Holder liv i 300 år gammel båtbyggertradisjon

VA1Y3611bx første.jpg

300 ÅR ETTER: Kåre Joar Graff bygger Trysilbåten nesten slik den ble bygget for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).
300 ÅR ETTER: Kåre Joar Graff bygger Trysilbåten nesten slik den ble bygget for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).

Holder liv i 300 år gammel båtbyggertradisjon

Denne våren er det 25 år siden den siste tømmerstokken ble ført vannveien ned Trysilvassdraget. Da var det også stopp for byggingen av den spesielle elvebåten som i 300 år hadde vært et viktig redskap i det gjenstridige vassdragene.

Helt slutt var det riktignok ikke, for tidligere fløterformann Kåre Joar Graff nektet å la den eldgamle byggetradisjonen gå i glemmeboka. Men noe særlig marked for en slik båt har det ikke vært. Ikke før Espen Brekke i Østerdalen Festivalforening etterlyste en slik båt til den årlige fløterfestivalen i Osensjøen. Trebåten har en viktig rolle når de store skogeierselskapene stiller med sine fløterlag i verdensmesterskapet i tømmerfløting.
300 år etter
En ny båt er snart klar til sjøsetting, nesten en tro kopi av den første båten som ble satt i elva for 300 år siden. Nytt av året er at den 81 år gamle båtbyggeren har tatt med seg den erfarne båtbyggeren Trond Håvard Joten fra Engerdal på prosjektet. Joten er kjent som mannen bak Femundbåten.

IDENTISK: Slik så fløterbåtene i Trysilvassdraget ut for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).
IDENTISK: Slik så fløterbåtene i Trysilvassdraget ut for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).

Ny generasjon
-På tide at yngre krefter slipper til, så den gamle byggeskikken ikke havner i glemmeboka, sier Kåre Joar. Tanken er at fremtidige elvebåter skal bygges hos Trond Håvard i Femunden. Trond Håvard har nylig levert en av sine Femundbåter til en kunde på Hvaler, så disse innenlands kunstverk egner seg også sjøbruk.
Flatbunnet
-Ikke denne elvebåten, smiler Kåre Joar. Den har en 80 cm flat bunn, er satt sammen av relativt tynne furuplank som er festet til hverandre med hjemmelagde, store kramper.  Båten er spiss i begge ender og er konstruert for å greie seg på de mest utfordrende stedene i elvene.
-Den er bygget tynn helt bevisst. Det betyr at bordgangen er nokså fleksibel, og da gir den etter for tømmerstokker som dundrer inn i siden uten å knekke.
FLØTERFESTIVALEN: Trysilbåten blir klargjort til Fløterfestivalen i Osen i juni. Festivalsjef Espen Brekke (t.v) gleder seg til sjøsetting, her sammen med Kåre Joar Graff og mannen som overtar byggetradisjonen, Trond Håvard Joten. (Foto: Amund R.Løken).
FLØTERFESTIVALEN: Trysilbåten blir klargjort til Fløterfestivalen i Osen i juni. Festivalsjef Espen Brekke (t.v) gleder seg til sjøsetting, her sammen med Kåre Joar Graff og mannen som overtar byggetradisjonen, Trond Håvard Joten. (Foto: Amund R.Løken).

Bemannet med fire mann
Da det gikk som varmest i Trysilvassdraget var hver av elvebåtene bemannet med fire mann, en roer på tofta, en kar foran med en lang stokk for å vri seg unna de verste farene, og to fløtere som hadde som hovedjobb på løse opp tømmerflokene.
Fløterfestivalen
-Vi satser på å sjøsette båten rundt 17. mai, sier Espen Brekke i Hedmark Festivalforening. Han er opptatt av at den flotte Trysilbåten skal ha sin hedersplass under Fløterfestivalen som arrangeres ved Osensjøen Adventure 14.-19. juni i år.
Om ikke de flotte fløterbåtene først og fremst representerer kystkultur, så er de viktige bidrag i den urgamle norske båtbyggertradisjonen. En tradisjon som ikke er død - takket være Kåre Joar og hans «læregutt» Trond Håvard.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.