Gjør opplaget skikkelig

Opplag1.jpg

UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!
UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!

Gjør opplaget skikkelig

Nå kommer høststormene. Slik sikrer du båten i opplag på land.

Båten din – og du – står overfor to utfordringer om vinteren. Når båten kommer på land, må den står trygt. Den må beskyttes mot snøen, men aller mest mot frosten. Og så må du sørge for at tyvene ikke får for lett spill.

Båten må stå støtt
Det er verst med seilbåter, men hvert eneste år havner også motorbåter i bakken under vinteropplaget. Forsikringsselskapene betaler ut, men det egentlige ansvaret er jo båteierens.

Vi ser stadig en god del uforsvarlig oppstilling, ja det er faktisk overraskende at ikke flere båter går over ende i løpet av vinteren. Enkelte av de mest populære krabbene og stativene (det heter krabbe, ikke krybbe) er simpelthen feilkonstruert. Heldigvis skal det ikke så mye til før båten står trygt i dem også.

Båten må selvsagt ikke velte, men det er også viktig at kjølen er jevnt understøttet på mange nok steder. Det er særlig viktig for trebåter. Her følger noen råd for sikker oppstilling.


SKUMMELT: Dette populære opplagsstativet er tilsynelatende en smart konstruksjon. De to armene er hengslet i en teleskoperende søyle i midten. Når båten settes på plass, trykkes armen inn mot v-bunnen og tilpasser seg perfekt. Stativet skal visstnok være godkjent av Veritas, likevel er det skummelt: I prinsippet er ikke understøttelsen bredere enn avstanden mellom omdreningspunktene til de to armene.

FEIL BRUK: Et av de beste stativene for båtoppstilling heter Seaquip (OPI har en tilsvarende klone), men her er det brukt galt. Den stillbare skruen er skrudd alt for langt opp. Bøyekreftene kan bli for store. Større stativ, eller kanskje Lecablokker under? Også her er presenningen farlig festet til stativet.Opplag6OGSÅ FEIL BRUK: Dette er et annet eksempel på en veldig populær krabbe som ofte blir brukt feil, slik som her. Som du ser, står støttebenet nesten loddrett. Ideelt sett skal det stå tilnærmet vinkelrett på skroget, slik vi her demonstrerer med trestykket. Gjør tilsvarende på din egen båt! Enkelte steder i Middelhavet støtter de faktisk ikke opp båter på andre måter en dette.FARLIG: Ved slike krabbeløsninger må krysskjettingene ta opp det meste av kreftene. Denne kjettingen er trolig sterk nok, men den åpne kroken er jo livsfarlig!
MÅ ERSTATTES: Åpne kroker MÅ erstattes av en sjakkel-løsning.
 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Kleven har allerede bygd to store «ekspedisjonsyachter».
To måneder etter at det ble kjent at verdens ledende superyachtverft, Lürssen Group, var del av en investorgruppe som kjøpte 40 prosent av Kleven-verftet, kommer meldingen om bygging av en ny 100 meters ekspedisjonsyacht.
PUBLIKUMSVENNLIG: Tønsberg Båtrace/Re Motorsport er kåret til årets beste arrangør, ikke minst fordi publikum alltid slutter opp om arrangementene. Foto: Amund Rich. Løken.
Under den årlige motorsportgallaen på Norges Motorsport Forbunds ting på Gardemoen nylig, ble Tønsberg Båtrace/ Re Motorsport kåret til «Norges beste motorsport arrangement».
 OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.
"Rowegians" vil gjerne bli de første norske kvinnene som ror over Atlanteren. I desember legger de derfor ut på en tur som er over 3000 nautiske mil lang, fra Gomera på Kanariøyene til Antigua i Det karibiske hav.
 Princess V65 følger hovedtrekkene med den gjeldende designtrenden.
Princess V65 og V50 kan du se på Düssdeldorfmessen, mens V60 kommer senere på våren. De store sportscruiserne ser ut til å ha et godt tak på «overklassemearkedet».
leder: Imponerende ledelse til Pål Virik Nilsen i Offshore-VM.
Etter seks av åtte VM runder leder Sandefjordingen Pål Virik Nilsen og hans Australske team årets verdensmesterskap i den største Offshoreklassen.
NYHET: Finske AMT lanserer sin første båt med aluminiumsskrog, AMT 175 BR.
Nå finnes det knapt en finsk båtprodusent som ikke kan tilby sine modeller i aluminiumversjon også. Neste sesong er finske AMT klare med sin første båt i aluminium
Garmin lanserer nå en gratis alt-i-en mobilapplikasjon for maritim bruk. Den gir en enkel, men kraftig forbindelse mellom en kompatibel mobil enhet og kartplotteren, kart og gir tilgang til en online nettside hvor informasjon kan deles med andre.
Navionics karter og kartapper har i årevis endt opp på toppen av de fleste tester av kartsystemer. Nå er de kjøpt opp av Garmin.