Hvilke virker best?

Propell_1 (9).jpg

Propellen vi tester i sommer påført forskjellig drevspray på de enkelte bladene.
Propellen vi tester i sommer påført forskjellig drevspray på de enkelte bladene.
Test: Drevspray x 3

Hvilke virker best?

I år har vi sjøsatt to propeller som vi har behandlet med drevspray og to uortodokse utfordrere.

Fra juli begynner det for alvor å gro på ubehandlete flater. Produktene vi tester skal forhindre at rur og slim setter seg fast, og dermed skaper motstand, nedsatt fart og økt drivstofforbruk. Vi har tatt med markedslederne i testen, samt to utfordrere: Fjorårets testvinner fra Selaclean. Forsegleren er basert på voks, som ble påført propellbladet etter at vi hadde polert det med Autoglyms metallpolish. Propellbladet hadde klart minst groe da vi tok opp propellen i fjor høst. (Se Båtmagasinet nr 4/2013 og 9/2013).

Sprittusj
God, gammeldags sprittusj var lenge et anerkjent middel mot groe på propellen. Men også her forsvant giften som var effektiv, og i dag har det ingen hensikt å bruke tusj. Derimot finnes det en rekke spray-baserte grohemmende midler på markedet beregnet spesielt for drev, propeller og andre metalldeler under vann. Noen fordrer at man primer overflaten først, andre bare rengjøring. Siden mange kommer på sprayboks, er de lette å påføre, og gir et jevnt sjikt på den behandlede overflaten.

Testmåte
Propellene er rengjort og avfettet og påført de ulike produktene etter produsentens anvisninger. De er så hengt ut fra flytebrygge på cirka én meters dyp tilsvarende en propell på en gjennomsnittlig fritidsbåt. Vi kommer til å kontrollere dem en gang i løpet av sesongen, og ta dem opp igjen i slutten av august for å avgjøre hvilket av de fem produktene som hindrer groe mest effektivt.

Resultatet både av denne testen og av vår test av ultralyd som skal hindre groe om bord i vår reportasjebåt blir presentert i oktober-utgaven.

Følgende produkter er brukt i testen:

PRODUKT

Hempel Prop-Clear

Seajet 034

Jotun Aqualine Optima

Fin Lube TF

Selaclean gelcoatforsegler

For materiale

Ikke oppgitt

Ikke oppgitt

Metall

Metall

GRP

Innhold i liter

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

Antall lag

To

To

To

To

To

Primer

Nei

Seajet propell primer

Vinyl Primer

Nei

Nei

Påføring

Spray

Spray

Spray

Spray

Svamp

Pris i kroner

Kommer

Kommer

Kommer

Kommer

Kommer

Opplysninger

www.hempel.no

www.sola-shipping.no

www.jotun.no

www.interflon.com

www.krefting.no

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.