Hydrolift bygger for Redningsselskapet

a60a3096-45cd-4b78-8df1-6c4af6c4883e.jpg

UTSTYRT FOR ULIKE OPPDRAG: Lette slepeoppdrag, redning, og bistand ved motorhavari er blant oppgavene de nye redningsbåtene vil få. Her er Bård Eker (t.v) sammen med donator Einar Staff.
UTSTYRT FOR ULIKE OPPDRAG: Lette slepeoppdrag, redning, og bistand ved motorhavari er blant oppgavene de nye redningsbåtene vil få. Her er Bård Eker (t.v) sammen med donator Einar Staff.

Hydrolift bygger for Redningsselskapet

Bård Eker og Hydrolift har signert kontrakt med Redningsselskapet om bygging av ti redningsskøyter i den nye Staff-klassen.

 

Kontrakten mellom Redningsselskapet og Hydrolift innebærer at Fredrikstad-baserte Hydrolift, med eier Bård Eker får bygge 10 redningsskøyter, som Eker selv har designet.

-Jeg er både stolt og glad for at vi nå har landet en avtale med Bård Eker og Hydrolift. Kontrakten om produksjonen av våre nye Staff-skøyter ble underskrevet onsdag morgen. Dette betyr at vi raskt kan komme i gang med byggingen av "Staff-klassen" som blir en raskere og lettere redningsskøyte bygget for kystnære operasjoner, og som skal driftes av våre frivilige korps og mannskaper. Denne gang bygger vi en helnorsk båt igjen, og vi føler selv vi har valgt en spennede produsent som nå får helt nye utfordringer enn det de tidliger har vært vant til, sier generalsekretær Rikke Lind.

Ny klasse

Staff-klassen er redningsskøyter som er oppkalt etter donator Einar Staff, som har har gått inn med brorparten av beløpet som skal til for å få bygget første redningsskøyte. Dette blir hurtiggående båter med design som minner mye om Ekers Hydrolift-båter. Den 12-meter lange skøyta er ikke beregnet for bruk i åpent hav, men vil passe perfekt i fjorder og innsjøer. Prisen er ventet å havne på rundt 5,5 millioner kroner per båt, og Staff-klassen vil bli bemannet av frivillig besetning på tre personer. Redningsskøytene i Staff-klassen skal ikke erstatte eksisterende skøyter, men være et supplement til de kraftigere fartøyene.

Fakta - Staff-klassen

Lengde: 11-12 meter

Motor: 2x 300 hk

Fremdrift: vannjet

Materiale: Glassfiber Sandwich

Toppfart: Ca 35 knop

Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, Radar

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.