Hent vinterstrømmen direkte fra land

P1000103.jpg

Her har jeg koplet landstrømkabelen bort fra anlegget i båten og koplet det direkte via en overgang fra 16-ampere-kontakten direkte til varmerøret som du kan skimte enden på i den hvite kabelen der det henger under bunnpanna.
Her har jeg koplet landstrømkabelen bort fra anlegget i båten og koplet det direkte via en overgang fra 16-ampere-kontakten direkte til varmerøret som du kan skimte enden på i den hvite kabelen der det henger under bunnpanna.

Hent vinterstrømmen direkte fra land

Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.

Et varmerør på 220 volt direkte mot landstrømmen er den sikre og bekymringsløse måten å etablere frostvakt på, - både i bobleanlegg og på land. Batteriene behøver du ikke å tenke på før til våren. (http://www.batmagasinet.no/artikkel/gi-batteriene-en-god-vinter-og-et-la...)    

    Da varmerørene kom for noen år siden, avløste de heldigvis mange mer eller mindre provisoriske og upålitelige varmekilder. 1000 watts lyspærer dinglende i sin egen kabel og andre fantasifulle løsninger økte ikke akkurat brannsikkerheten under vinteropplaget. I dag finnes varmerørene i styrker fra 40 watt og oppover. Husk at fleste vinteropplag har wattbegrensninger før du investerer i et (eller flere) varmerør. 

    Etter ti års bruk av varmerør i boblehavn, er min erfaring at et rør på 85 watt under bunnpanna i motoren gjør jobben. Med et googlesøk på «varmerør båt» finner du ett som passer til ditt behov. 

    Da forutsetter jeg at alle bunnkraner er stengt og alt annet som kan fryse er lenset og toalettet har fått en skvulp med frostvæske. Husk å velg en frostvæske beregnet for opplag. Med denne metoden kan jeg nesten garantere at du møter en våryr motor, som starter på første forsøk før neste sesong.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune