Han ble tunga på vektskåla

9504054925_ea67346f25_k.jpg

HELOMVENDING: Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne går fra nei til ja i Stortinget i dag. dermed blir det flertall for vestpåbud for alle. Foto: Miljøpartiet De Grønne.
HELOMVENDING: Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne går fra nei til ja i Stortinget i dag. dermed blir det flertall for vestpåbud for alle. Foto: Miljøpartiet De Grønne.

Han ble tunga på vektskåla

I dag ble det flertall for påbud om bruk av flyteplagg for alle i båt under åtte meter. Det ble vedtatt med knappest mulig flertall i Stortinget. Det sørget Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne for.

Høyre og Fremskrittspartiet fikk med seg SV, men disse 84 mandatene sikret ikke flertall i en forsamling med 169 mandater. Det var Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne den som noe motvillig sikret flertall for påbudet. I fjor gikk partiet imot et lignende forslag.

Hansson forklarer sin retrett med en grundig debatt i et parti som er delt omtrent på midten, men han valgte i følge NTB å lytte til rådene fra Redningsselskapet og politiet.

– Det har vært en grundig debatt i partiet. Vi er delt omtrent på midten, men velger å lytte til de klare rådene fra Redningsselskapet og politiet, sier Hansson til NTB.

– Det er god tradisjon i Norge for at man ferdes i naturen på eget ansvar og på naturens premisser. Enten man dykker, jakter med skarpladde våpen eller går på ski i fjellet, sier staten: «bruk hue og god tur». Samtidig vil et redningsvestpåbud kunne bidra til å redde liv, sier MDG-representanten til NTB i dag.
Glad for vestpåbud
-Stortingets vedtak om flytevestpåbud for alle i åpne båter i fart vil bety mye i arbeidet med forebygging av ulykker med fritidsbåter. Dette sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en umiddelbar kommentar til at Stortinget i dag gikk inn for at at det skal innføres et påbud om bruk av flyteplagg for alle som oppholder seg i åpne båter i fart.

RIKTIG: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen mener vestpåbud er en riktig vei å gå for å forebygge ulykker til sjøs. Foto: Steinar Haugberg.
RIKTIG: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen mener vestpåbud er en riktig vei å gå for å forebygge ulykker til sjøs. Foto: Steinar Haugberg.

-Vedtaket er trolig i stor grad er i tråd med de anbefalingene som vi kom med i fritidsbåtrapporten, som ble overlevert i 2012 til daværende næringsminister Trond Giske.
Rapporten i 2012 ble utarbeidet av en arbeidsgruppe ledet av sjøfartsdirektør Olav Akselsen. Gruppen bestod av representanter fra Kongelig Norsk Båtforbund, Skjærgårdstjenesten, NORBOAT, Norges Seilforbund, Politidirektoratet, Redningsselskapet, NHO Reiseliv, Vis Sjøvett og Kystverket. Blant annet fokuserte også arbeidsgruppen på viktigheten av å satse videre på forebyggende arbeid.
Sjøfartsdirektoratet jobber aktivt med forebyggende arbeid, og har hele tiden i dette arbeidet anbefalt folk å bruke vest om bord. Direktoratet støtter ulike frivillig lag og foreninger med midler til sjøvettarbeid rettet mot barn etter innsendte søknader. I år ble det delt ut 1 million til i underkant av 40 slike prosjekter.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.