Hetebølge gir eksplosjon i båtsalget

Hetebølge.jpg

BÅTGLEDE: Årets hetebølge har forsterket båtgleden i landet. Folk handler båt som aldri før. Foto: Norboat.
BÅTGLEDE: Årets hetebølge har forsterket båtgleden i landet. Folk handler båt som aldri før. Foto: Norboat.

Hetebølge gir eksplosjon i båtsalget

Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.

Det er god stemning hos norske båtforhandlere om dagen. Salget av båt har eksplodert i det siste på grunn av varmebølgen i mai. Nå spår forhandlerne at flere vil velge båt i ferien fremfor sydenferie. Det finnes snart én million fritidsbåter i landet.              
– En lang vinter har gjort at båtsalget startet mye senere i år. Til gjengjeld har salget eksplodert. Det har aldri vært en bedre salgsmåned enn mai 2018. Heldigvis er det fortsatt båter igjen på lager, ettersom salget startet så sent, sier Leif Bergaas, daglig leder i båtbransjeforbundet Norboat.
Salgseksplosjon over hele landet
Norge er et båtelskende land. Med en kystlinje på 100 000 km og flott natur er det ikke underlig at mange faller for båtlivet. Dette bekrefter forhandlerne i bransjen.
– Salget har eksplodert de siste ukene. Vi har solgt 20 båter i alt fra fem til åtte meter. Etter en lang og stille vinter ser det nå likevel ut som det blir vekst i år, sier Jonas Gams-Steine, daglig leder i Bergen Marine.
Vi vil ha større motor   
I tillegg til at båtsalget øker, øker også salg av motor, motorutskiftninger, samt navigasjonsutstyr, kartplottere og annen elektronikk. Forhandlere har registrert en økning i bytte av motorer på alle båtmodeller.
– Sesongen har fått en knallstart og ser meget lovende ut. Vi opplever spesielt stor pågang på re-powering, også kalt motorutskifting, i tillegg til annet båtutstyr, sier Karl Johan Haugerø, Stadsbygd Båtsenter i Trondheim.
De ser de samme trendene innen fritidsbåtmarkedet i Kristiansand, hvor de ifølge daglig leder Jarle Knutsen i HK Motorservice opplever stort salg av Daycruiser, Skjærgårdsjeeper og BowRider.
– For vårt firma blir det en økning i både salg og service i år. Og fortsetter varmen kan oppgangen bli riktig bra, sier Knutsen.
Ille bra i Fredrikstad
Fredrikstad er intet unntak. Også her registreres det rekordmange på sjøen. Mye båtbruk fører med seg kjøp av utstyr, men også økt etterspørsel etter servicetjenester.
– Vi hadde omsetningsrekord i mai. Butikken koker av smilende glade båtkunder selv om det til tider er kø ved disken, sier Rino Olsen, daglig leder i Ragnar Ringstad i Fredrikstad.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.