Hvilke virker best?

Propell_1 (9).jpg

Propellen vi tester i sommer påført forskjellig drevspray på de enkelte bladene.
Propellen vi tester i sommer påført forskjellig drevspray på de enkelte bladene.
Test: Drevspray x 3

Hvilke virker best?

I år har vi sjøsatt to propeller som vi har behandlet med drevspray og to uortodokse utfordrere.

Fra juli begynner det for alvor å gro på ubehandlete flater. Produktene vi tester skal forhindre at rur og slim setter seg fast, og dermed skaper motstand, nedsatt fart og økt drivstofforbruk. Vi har tatt med markedslederne i testen, samt to utfordrere: Fjorårets testvinner fra Selaclean. Forsegleren er basert på voks, som ble påført propellbladet etter at vi hadde polert det med Autoglyms metallpolish. Propellbladet hadde klart minst groe da vi tok opp propellen i fjor høst. (Se Båtmagasinet nr 4/2013 og 9/2013).

Sprittusj
God, gammeldags sprittusj var lenge et anerkjent middel mot groe på propellen. Men også her forsvant giften som var effektiv, og i dag har det ingen hensikt å bruke tusj. Derimot finnes det en rekke spray-baserte grohemmende midler på markedet beregnet spesielt for drev, propeller og andre metalldeler under vann. Noen fordrer at man primer overflaten først, andre bare rengjøring. Siden mange kommer på sprayboks, er de lette å påføre, og gir et jevnt sjikt på den behandlede overflaten.

Testmåte
Propellene er rengjort og avfettet og påført de ulike produktene etter produsentens anvisninger. De er så hengt ut fra flytebrygge på cirka én meters dyp tilsvarende en propell på en gjennomsnittlig fritidsbåt. Vi kommer til å kontrollere dem en gang i løpet av sesongen, og ta dem opp igjen i slutten av august for å avgjøre hvilket av de fem produktene som hindrer groe mest effektivt.

Resultatet både av denne testen og av vår test av ultralyd som skal hindre groe om bord i vår reportasjebåt blir presentert i oktober-utgaven.

Følgende produkter er brukt i testen:

PRODUKT

Hempel Prop-Clear

Seajet 034

Jotun Aqualine Optima

Fin Lube TF

Selaclean gelcoatforsegler

For materiale

Ikke oppgitt

Ikke oppgitt

Metall

Metall

GRP

Innhold i liter

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

Antall lag

To

To

To

To

To

Primer

Nei

Seajet propell primer

Vinyl Primer

Nei

Nei

Påføring

Spray

Spray

Spray

Spray

Svamp

Pris i kroner

Kommer

Kommer

Kommer

Kommer

Kommer

Opplysninger

www.hempel.no

www.sola-shipping.no

www.jotun.no

www.interflon.com

www.krefting.no

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.