Hent vinterstrømmen direkte fra land

P1000103.jpg

Her har jeg koplet landstrømkabelen bort fra anlegget i båten og koplet det direkte via en overgang fra 16-ampere-kontakten direkte til varmerøret som du kan skimte enden på i den hvite kabelen der det henger under bunnpanna.
Her har jeg koplet landstrømkabelen bort fra anlegget i båten og koplet det direkte via en overgang fra 16-ampere-kontakten direkte til varmerøret som du kan skimte enden på i den hvite kabelen der det henger under bunnpanna.

Hent vinterstrømmen direkte fra land

Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.

Et varmerør på 220 volt direkte mot landstrømmen er den sikre og bekymringsløse måten å etablere frostvakt på, - både i bobleanlegg og på land. Batteriene behøver du ikke å tenke på før til våren. (http://www.batmagasinet.no/artikkel/gi-batteriene-en-god-vinter-og-et-la...)    

    Da varmerørene kom for noen år siden, avløste de heldigvis mange mer eller mindre provisoriske og upålitelige varmekilder. 1000 watts lyspærer dinglende i sin egen kabel og andre fantasifulle løsninger økte ikke akkurat brannsikkerheten under vinteropplaget. I dag finnes varmerørene i styrker fra 40 watt og oppover. Husk at fleste vinteropplag har wattbegrensninger før du investerer i et (eller flere) varmerør. 

    Etter ti års bruk av varmerør i boblehavn, er min erfaring at et rør på 85 watt under bunnpanna i motoren gjør jobben. Med et googlesøk på «varmerør båt» finner du ett som passer til ditt behov. 

    Da forutsetter jeg at alle bunnkraner er stengt og alt annet som kan fryse er lenset og toalettet har fått en skvulp med frostvæske. Husk å velg en frostvæske beregnet for opplag. Med denne metoden kan jeg nesten garantere at du møter en våryr motor, som starter på første forsøk før neste sesong.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.