Hvor er Årets Båtforening 2015?

Krakken.jpg

Båtmagasinets Ljugekrakk
Båtmagasinets Ljugekrakk

Hvor er Årets Båtforening 2015?

Hvor er landets beste båtforening? Hvem fortjener ljugekrakken vår? Nå trenger vi din hjelp til å stemme frem «Årets Båtforening 2015».

Igjen er Båtmagasinet klar for kåringen av «Årets Båtforening». Prisen er delt ut 26 ganger tidligere. Vi jakter på den helt spesielle kandidaten. Nå trenger vi din hjelp til å finne en verdig vinner.
Blant landets mange hundre båtforeninger leter vi etter den som utpeker seg, den som har det lille ekstra. Det er opp til deg å fortelle oss om hvorfor akkurat din båtforening skiller seg ut. Kanskje arbeider den ekstra godt for sine medlemmer, holder kurs i sjømannskap, organiserer effektive dugnader, viser seg frem som godt vertskap for andre båtfolk, er ekstra flinke til å styre økonomien og investere i nyttig utstyr eller kanskje legger ekstra stor vekt på samhørighet og sosialt samvær for sine medlemmer? Det er egentlig opp til deg å finne en ekstra god forklaring på hvorfor akkurat din båtforening bør stikke av med ljugekrakken vår som «Årets Båtforening 2015» Vi legger ingen føringer. Det eneste vi vet at det finnes mange driftige frivillig mennesker som brenner for båtforeningens beste og som derfor bør være gode kandidater.
Vinneren av Årets Båtforening vil motta diplom og Båtmagasinets Ljugekrakk, en eksklusiv krakk med messingskilt som angir årstall og at det er Årets Båtforening. 
Ljugekrakken skal være en påskjønnelse og en påminnelse om at godt arbeid lønner seg, og bør stå sentralt plassert i Båtforeningen til almen benyttelse. Tilbakemeldingene fra tidligere vinnere er entydige på at den spesielle krakken, med messinginskripsjon, er en fin inspirasjon.

Gi oss argumentene. Forslagene tar vi gjerne i mot på vår facebookside. Eller send forslag  på kandidater, og en kort begrunnelse, innen 20. januar 2016 til:
redaksjon@batmagasinet.no

 

Her er en oversikt over de 26 foreningene som har fått utmerkelsen tidligere år. (Prisen ble ikke delt ut i 2006).

1988 Drøbak Båtforening
1989 Harstad Båtforening
1990 Norsk Motorskøyteklubb
1991 Bodø Båtforening
1992 Gjøvik Båtforening
1993 Trondheim Båtforening
1994 Farsund Motorbåtforening
1995 Florø Båtforening
1996 Risør Motorbåtforening
1997 Skudeneshavn Båtforening
1998 Moss Motorbåtforening
1999 Ålesund Motorbåtforening
2000 Høllefjorden Båtforening, Søgne
2001 Kobbernaglen Båtforening, Karmøy
2002 Båtstø Båtforening, Røyken
2003 Bergen Motorbåtforening
2004 Vindfangerbukta Båtforening, Drøbak
2005 Ikornnes Båtforening, Sykkylven
2007 Haramsøy Småbåtlag, Haram
2008 Skudeneshavn Båtforening
2009 Skjærhalden Båtforening
2010 Trondheim Båtforening
2011 Elnesvågen Småbåtforening
2012 Molde Båthavnlag AL
2013 Riska Båtforening, Hommersåk.
2014 Hundvåg Båtforening

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.