Hun har notert båtnavn i 30 år

åtna.jpg

BÅTNAVN: Hildbjørg Solstad har samlet båtnavn i mer enn 30 år. Nå har det blitt til bok.
BÅTNAVN: Hildbjørg Solstad har samlet båtnavn i mer enn 30 år. Nå har det blitt til bok.
Ny bok om morsomme og originale båtnavn

Hun har notert båtnavn i 30 år

Hildbjørg Solstad har samlet båtnavn i mer enn 30 år. Som pensjonist har hun endelig fått tid til å systematisere og kategorisere dem. Det er det blitt til boken ”Lystbåtnavn”.

Hildbjørg forteller til Båtmagasinet at hun bevisst har valgt å bruke det litt gammeldagse ordet lystbåt, fremfor fritidsbåt.
– Lystbåt høres hyggeligere ut, det bærer bud om sommer og sol. Det er glede i selve ordet, sier hun. For Hildbjørg er glad i båtliv. Sammen med familien har hun en 30 fots motorseiler i lerketre liggende på Hovedøya. Om bord har hun hatt en liten notisbok, og på talløse turer har hun skrevet ned interessante båtnavn, samt informasjon om hvor båtnavnene ble funnet. Kanskje gjort seg noen tanker om hvorfor akkurat det navnet er valgt, hva som er historien bak det. Ønsket å lage bok har vært der, men som yrkesaktiv ble det rett og slett ikke tid. På et julebord i et kystlag kom hun tilfeldigvis i kontakt med Anne Nygren, forlegger i Flyt Forlag. To år senere ble boken sjøsatt.

KREATIVT: Denne kom vi over på Tysnes. Det skal sies at opprinnelig så het skøyten ”Morild”. Men så er en L tatt bort og et par andre bokstaver flyttet litt på. ”Mor Di” finnes det ikke mange av, men Morild er et meget populært båtnavn.
KREATIVT: Denne kom vi over på Tysnes. Det skal sies at opprinnelig så het skøyten ”Morild”. Men så er en L tatt bort og et par andre bokstaver flyttet litt på. ”Mor Di” finnes det ikke mange av, men Morild er et meget populært båtnavn.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.