Gjør opplaget skikkelig

Opplag1.jpg

UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!
UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!

Gjør opplaget skikkelig

Nå kommer høststormene. Slik sikrer du båten i opplag på land.

Båten din – og du – står overfor to utfordringer om vinteren. Når båten kommer på land, må den står trygt. Den må beskyttes mot snøen, men aller mest mot frosten. Og så må du sørge for at tyvene ikke får for lett spill.

Båten må stå støtt
Det er verst med seilbåter, men hvert eneste år havner også motorbåter i bakken under vinteropplaget. Forsikringsselskapene betaler ut, men det egentlige ansvaret er jo båteierens.

Vi ser stadig en god del uforsvarlig oppstilling, ja det er faktisk overraskende at ikke flere båter går over ende i løpet av vinteren. Enkelte av de mest populære krabbene og stativene (det heter krabbe, ikke krybbe) er simpelthen feilkonstruert. Heldigvis skal det ikke så mye til før båten står trygt i dem også.

Båten må selvsagt ikke velte, men det er også viktig at kjølen er jevnt understøttet på mange nok steder. Det er særlig viktig for trebåter. Her følger noen råd for sikker oppstilling.


SKUMMELT: Dette populære opplagsstativet er tilsynelatende en smart konstruksjon. De to armene er hengslet i en teleskoperende søyle i midten. Når båten settes på plass, trykkes armen inn mot v-bunnen og tilpasser seg perfekt. Stativet skal visstnok være godkjent av Veritas, likevel er det skummelt: I prinsippet er ikke understøttelsen bredere enn avstanden mellom omdreningspunktene til de to armene.

FEIL BRUK: Et av de beste stativene for båtoppstilling heter Seaquip (OPI har en tilsvarende klone), men her er det brukt galt. Den stillbare skruen er skrudd alt for langt opp. Bøyekreftene kan bli for store. Større stativ, eller kanskje Lecablokker under? Også her er presenningen farlig festet til stativet.Opplag6OGSÅ FEIL BRUK: Dette er et annet eksempel på en veldig populær krabbe som ofte blir brukt feil, slik som her. Som du ser, står støttebenet nesten loddrett. Ideelt sett skal det stå tilnærmet vinkelrett på skroget, slik vi her demonstrerer med trestykket. Gjør tilsvarende på din egen båt! Enkelte steder i Middelhavet støtter de faktisk ikke opp båter på andre måter en dette.FARLIG: Ved slike krabbeløsninger må krysskjettingene ta opp det meste av kreftene. Denne kjettingen er trolig sterk nok, men den åpne kroken er jo livsfarlig!
MÅ ERSTATTES: Åpne kroker MÅ erstattes av en sjakkel-løsning.
 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».