Hent vinterstrømmen direkte fra land

P1000103.jpg

Her har jeg koplet landstrømkabelen bort fra anlegget i båten og koplet det direkte via en overgang fra 16-ampere-kontakten direkte til varmerøret som du kan skimte enden på i den hvite kabelen der det henger under bunnpanna.
Her har jeg koplet landstrømkabelen bort fra anlegget i båten og koplet det direkte via en overgang fra 16-ampere-kontakten direkte til varmerøret som du kan skimte enden på i den hvite kabelen der det henger under bunnpanna.

Hent vinterstrømmen direkte fra land

Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.

Et varmerør på 220 volt direkte mot landstrømmen er den sikre og bekymringsløse måten å etablere frostvakt på, - både i bobleanlegg og på land. Batteriene behøver du ikke å tenke på før til våren. (http://www.batmagasinet.no/artikkel/gi-batteriene-en-god-vinter-og-et-la...)    

    Da varmerørene kom for noen år siden, avløste de heldigvis mange mer eller mindre provisoriske og upålitelige varmekilder. 1000 watts lyspærer dinglende i sin egen kabel og andre fantasifulle løsninger økte ikke akkurat brannsikkerheten under vinteropplaget. I dag finnes varmerørene i styrker fra 40 watt og oppover. Husk at fleste vinteropplag har wattbegrensninger før du investerer i et (eller flere) varmerør. 

    Etter ti års bruk av varmerør i boblehavn, er min erfaring at et rør på 85 watt under bunnpanna i motoren gjør jobben. Med et googlesøk på «varmerør båt» finner du ett som passer til ditt behov. 

    Da forutsetter jeg at alle bunnkraner er stengt og alt annet som kan fryse er lenset og toalettet har fått en skvulp med frostvæske. Husk å velg en frostvæske beregnet for opplag. Med denne metoden kan jeg nesten garantere at du møter en våryr motor, som starter på første forsøk før neste sesong.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.