Hobbyfiskerens drøm

Hobbyfiskerens drøm

Boston Whaler 285 Conquest med to ganger 250 hk og sju stangholdere burde være en våt drøm for de fleste havfiskere.

Av Lars Kristian Larsen

Boston Whaler skulle være velkjent for de fleste. De amerikanske kvalitetsbåtene ble kjent for at de ikke kunne synke. Dette oppnås ved hjelp av skumfylte rom mellom skrog og innerliner. Denne teknologien er ikke lenger unik for BW, men man er likevel tro mot konseptet. På 80-tallet ble en flytende Boston Whaler delt i to med motorsag på Rådhuskaia, for å bevise at båten fløt, selv om den var delt i to. Tidligere, i 1961, ble en BW sendt utfor Niagara Falls for å bevise at dette ikke var noen hvilken som helst båt. Vel, Problemstillingene var kanskje ikke veldig aktuelle, men BW bestod begge testene.


UNDER DEKK er det godt med plass for både bespising og overnatting.

I dag har det amerikanske verftet 28 modeller fordelt på seriene Supersport, Montauk, Dauntless, Outrage og Conquest. Det er sistnevnte som nå har fått et nytt medlem. 285 Conquest utrustes med inntil 2X250 hk. Minste alternativ er 450 hk, så man har i realiteten bare to valg; 2x225 eller 2x250 hk. Med 450 hk går båten drøyt 40 knop.

28-foteren har to lugarer med totalt fire køyeplasser under dekk. Her er det også en dinette og en liten bysse. Båten har ellers stort akterdekk for å ta imot fangsten som kommer over rekka. Innredningen og overnattingsmulighetene gjør at denne farkosten også vil egne seg som familiebåt. Men først og fremst er den en drøm for ivrige havfiskere.

I Norge importeres Boston Whaler av Oslo båtsenter.

Tekniske data – Boston Whaler
Lengde: 8,51 meter
Bredde: 2,90 meter
Vekt: 3311 kilo
Maks ant. Personer: 12
V-bunn: 20 grader
Drivstoffkapasitet: 750 liter
Mer info: www.osloboat.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.