Gjør opplaget skikkelig

Opplag1.jpg

UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!
UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!

Gjør opplaget skikkelig

Nå kommer høststormene. Slik sikrer du båten i opplag på land.

Båten din – og du – står overfor to utfordringer om vinteren. Når båten kommer på land, må den står trygt. Den må beskyttes mot snøen, men aller mest mot frosten. Og så må du sørge for at tyvene ikke får for lett spill.

Båten må stå støtt
Det er verst med seilbåter, men hvert eneste år havner også motorbåter i bakken under vinteropplaget. Forsikringsselskapene betaler ut, men det egentlige ansvaret er jo båteierens.

Vi ser stadig en god del uforsvarlig oppstilling, ja det er faktisk overraskende at ikke flere båter går over ende i løpet av vinteren. Enkelte av de mest populære krabbene og stativene (det heter krabbe, ikke krybbe) er simpelthen feilkonstruert. Heldigvis skal det ikke så mye til før båten står trygt i dem også.

Båten må selvsagt ikke velte, men det er også viktig at kjølen er jevnt understøttet på mange nok steder. Det er særlig viktig for trebåter. Her følger noen råd for sikker oppstilling.


SKUMMELT: Dette populære opplagsstativet er tilsynelatende en smart konstruksjon. De to armene er hengslet i en teleskoperende søyle i midten. Når båten settes på plass, trykkes armen inn mot v-bunnen og tilpasser seg perfekt. Stativet skal visstnok være godkjent av Veritas, likevel er det skummelt: I prinsippet er ikke understøttelsen bredere enn avstanden mellom omdreningspunktene til de to armene.

FEIL BRUK: Et av de beste stativene for båtoppstilling heter Seaquip (OPI har en tilsvarende klone), men her er det brukt galt. Den stillbare skruen er skrudd alt for langt opp. Bøyekreftene kan bli for store. Større stativ, eller kanskje Lecablokker under? Også her er presenningen farlig festet til stativet.Opplag6OGSÅ FEIL BRUK: Dette er et annet eksempel på en veldig populær krabbe som ofte blir brukt feil, slik som her. Som du ser, står støttebenet nesten loddrett. Ideelt sett skal det stå tilnærmet vinkelrett på skroget, slik vi her demonstrerer med trestykket. Gjør tilsvarende på din egen båt! Enkelte steder i Middelhavet støtter de faktisk ikke opp båter på andre måter en dette.FARLIG: Ved slike krabbeløsninger må krysskjettingene ta opp det meste av kreftene. Denne kjettingen er trolig sterk nok, men den åpne kroken er jo livsfarlig!
MÅ ERSTATTES: Åpne kroker MÅ erstattes av en sjakkel-løsning.
 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.