Herlig samling av båter fra 50- og 60-tallet

Herlig samling av båter fra 50- og 60-tallet

I de gode gamledager samlet «Sjøen for alle» på Sjølyst over 100.000 besøkende. Folk flokket seg rundt datidens lekre båter, både trebåter og spennende nyheter i plastens og glassfiberens barndom.

Noe av dette ble gjenskapt på årets utgave av «Sjøen for alle». Et trettitalls båter fra 1950- og 1960-årene, som viser høydepunkter i norsk båthistorikk og båtproduksjon, var samlet i en egen hall. Båtfolk med noen år på baken husker både Ancas og Fjord, Skibsplast og Herwa, Selco og ikke minst Bror Withs berømte joller.
Flotte veteranbåter
Flotte eksemplarer av alle disse båtene kastet glans på årets utgave av «Sjøen for alle». Utstillingen er kommet i stand gjennom et samarbeid med Vest-Agder-museet, Oslofjordmuseet og privatpersoner som eiere av disse sjeldne eksemplarene.
-Har du sett på maken, sier en overivrig Geir Schau, best kjent som radiovert i Morgenklubben på Radio Norge. Han er båtmann på sin hals og koser seg normalt med mer moderne båter fra sitt sommerhus i Frogn, men han lot seg imponere av veteranene i hall E på Lillestrøm.

- Se på dette, da. Lite kan måle seg med go´bitene fra 50 og 60-tallet, humrer han.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.