Holder liv i 300 år gammel båtbyggertradisjon

VA1Y3611bx første.jpg

300 ÅR ETTER: Kåre Joar Graff bygger Trysilbåten nesten slik den ble bygget for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).
300 ÅR ETTER: Kåre Joar Graff bygger Trysilbåten nesten slik den ble bygget for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).

Holder liv i 300 år gammel båtbyggertradisjon

Denne våren er det 25 år siden den siste tømmerstokken ble ført vannveien ned Trysilvassdraget. Da var det også stopp for byggingen av den spesielle elvebåten som i 300 år hadde vært et viktig redskap i det gjenstridige vassdragene.

Helt slutt var det riktignok ikke, for tidligere fløterformann Kåre Joar Graff nektet å la den eldgamle byggetradisjonen gå i glemmeboka. Men noe særlig marked for en slik båt har det ikke vært. Ikke før Espen Brekke i Østerdalen Festivalforening etterlyste en slik båt til den årlige fløterfestivalen i Osensjøen. Trebåten har en viktig rolle når de store skogeierselskapene stiller med sine fløterlag i verdensmesterskapet i tømmerfløting.
300 år etter
En ny båt er snart klar til sjøsetting, nesten en tro kopi av den første båten som ble satt i elva for 300 år siden. Nytt av året er at den 81 år gamle båtbyggeren har tatt med seg den erfarne båtbyggeren Trond Håvard Joten fra Engerdal på prosjektet. Joten er kjent som mannen bak Femundbåten.

IDENTISK: Slik så fløterbåtene i Trysilvassdraget ut for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).
IDENTISK: Slik så fløterbåtene i Trysilvassdraget ut for 300 år siden. (Foto: Amund Rich.Løken).

Ny generasjon
-På tide at yngre krefter slipper til, så den gamle byggeskikken ikke havner i glemmeboka, sier Kåre Joar. Tanken er at fremtidige elvebåter skal bygges hos Trond Håvard i Femunden. Trond Håvard har nylig levert en av sine Femundbåter til en kunde på Hvaler, så disse innenlands kunstverk egner seg også sjøbruk.
Flatbunnet
-Ikke denne elvebåten, smiler Kåre Joar. Den har en 80 cm flat bunn, er satt sammen av relativt tynne furuplank som er festet til hverandre med hjemmelagde, store kramper.  Båten er spiss i begge ender og er konstruert for å greie seg på de mest utfordrende stedene i elvene.
-Den er bygget tynn helt bevisst. Det betyr at bordgangen er nokså fleksibel, og da gir den etter for tømmerstokker som dundrer inn i siden uten å knekke.
FLØTERFESTIVALEN: Trysilbåten blir klargjort til Fløterfestivalen i Osen i juni. Festivalsjef Espen Brekke (t.v) gleder seg til sjøsetting, her sammen med Kåre Joar Graff og mannen som overtar byggetradisjonen, Trond Håvard Joten. (Foto: Amund R.Løken).
FLØTERFESTIVALEN: Trysilbåten blir klargjort til Fløterfestivalen i Osen i juni. Festivalsjef Espen Brekke (t.v) gleder seg til sjøsetting, her sammen med Kåre Joar Graff og mannen som overtar byggetradisjonen, Trond Håvard Joten. (Foto: Amund R.Løken).

Bemannet med fire mann
Da det gikk som varmest i Trysilvassdraget var hver av elvebåtene bemannet med fire mann, en roer på tofta, en kar foran med en lang stokk for å vri seg unna de verste farene, og to fløtere som hadde som hovedjobb på løse opp tømmerflokene.
Fløterfestivalen
-Vi satser på å sjøsette båten rundt 17. mai, sier Espen Brekke i Hedmark Festivalforening. Han er opptatt av at den flotte Trysilbåten skal ha sin hedersplass under Fløterfestivalen som arrangeres ved Osensjøen Adventure 14.-19. juni i år.
Om ikke de flotte fløterbåtene først og fremst representerer kystkultur, så er de viktige bidrag i den urgamle norske båtbyggertradisjonen. En tradisjon som ikke er død - takket være Kåre Joar og hans «læregutt» Trond Håvard.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.