-Hver tredje har opplevd farlige situasjoner

XK2X8032.jpg

SKREMT: Mange i båt blir skremt av andre båtførerer, viser en undersøkelse fra Codan Forsikring. Illustrasjonsfoto: Atle Knutsen.
SKREMT: Mange i båt blir skremt av andre båtførerer, viser en undersøkelse fra Codan Forsikring. Illustrasjonsfoto: Atle Knutsen.

-Hver tredje har opplevd farlige situasjoner

Omtrent hver tredje båtbruker har opplevd farlige situasjoner på sjøen som følge av høy fart, melder forsikringsselskapet Codan.

Forsikringsselskapet har nylig gjennomført en landsomfattende undersøkelse blant nordmenn som eier eller har tilgang til fritidsbåt. Et av hovedspørsmålene var om deres forhold til fart på sjøen.
Særlig menn har "vonde" oplevelser
Ifølge undersøkelsen, som er gjennomført av analyseselskapet YouGov, har omtrent hver tredje opplevd farlige situasjoner på sjøen som følge av høy fart. Dette er en økning på åtte prosentpoeng siden i fjor. Det er særlig menn som har opplevd farlige situasjoner forbundet med fart. Samtidig øker antallet rapporterte skader på fritidsbåter, sier selskapet og dette bekymrer forsikringsselskapene.
Skadeomfanget øker
-De siste årene har vi sett en økning i skadeomfanget på sjøen. Dette skyldes nok både at vi har fått flere båter, men også større, dyrere og raskere båter. Når vi i tillegg vet at under en tredjedel av de som bruker båt har tatt båtførerprøven, er det ikke rart antallet skader på sjøen er stigende, sier Stein Victor Svendsen, fagansvarlig for fritidsbåt i Codan Forsikring.
Mange nestenulykker
Når selskapet i sin undersøkelse spør hva slags situasjoner det er snakk om, nevner folk både nestenulykker der sammenstøt bare har vært noen meter unna, samt bølger og grunnstøtinger. Flere innrømmer at de har kommet opp i for stor fart og mistet kontrollen på båten.
Flere skader
Tall fra Finans Norge viser at utbetalingene som følge av skader på sjøen økte med 15 prosent fra 2013 til 2014. Særlig er det antallet havarier som øker. Etter å ha ligget ganske stabilt i mange år, økte antallet havarier med fritidsbåt med 22 prosent fra 2013 til 2014.
Codan har imidlertid ingen tall som viser at fart har vært den direkte årsaken.
-De siste årene har vi hatt flere stygge dødsulykker langs kysten. Særlig kombinasjonen uerfarne båtførere, høy fart og alkohol er livsfarlig – ikke bare for den enkelte, men for andre som ferdes på sjøen, sier Svendsen.
Skremt av andre
Mens ni prosent av de spurte sier de har opplevd farlige situasjoner på sjøen som følge av egen høy fart, svarer ytterligere 21 prosent at de har blitt skremt av andres høye fart på sjøen. Tallene er omtrent de samme over hele landet, med unntak av Trøndelag og Nord-Norge. I de nordligste landsdelene svarer bare 14 prosent at de har opplevd farlige situasjoner som følge av høy fart.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.