Han ble tunga på vektskåla

9504054925_ea67346f25_k.jpg

HELOMVENDING: Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne går fra nei til ja i Stortinget i dag. dermed blir det flertall for vestpåbud for alle. Foto: Miljøpartiet De Grønne.
HELOMVENDING: Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne går fra nei til ja i Stortinget i dag. dermed blir det flertall for vestpåbud for alle. Foto: Miljøpartiet De Grønne.

Han ble tunga på vektskåla

I dag ble det flertall for påbud om bruk av flyteplagg for alle i båt under åtte meter. Det ble vedtatt med knappest mulig flertall i Stortinget. Det sørget Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne for.

Høyre og Fremskrittspartiet fikk med seg SV, men disse 84 mandatene sikret ikke flertall i en forsamling med 169 mandater. Det var Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne den som noe motvillig sikret flertall for påbudet. I fjor gikk partiet imot et lignende forslag.

Hansson forklarer sin retrett med en grundig debatt i et parti som er delt omtrent på midten, men han valgte i følge NTB å lytte til rådene fra Redningsselskapet og politiet.

– Det har vært en grundig debatt i partiet. Vi er delt omtrent på midten, men velger å lytte til de klare rådene fra Redningsselskapet og politiet, sier Hansson til NTB.

– Det er god tradisjon i Norge for at man ferdes i naturen på eget ansvar og på naturens premisser. Enten man dykker, jakter med skarpladde våpen eller går på ski i fjellet, sier staten: «bruk hue og god tur». Samtidig vil et redningsvestpåbud kunne bidra til å redde liv, sier MDG-representanten til NTB i dag.
Glad for vestpåbud
-Stortingets vedtak om flytevestpåbud for alle i åpne båter i fart vil bety mye i arbeidet med forebygging av ulykker med fritidsbåter. Dette sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en umiddelbar kommentar til at Stortinget i dag gikk inn for at at det skal innføres et påbud om bruk av flyteplagg for alle som oppholder seg i åpne båter i fart.

RIKTIG: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen mener vestpåbud er en riktig vei å gå for å forebygge ulykker til sjøs. Foto: Steinar Haugberg.
RIKTIG: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen mener vestpåbud er en riktig vei å gå for å forebygge ulykker til sjøs. Foto: Steinar Haugberg.

-Vedtaket er trolig i stor grad er i tråd med de anbefalingene som vi kom med i fritidsbåtrapporten, som ble overlevert i 2012 til daværende næringsminister Trond Giske.
Rapporten i 2012 ble utarbeidet av en arbeidsgruppe ledet av sjøfartsdirektør Olav Akselsen. Gruppen bestod av representanter fra Kongelig Norsk Båtforbund, Skjærgårdstjenesten, NORBOAT, Norges Seilforbund, Politidirektoratet, Redningsselskapet, NHO Reiseliv, Vis Sjøvett og Kystverket. Blant annet fokuserte også arbeidsgruppen på viktigheten av å satse videre på forebyggende arbeid.
Sjøfartsdirektoratet jobber aktivt med forebyggende arbeid, og har hele tiden i dette arbeidet anbefalt folk å bruke vest om bord. Direktoratet støtter ulike frivillig lag og foreninger med midler til sjøvettarbeid rettet mot barn etter innsendte søknader. I år ble det delt ut 1 million til i underkant av 40 slike prosjekter.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».