Holder liv i 300 år gammel båtbyggertradisjon

VA1Y3611bx første.jpg

300 ÅR ETTER: Kåre Joar Graff bygger Trysilbåten nesten slik den ble bygget for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).
300 ÅR ETTER: Kåre Joar Graff bygger Trysilbåten nesten slik den ble bygget for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).

Holder liv i 300 år gammel båtbyggertradisjon

Denne våren er det 25 år siden den siste tømmerstokken ble ført vannveien ned Trysilvassdraget. Da var det også stopp for byggingen av den spesielle elvebåten som i 300 år hadde vært et viktig redskap i det gjenstridige vassdragene.

Helt slutt var det riktignok ikke, for tidligere fløterformann Kåre Joar Graff nektet å la den eldgamle byggetradisjonen gå i glemmeboka. Men noe særlig marked for en slik båt har det ikke vært. Ikke før Espen Brekke i Østerdalen Festivalforening etterlyste en slik båt til den årlige fløterfestivalen i Osensjøen. Trebåten har en viktig rolle når de store skogeierselskapene stiller med sine fløterlag i verdensmesterskapet i tømmerfløting.
300 år etter
En ny båt er snart klar til sjøsetting, nesten en tro kopi av den første båten som ble satt i elva for 300 år siden. Nytt av året er at den 81 år gamle båtbyggeren har tatt med seg den erfarne båtbyggeren Trond Håvard Joten fra Engerdal på prosjektet. Joten er kjent som mannen bak Femundbåten.

IDENTISK: Slik så fløterbåtene i Trysilvassdraget ut for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).
IDENTISK: Slik så fløterbåtene i Trysilvassdraget ut for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).

Ny generasjon
-På tide at yngre krefter slipper til, så den gamle byggeskikken ikke havner i glemmeboka, sier Kåre Joar. Tanken er at fremtidige elvebåter skal bygges hos Trond Håvard i Femunden. Trond Håvard har nylig levert en av sine Femundbåter til en kunde på Hvaler, så disse innenlands kunstverk egner seg også sjøbruk.
Flatbunnet
-Ikke denne elvebåten, smiler Kåre Joar. Den har en 80 cm flat bunn, er satt sammen av relativt tynne furuplank som er festet til hverandre med hjemmelagde, store kramper.  Båten er spiss i begge ender og er konstruert for å greie seg på de mest utfordrende stedene i elvene.
-Den er bygget tynn helt bevisst. Det betyr at bordgangen er nokså fleksibel, og da gir den etter for tømmerstokker som dundrer inn i siden uten å knekke.
FLØTERFESTIVALEN: Trysilbåten blir klargjort til Fløterfestivalen i Osen i juni. Festivalsjef Espen Brekke (t.v) gleder seg til sjøsetting, her sammen med Kåre Joar Graff og mannen som overtar byggetradisjonen, Trond Håvard Joten. (Foto: Amund R.Løken).
FLØTERFESTIVALEN: Trysilbåten blir klargjort til Fløterfestivalen i Osen i juni. Festivalsjef Espen Brekke (t.v) gleder seg til sjøsetting, her sammen med Kåre Joar Graff og mannen som overtar byggetradisjonen, Trond Håvard Joten. (Foto: Amund R.Løken).

Bemannet med fire mann
Da det gikk som varmest i Trysilvassdraget var hver av elvebåtene bemannet med fire mann, en roer på tofta, en kar foran med en lang stokk for å vri seg unna de verste farene, og to fløtere som hadde som hovedjobb på løse opp tømmerflokene.
Fløterfestivalen
-Vi satser på å sjøsette båten rundt 17. mai, sier Espen Brekke i Hedmark Festivalforening. Han er opptatt av at den flotte Trysilbåten skal ha sin hedersplass under Fløterfestivalen som arrangeres ved Osensjøen Adventure 14.-19. juni i år.
Om ikke de flotte fløterbåtene først og fremst representerer kystkultur, så er de viktige bidrag i den urgamle norske båtbyggertradisjonen. En tradisjon som ikke er død - takket være Kåre Joar og hans «læregutt» Trond Håvard.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune