Hent vinterstrømmen direkte fra land

P1000103.jpg

Her har jeg koplet landstrømkabelen bort fra anlegget i båten og koplet det direkte via en overgang fra 16-ampere-kontakten direkte til varmerøret som du kan skimte enden på i den hvite kabelen der det henger under bunnpanna.
Her har jeg koplet landstrømkabelen bort fra anlegget i båten og koplet det direkte via en overgang fra 16-ampere-kontakten direkte til varmerøret som du kan skimte enden på i den hvite kabelen der det henger under bunnpanna.

Hent vinterstrømmen direkte fra land

Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.

Et varmerør på 220 volt direkte mot landstrømmen er den sikre og bekymringsløse måten å etablere frostvakt på, - både i bobleanlegg og på land. Batteriene behøver du ikke å tenke på før til våren. (http://www.batmagasinet.no/artikkel/gi-batteriene-en-god-vinter-og-et-la...)    

    Da varmerørene kom for noen år siden, avløste de heldigvis mange mer eller mindre provisoriske og upålitelige varmekilder. 1000 watts lyspærer dinglende i sin egen kabel og andre fantasifulle løsninger økte ikke akkurat brannsikkerheten under vinteropplaget. I dag finnes varmerørene i styrker fra 40 watt og oppover. Husk at fleste vinteropplag har wattbegrensninger før du investerer i et (eller flere) varmerør. 

    Etter ti års bruk av varmerør i boblehavn, er min erfaring at et rør på 85 watt under bunnpanna i motoren gjør jobben. Med et googlesøk på «varmerør båt» finner du ett som passer til ditt behov. 

    Da forutsetter jeg at alle bunnkraner er stengt og alt annet som kan fryse er lenset og toalettet har fått en skvulp med frostvæske. Husk å velg en frostvæske beregnet for opplag. Med denne metoden kan jeg nesten garantere at du møter en våryr motor, som starter på første forsøk før neste sesong.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.