Grandezza 27: Vinner i krisetid

Grandezza 27: Vinner i krisetid

Planløsning og teknisk kvalitet gjør Grandezza 27 OC til en kompakt og praktisk familieturbåt.

TEKST: Atle Knutsen FOTO: Lars Kristian Larsen

I årtier har det vært en tommelfingerregel at prislappen på en gjennomsnittlig familieturbåt har ligget på tre ganger en vanlig arbeiderlønn. De ti siste årene har dette markedssegmentet vært forsømt av båtbyggerne, som i stor grad satset på dyre daycruisere med minimal overnattingskomfort, eller større og dyrere bobåter. Grandezza 27 OC finner sin plass midt i mellom, som en fullverdig bobåt under 30 fot til en prislapp som gjør den aktuell for et ganske bredt publikum. I så henseende treffer den markedet godt, og bør kunne klore seg fast i et marked som blir stadig brattere.

Sjøegenskaper
Finske Grandezza, en avlegger av Finnmaster, hadde et stramt utviklingsprogram midt på 2000-tallet da de lanserte en 23, 28 og 31-foter i rask takt. Nå har de økt utviklingstempoet igjen, og kom i vår med sin 27-foter. På vårens messer vil de også lansere sin nye 39-foter. De fleste av Finnmaster-modellene utmerker seg med sine sjøegenskaper, og Grandezza 27 OC er intet unntak.
27 OC er motorisert med en Volvo Penta D4-260. Den gir en toppfart på hederlige 34 knop. Båten planer meget lett. Testbåten var utstyrt med Volvo Pentas automatiske drevtrim (Power Trim Assistant – PTA), men selv når vi koblet ut denne, hadde båten en nesten umerkelig planingsterskel. Sjøegenskapene er imponerende, og båten utmerker seg med myk gange selv i grov sjø. På grunn av den kraftige hardtopen, har 27 OC et ganske høyt tyngdepunkt, uten at det er generende. Båten er sporty og letthåndtert både i deplasements- og planende fart. Vi opplevde en del kavitasjonstøy fra drevet i kraftige svinger, men ved normal kjøring er ikke det noe problem. Alt i alt har 27 OC førsteklasses sjøegenskaper.

Uteplassen
På babord side akter er det en port ut på badeplattformen. Terskelen er høy i kombinasjon med en solid port. En familievennlig løsning. Ved utgangen er det et praktisk rom til tauverk. Over alt på uteplassen og på dekk er det rikelig med solide håndrekker.
Badeplattformen er romslig og praktisk. I akterspeilet er det to store stuverom med plass til fendere, tauverk og dregg. I plattformen er det en uttrekkbar badestige som er lett å felle ut.
Tilstrekkelig med håndrekker og trinn gjør det enkelt å ta seg ut på dollbordene og frem på fordekk. Siderekkene er ført helt akter og er betryggende i kombinasjon med håndrekken langs hele hardtopen. I fordekket er det en romslig dreggkasse. Båten er forsynt med seks meget solide kryssholt.

Salong
I første omgang er 27 OC lansert i hardtopversjon med en gigantisk, gjennomsiktig takluke, men den er også tilgjengelig i DC-utgave med targabøyle og kalesje. Hardtopen dekker hele uteplassen, men ved å åpne kalesjen akter og den store takluken, får man en luftig og fin løsning når solen skinner. Skal man sole seg må man imidlertid frem på fordekket. Til tross for begrenset plass, er planløsningen under hardtopen meget velfungerende. På styrbord side er det en salong med et stort bord og to motstående sofaer. Den aktre gir plass til to-tre personer, mens den fremre har sittplass til en voksen eller to barn. Byssa er vis-á-vis på babord side. Salongen er hevet slik at alle har godt utsyn gjennom vinduene.
Bordsøylen er gassdempet slik at man kan konvertere sofaene til en køye. Salongen er meget godt lyssatt med syv downligths. En forskriftsmessig, manuell lensepumpe er montert i skottet under bordet, men den er håpløs å betjene. Foruten et stort stuverom under fothvileren på passasjerplass, er det skralt med stuverom på uteplassen.

Førerposisjon
Rene linjer og enkelt, funksjonelt design er et gjennomgående trekk ved 27 OC. Denne enkelheten preger også førerplassen på en meget vellykket måte. Den er nøkternt og ergonomisk bra utformet og det var lite vi savnet. Takket være den marginale planingsterskelen, har man god sikt gjennom hele fartsregistret. Plasseringen av spak, ratt, trimplanbrytere, klokker og instrumenter fungerer utmerket, og produsenten har i tillegg plassert alle brytere som ikke er strengt nødvendig under navigasjon til et eget panel ved dørken. Plotteren er montert slik at man leser og betjener den enkelt både når man står og sitter. Koppholdere er på plass og et håndtak for passasjeren, det samme er kompass i siktlinjen. Vi kunne imidlertid ha ønsket oss en et 12 volt uttak i direkte tilknytning til konsollen.
Den doble rormannsbenken byr på god komfort både for fører og passasjer. Benken har oppvippbar lårpute og i kombinasjon med den store takluken har fører ypperlig mulighet til å stå og kjøre. Frontruten er forsynt med defroster og to helt kurante vindusviskere.

Hovedlugar
Ved siden av den vellykkede utnyttelsen av uteplassen, har 27 OC mye å by på under dekk også. Via en skyveluke i frostet plast har man direkte adkomst til hovedlugaren med en skråstilt køye på babord side med plass til to personer. Mot skottet på styrbord side er det en sittebenk. I bunnen av køya er det et stort stuverom, i akterkant av køya er det et skap samt et åpent stuverom. Inn mot skottet på styrbord side er det også et fint dobbelt hengekap med belysning i. Rommet til baugpropellen er tilgjengelig, men luka er skrudd igjen. Dessuten er det noe avsettingsplass på styrbord side ved siden av køya. Her er det også et 12 volts uttak til mobilen. Foruten en dekksluke som kan åpnes og to koøyer, er lugaren ventilert med en mekanisk ventil.
Belysningen er tilstrekkelig og består av to leselamper på det fremre skottet, og to downligths oppunder dekk.

Stikklugar
Stikkøya er en integrert del av hovedlugaren, og går inn under uteplassen på styrbord side. Her er det plass til to barn. I køya er det avsettingsplass med solid slingrekant, koøye som kan åpnes samt en leselampe. Ved åpningen til køya er det en praktisk sittebenk.

Byssa
På babord side, aktenfor passasjerplassen, har båten en komplett bysse. Ved første øyekast fremstår den som ganske liten. Nærmere inspeksjon avdekker imidlertid relativt god skapplass i tre skap, pluss kjøleskapet. Her er også en skuffeseksjon med fire skuffer inn under førerplassen. Den tilsynelatende begrensede avsettingsplassen blir betydelig utvidet når man trekker opp en ekstra benkeplate som kan legges over passasjerplassen når stolen vippes frem. Da har man mer benkeplass enn i betydelig større båter. I den faste benken er det et Safeflame kokeapparat med to bluss, en dyp stålvask og et solid ettgrepsarmatur.

Toalettrom
Jo mindre båten er, desto større kompromisser må designeren inngå med tanke på plassutnyttelsen. Toalettrommet om bord er derfor blitt forholdsvis lite, og har ikke ståhøyde. Men, det inneholder alt man behøver for å kunne reise på en ferietur. Her er stålvask og bra armatur med hånddusj slik at man, i alle fall i teorien, kan dusje. I benken med servanten er det et lite stuverom med dorullholderen montert på innsiden. Rommet er gjennomtenkt og har både 12 og 220 volt uttak, samt koppholdere og knagger. Den eneste ventilasjonen er et koøye. Det er god plass rundt det elektriske toalettet, og det er lett å bevege seg ut og inn av rommet.
Toalettrommet har kun et lyspunkt oppunder dekk som lyser ned på vasken. Her kunne det med fordel ha vært et til, og speilet burde vært montert på akterskottet og ikke døra.

Motorrom
Adkomsten til det velorganiserte motorrommet er førsteklasses. Hele den aktre salongseksjonen heves med en elektrisk løftesylinder. Man trenger bare å løsne kalesjen i akterkant. Her sitter grovfilteret med god avtapningsmulighet rett på innsiden av lukekarmen, og Volvo Pentas motorer har sjøvannsfilter med inspeksjonsglass som sitter på motoren. Adkomsten med tanke på service og ettersyn er god både i forkant og på begge sider av motoren.

På styrbord side av rommet sitter pumper til trimplan og drevtrim lett tilgjengelig. Her er det også en fastmontert, smart oppbevaringskasse. Automatisk brannslukker er på plass. Videre har man her også tilgang til batterilader og sikringspanel for landstrømmen. Pluss også for lampe og 220 volt uttak.
Takket være drevinstallasjonen er det minimalt med skroggjennomføringer i båten. De få gjennomføringene som er der, er samtlige forsynt med doble slangeklemmer. Under motoren er det et oppsamlingstrau for olje, noe som er et regelkrav, men ikke alle bryr seg om. Man har lett adkomst til den elektriske lensepumpen i kjølen utenfor sumpen.
Varmtvannsberederen er montert greit tilgjengelig med tanke på avtapning etter sesongen.
Batteriene er godt festet i en solid kasse i forkant av motorrommet. Lokket på batterikassa er imidlertid festet med skruer. Disse bør erstattes med vingemuttere.
Ved dørken i salongen er det montert et Navix-skap med hurtigsikringer. Her kan man koble ut for eksempel varmtvannsberederen, men fremfor alt koble ut strømmen til løftesylinderen slik at ingen forsøker å åpne den uforvarende.

KONKLUSJON:
Grandezza 27 OC er en liten, fullverdig familieturbåt med smart planløsning og god plass til en liten familie. Båten har fremragende sjøegenskaper og går bra og økonomisk med moderat motoreffekt. Fremfor alt er prisen på et nivå som gjør turbåtlivet i ny og moderne båt tilgjengelig for en bredere gruppe.

PLUSS
+ Sjøegenskaper
+ Smart plassutnyttelse
+ Førerposisjon

MINUS
- Toalettrom
 

Tekniske data - Grandezza 27 OC:
Lengde i meter: 8,30
Bredde i meter: 2,85
Vekt i tonn: 3,0
Maks ant. pers: 8
CE-kategori: C
Køyeplasser: 4+2
Drivstoff i liter: 265
Ferskvann i liter: 74
Septitankvolum i liter: 50
Motor: Volvo Penta 260-320 hk 
Info: www.grandezza.fi

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».