Høytflyvende svenske

20190520_090717.jpg

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.

Høytflyvende svenske

Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.

Candela Speed Boat viste frem både prototypen og den båten som kommer i serieproduksjon. Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering. Ved hastigheter fra rundt 14 knop går båten opp på hydrofoilene og får demed en fjærende, myk og lettdrevet gange. Sett med konservative øyne ser dette nesten ubehagelig ut, men ifølge de som står bak prosjektet så fungerer teknologien helt utmerket i sjøen. De rent praktiske sidene ved å kjøre med hydrofoil-båter i skjærgården er også noe som ikke er uproblematisk, men ifølge kilder vi har snakket med så skal hydrofoilene ha en bruddanvisning slik at de knekker dersom man treffer noe hardt i vannet.

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
 
Hydrofoilteknologi
Hydrofoilteknologien har eksistert lenge, og har ikke minst vært brukt på hurtiggående passasjerfartøy både i Norge og utenlands gjennom flere tiår. Det unike med Candela-prosjektet er kombinasjonen hydrofoil og elektrisk fremdrift.
Candela Speedboat er 7,70 meter lang og 2,40 meter bred. Båten, som er bygget helt i karbonfiber, veier 1.100 kg og er designet som en klassisk daycruiser med elegante linjer. Motoren er på 55 kW og batteriene 40 kWh litium.
Suksess med el-fremdrift
De som foreløpig har hatt størst kommersiell sukess med el-fremdrift, er tyske Torqeedo som er produsent av elektriske utenbordsmotorer. Torqeedo har motorer som passer et antall ulike båtstørrelser. Også relativt store og hurtiggående motorbåter kan drives med disse motorene.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.