Hvilke virker best?

Propell_1 (9).jpg

Propellen vi tester i sommer påført forskjellig drevspray på de enkelte bladene.
Propellen vi tester i sommer påført forskjellig drevspray på de enkelte bladene.
Test: Drevspray x 3

Hvilke virker best?

I år har vi sjøsatt to propeller som vi har behandlet med drevspray og to uortodokse utfordrere.

Fra juli begynner det for alvor å gro på ubehandlete flater. Produktene vi tester skal forhindre at rur og slim setter seg fast, og dermed skaper motstand, nedsatt fart og økt drivstofforbruk. Vi har tatt med markedslederne i testen, samt to utfordrere: Fjorårets testvinner fra Selaclean. Forsegleren er basert på voks, som ble påført propellbladet etter at vi hadde polert det med Autoglyms metallpolish. Propellbladet hadde klart minst groe da vi tok opp propellen i fjor høst. (Se Båtmagasinet nr 4/2013 og 9/2013).

Sprittusj
God, gammeldags sprittusj var lenge et anerkjent middel mot groe på propellen. Men også her forsvant giften som var effektiv, og i dag har det ingen hensikt å bruke tusj. Derimot finnes det en rekke spray-baserte grohemmende midler på markedet beregnet spesielt for drev, propeller og andre metalldeler under vann. Noen fordrer at man primer overflaten først, andre bare rengjøring. Siden mange kommer på sprayboks, er de lette å påføre, og gir et jevnt sjikt på den behandlede overflaten.

Testmåte
Propellene er rengjort og avfettet og påført de ulike produktene etter produsentens anvisninger. De er så hengt ut fra flytebrygge på cirka én meters dyp tilsvarende en propell på en gjennomsnittlig fritidsbåt. Vi kommer til å kontrollere dem en gang i løpet av sesongen, og ta dem opp igjen i slutten av august for å avgjøre hvilket av de fem produktene som hindrer groe mest effektivt.

Resultatet både av denne testen og av vår test av ultralyd som skal hindre groe om bord i vår reportasjebåt blir presentert i oktober-utgaven.

Følgende produkter er brukt i testen:

PRODUKT

Hempel Prop-Clear

Seajet 034

Jotun Aqualine Optima

Fin Lube TF

Selaclean gelcoatforsegler

For materiale

Ikke oppgitt

Ikke oppgitt

Metall

Metall

GRP

Innhold i liter

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

Antall lag

To

To

To

To

To

Primer

Nei

Seajet propell primer

Vinyl Primer

Nei

Nei

Påføring

Spray

Spray

Spray

Spray

Svamp

Pris i kroner

Kommer

Kommer

Kommer

Kommer

Kommer

Opplysninger

www.hempel.no

www.sola-shipping.no

www.jotun.no

www.interflon.com

www.krefting.no

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.