Hederlig omtale

marex375.jpg

Marex 375 fikk hederlig omtale.
Marex 375 fikk hederlig omtale.

Hederlig omtale

For 10. gang er Motor Boat Awards delt ut i forbindelse med London Boat Show. Også i år var det med et norsk bidrag som fikk hederlig omtale.

Det er båtbladet Motor Boat & Yachting, forsikringsselskapet Pantaenius og Rosewood Hotel i London som står bak prisen som ble delt ut på sistnevnte hotell mandag. I klassen for "Styrhus og åpne cruisere" fikk norske Marex 375 (testet i BM nr. 9/2015) hederlig omtale, mens vinneren i denne klassen ble English Harbour 29 Offshore.English Harbour 29 Offshore
English Harbour 29 Offshore 

I klassen for sportscruisere opp til 45 fot var det nå tyskeide Sealine C330 (testet i BM nr. 12/2015) og S330 som vant, mens Chris Craft Launch 36 fikk hederlige omtale.Sealine C330 vant klassen for sportscruisere opp til 45 fot.
Sealine C330 vant klassen for sportscruisere opp til 45 fot.

Her er vinnerne og de som fikk hederlig omtale i alle klasser:

Sportsbåter og RIBer
Vinner: Axopar 28 (Finland)

Styrhus og åpne Cruisere
Vinner: English Harbour 29 Offshore (UK)
Hederlig omtale – Marex 375 (Norge)

Trawler Yachts og Akterlugar
Vinner: Lagoon 630 (Frankrike)
Hederlig omtale – Absolute Navetta 52 (Italia)
Hederlig omtale – Linssen Grand Sturdy 52.9 (Nederland)

Sportscruisere opp til 45 fot
Vinner: Sealine C330 & S330 (Tyskland)
Hederlig omtale – Chris-Craft Launch 36 (USA)

Sportscruisere over 45 fot
Vinner: Sunseeker Predator 57 (UK)
Hederlig omtale – Azimut 77S(Italia)

Flybridge opp til 55 fot
Vinner: Monte Carlo 6 (Frankrike)

Flybridge over 5 5fot
Vinner: Prestige 680 (Frankrie)
Hederlig omtale – Princess S65 (UK)

Custom Yachts
Vinner: Custom Line Navetta 28 (Italia)
Hederlig omtale – Monte Carlo Yachts 105 (Italia)

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.