Høytflyvende svenske

20190520_090717.jpg

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.

Høytflyvende svenske

Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.

Candela Speed Boat viste frem både prototypen og den båten som kommer i serieproduksjon. Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering. Ved hastigheter fra rundt 14 knop går båten opp på hydrofoilene og får demed en fjærende, myk og lettdrevet gange. Sett med konservative øyne ser dette nesten ubehagelig ut, men ifølge de som står bak prosjektet så fungerer teknologien helt utmerket i sjøen. De rent praktiske sidene ved å kjøre med hydrofoil-båter i skjærgården er også noe som ikke er uproblematisk, men ifølge kilder vi har snakket med så skal hydrofoilene ha en bruddanvisning slik at de knekker dersom man treffer noe hardt i vannet.

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
 
Hydrofoilteknologi
Hydrofoilteknologien har eksistert lenge, og har ikke minst vært brukt på hurtiggående passasjerfartøy både i Norge og utenlands gjennom flere tiår. Det unike med Candela-prosjektet er kombinasjonen hydrofoil og elektrisk fremdrift.
Candela Speedboat er 7,70 meter lang og 2,40 meter bred. Båten, som er bygget helt i karbonfiber, veier 1.100 kg og er designet som en klassisk daycruiser med elegante linjer. Motoren er på 55 kW og batteriene 40 kWh litium.
Suksess med el-fremdrift
De som foreløpig har hatt størst kommersiell sukess med el-fremdrift, er tyske Torqeedo som er produsent av elektriske utenbordsmotorer. Torqeedo har motorer som passer et antall ulike båtstørrelser. Også relativt store og hurtiggående motorbåter kan drives med disse motorene.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.