Holder liv i 300 år gammel båtbyggertradisjon

VA1Y3611bx første.jpg

300 ÅR ETTER: Kåre Joar Graff bygger Trysilbåten nesten slik den ble bygget for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).
300 ÅR ETTER: Kåre Joar Graff bygger Trysilbåten nesten slik den ble bygget for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).

Holder liv i 300 år gammel båtbyggertradisjon

Denne våren er det 25 år siden den siste tømmerstokken ble ført vannveien ned Trysilvassdraget. Da var det også stopp for byggingen av den spesielle elvebåten som i 300 år hadde vært et viktig redskap i det gjenstridige vassdragene.

Helt slutt var det riktignok ikke, for tidligere fløterformann Kåre Joar Graff nektet å la den eldgamle byggetradisjonen gå i glemmeboka. Men noe særlig marked for en slik båt har det ikke vært. Ikke før Espen Brekke i Østerdalen Festivalforening etterlyste en slik båt til den årlige fløterfestivalen i Osensjøen. Trebåten har en viktig rolle når de store skogeierselskapene stiller med sine fløterlag i verdensmesterskapet i tømmerfløting.
300 år etter
En ny båt er snart klar til sjøsetting, nesten en tro kopi av den første båten som ble satt i elva for 300 år siden. Nytt av året er at den 81 år gamle båtbyggeren har tatt med seg den erfarne båtbyggeren Trond Håvard Joten fra Engerdal på prosjektet. Joten er kjent som mannen bak Femundbåten.

IDENTISK: Slik så fløterbåtene i Trysilvassdraget ut for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).
IDENTISK: Slik så fløterbåtene i Trysilvassdraget ut for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).

Ny generasjon
-På tide at yngre krefter slipper til, så den gamle byggeskikken ikke havner i glemmeboka, sier Kåre Joar. Tanken er at fremtidige elvebåter skal bygges hos Trond Håvard i Femunden. Trond Håvard har nylig levert en av sine Femundbåter til en kunde på Hvaler, så disse innenlands kunstverk egner seg også sjøbruk.
Flatbunnet
-Ikke denne elvebåten, smiler Kåre Joar. Den har en 80 cm flat bunn, er satt sammen av relativt tynne furuplank som er festet til hverandre med hjemmelagde, store kramper.  Båten er spiss i begge ender og er konstruert for å greie seg på de mest utfordrende stedene i elvene.
-Den er bygget tynn helt bevisst. Det betyr at bordgangen er nokså fleksibel, og da gir den etter for tømmerstokker som dundrer inn i siden uten å knekke.
FLØTERFESTIVALEN: Trysilbåten blir klargjort til Fløterfestivalen i Osen i juni. Festivalsjef Espen Brekke (t.v) gleder seg til sjøsetting, her sammen med Kåre Joar Graff og mannen som overtar byggetradisjonen, Trond Håvard Joten. (Foto: Amund R.Løken).
FLØTERFESTIVALEN: Trysilbåten blir klargjort til Fløterfestivalen i Osen i juni. Festivalsjef Espen Brekke (t.v) gleder seg til sjøsetting, her sammen med Kåre Joar Graff og mannen som overtar byggetradisjonen, Trond Håvard Joten. (Foto: Amund R.Løken).

Bemannet med fire mann
Da det gikk som varmest i Trysilvassdraget var hver av elvebåtene bemannet med fire mann, en roer på tofta, en kar foran med en lang stokk for å vri seg unna de verste farene, og to fløtere som hadde som hovedjobb på løse opp tømmerflokene.
Fløterfestivalen
-Vi satser på å sjøsette båten rundt 17. mai, sier Espen Brekke i Hedmark Festivalforening. Han er opptatt av at den flotte Trysilbåten skal ha sin hedersplass under Fløterfestivalen som arrangeres ved Osensjøen Adventure 14.-19. juni i år.
Om ikke de flotte fløterbåtene først og fremst representerer kystkultur, så er de viktige bidrag i den urgamle norske båtbyggertradisjonen. En tradisjon som ikke er død - takket være Kåre Joar og hans «læregutt» Trond Håvard.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.