Hvilke virker best?

Propell_1 (9).jpg

Propellen vi tester i sommer påført forskjellig drevspray på de enkelte bladene.
Propellen vi tester i sommer påført forskjellig drevspray på de enkelte bladene.
Test: Drevspray x 3

Hvilke virker best?

I år har vi sjøsatt to propeller som vi har behandlet med drevspray og to uortodokse utfordrere.

Fra juli begynner det for alvor å gro på ubehandlete flater. Produktene vi tester skal forhindre at rur og slim setter seg fast, og dermed skaper motstand, nedsatt fart og økt drivstofforbruk. Vi har tatt med markedslederne i testen, samt to utfordrere: Fjorårets testvinner fra Selaclean. Forsegleren er basert på voks, som ble påført propellbladet etter at vi hadde polert det med Autoglyms metallpolish. Propellbladet hadde klart minst groe da vi tok opp propellen i fjor høst. (Se Båtmagasinet nr 4/2013 og 9/2013).

Sprittusj
God, gammeldags sprittusj var lenge et anerkjent middel mot groe på propellen. Men også her forsvant giften som var effektiv, og i dag har det ingen hensikt å bruke tusj. Derimot finnes det en rekke spray-baserte grohemmende midler på markedet beregnet spesielt for drev, propeller og andre metalldeler under vann. Noen fordrer at man primer overflaten først, andre bare rengjøring. Siden mange kommer på sprayboks, er de lette å påføre, og gir et jevnt sjikt på den behandlede overflaten.

Testmåte
Propellene er rengjort og avfettet og påført de ulike produktene etter produsentens anvisninger. De er så hengt ut fra flytebrygge på cirka én meters dyp tilsvarende en propell på en gjennomsnittlig fritidsbåt. Vi kommer til å kontrollere dem en gang i løpet av sesongen, og ta dem opp igjen i slutten av august for å avgjøre hvilket av de fem produktene som hindrer groe mest effektivt.

Resultatet både av denne testen og av vår test av ultralyd som skal hindre groe om bord i vår reportasjebåt blir presentert i oktober-utgaven.

Følgende produkter er brukt i testen:

PRODUKT

Hempel Prop-Clear

Seajet 034

Jotun Aqualine Optima

Fin Lube TF

Selaclean gelcoatforsegler

For materiale

Ikke oppgitt

Ikke oppgitt

Metall

Metall

GRP

Innhold i liter

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

Antall lag

To

To

To

To

To

Primer

Nei

Seajet propell primer

Vinyl Primer

Nei

Nei

Påføring

Spray

Spray

Spray

Spray

Svamp

Pris i kroner

Kommer

Kommer

Kommer

Kommer

Kommer

Opplysninger

www.hempel.no

www.sola-shipping.no

www.jotun.no

www.interflon.com

www.krefting.no

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.