Hvilke virker best?

Propell_1 (9).jpg

Propellen vi tester i sommer påført forskjellig drevspray på de enkelte bladene.
Propellen vi tester i sommer påført forskjellig drevspray på de enkelte bladene.
Test: Drevspray x 3

Hvilke virker best?

I år har vi sjøsatt to propeller som vi har behandlet med drevspray og to uortodokse utfordrere.

Fra juli begynner det for alvor å gro på ubehandlete flater. Produktene vi tester skal forhindre at rur og slim setter seg fast, og dermed skaper motstand, nedsatt fart og økt drivstofforbruk. Vi har tatt med markedslederne i testen, samt to utfordrere: Fjorårets testvinner fra Selaclean. Forsegleren er basert på voks, som ble påført propellbladet etter at vi hadde polert det med Autoglyms metallpolish. Propellbladet hadde klart minst groe da vi tok opp propellen i fjor høst. (Se Båtmagasinet nr 4/2013 og 9/2013).

Sprittusj
God, gammeldags sprittusj var lenge et anerkjent middel mot groe på propellen. Men også her forsvant giften som var effektiv, og i dag har det ingen hensikt å bruke tusj. Derimot finnes det en rekke spray-baserte grohemmende midler på markedet beregnet spesielt for drev, propeller og andre metalldeler under vann. Noen fordrer at man primer overflaten først, andre bare rengjøring. Siden mange kommer på sprayboks, er de lette å påføre, og gir et jevnt sjikt på den behandlede overflaten.

Testmåte
Propellene er rengjort og avfettet og påført de ulike produktene etter produsentens anvisninger. De er så hengt ut fra flytebrygge på cirka én meters dyp tilsvarende en propell på en gjennomsnittlig fritidsbåt. Vi kommer til å kontrollere dem en gang i løpet av sesongen, og ta dem opp igjen i slutten av august for å avgjøre hvilket av de fem produktene som hindrer groe mest effektivt.

Resultatet både av denne testen og av vår test av ultralyd som skal hindre groe om bord i vår reportasjebåt blir presentert i oktober-utgaven.

Følgende produkter er brukt i testen:

PRODUKT

Hempel Prop-Clear

Seajet 034

Jotun Aqualine Optima

Fin Lube TF

Selaclean gelcoatforsegler

For materiale

Ikke oppgitt

Ikke oppgitt

Metall

Metall

GRP

Innhold i liter

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

Antall lag

To

To

To

To

To

Primer

Nei

Seajet propell primer

Vinyl Primer

Nei

Nei

Påføring

Spray

Spray

Spray

Spray

Svamp

Pris i kroner

Kommer

Kommer

Kommer

Kommer

Kommer

Opplysninger

www.hempel.no

www.sola-shipping.no

www.jotun.no

www.interflon.com

www.krefting.no

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Fairline har sluppet nyheten om første båten i sin nye «F-line». 33-foteren skal lanseres på nyåret i 2019.
Det eneste som er bomsikkert om tape-dekor på båter, er ikke om den må skiftes, eller fikses en dag, men når. Å fjerne tapen, fikser du selv. Varmepistol, vindusskrape og spray som fjerner limet, er nøklene.
La ikke ryggen lide ved å bære batterier fra båten og i land ved vinteropplaget. Lad dem opp, ta av polene, og la dem være i fred til våren.
La ikke ryggen lide ved å bære batterier fra båten og i land ved vinteropplaget. Lad dem opp, ta av polene, og la dem være i fred til våren.
STØTTE: Leaparken Velforening er et av lagene som fikk støtte til aktivitet i 2017. Foto: Runar Brøste.
Nå er søknadsskjema for tilskuddsordningen for sjøvettaktiviteter åpent. Søknadsfristen er 1. november 2017.
SPORTLING: Linges klassiske Draco Sportling er tilbake.
Stormer Marine har tatt J.H.Linge-båten Sportling til et nytt og modern nivå. Årets nyhet er 610 ST som er en videreutvikling av Linges 20-fots Draco med samme navn.
NYHETEN: Ibiza på plass med nyheten 770 Touring, utstyrt med Suzukis nye 350 hk.
Det er rekordoppslutning om Skandinavias største flytende båtmesse som åpnet på Aker brygge i går. Nærmere 300 båter er utstilt. Blant dem flere store nyheter.
ASKELADDEN C83 Cruiser vises for første gang på "Båter i sjøen" torsdag.
Askeladden gjenskaper nå tidligere båtklassikere i ny drakt med det de kaller «outboardrevolusjonen» som ryggrad. Nyheten Askeladden C83 er en stor daycruiser som har en kraftig utenbordsmotor på hekken.