Gjør opplaget skikkelig

Opplag1.jpg

UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!
UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!

Gjør opplaget skikkelig

Nå kommer høststormene. Slik sikrer du båten i opplag på land.

Båten din – og du – står overfor to utfordringer om vinteren. Når båten kommer på land, må den står trygt. Den må beskyttes mot snøen, men aller mest mot frosten. Og så må du sørge for at tyvene ikke får for lett spill.

Båten må stå støtt
Det er verst med seilbåter, men hvert eneste år havner også motorbåter i bakken under vinteropplaget. Forsikringsselskapene betaler ut, men det egentlige ansvaret er jo båteierens.

Vi ser stadig en god del uforsvarlig oppstilling, ja det er faktisk overraskende at ikke flere båter går over ende i løpet av vinteren. Enkelte av de mest populære krabbene og stativene (det heter krabbe, ikke krybbe) er simpelthen feilkonstruert. Heldigvis skal det ikke så mye til før båten står trygt i dem også.

Båten må selvsagt ikke velte, men det er også viktig at kjølen er jevnt understøttet på mange nok steder. Det er særlig viktig for trebåter. Her følger noen råd for sikker oppstilling.


SKUMMELT: Dette populære opplagsstativet er tilsynelatende en smart konstruksjon. De to armene er hengslet i en teleskoperende søyle i midten. Når båten settes på plass, trykkes armen inn mot v-bunnen og tilpasser seg perfekt. Stativet skal visstnok være godkjent av Veritas, likevel er det skummelt: I prinsippet er ikke understøttelsen bredere enn avstanden mellom omdreningspunktene til de to armene.

FEIL BRUK: Et av de beste stativene for båtoppstilling heter Seaquip (OPI har en tilsvarende klone), men her er det brukt galt. Den stillbare skruen er skrudd alt for langt opp. Bøyekreftene kan bli for store. Større stativ, eller kanskje Lecablokker under? Også her er presenningen farlig festet til stativet.Opplag6OGSÅ FEIL BRUK: Dette er et annet eksempel på en veldig populær krabbe som ofte blir brukt feil, slik som her. Som du ser, står støttebenet nesten loddrett. Ideelt sett skal det stå tilnærmet vinkelrett på skroget, slik vi her demonstrerer med trestykket. Gjør tilsvarende på din egen båt! Enkelte steder i Middelhavet støtter de faktisk ikke opp båter på andre måter en dette.FARLIG: Ved slike krabbeløsninger må krysskjettingene ta opp det meste av kreftene. Denne kjettingen er trolig sterk nok, men den åpne kroken er jo livsfarlig!
MÅ ERSTATTES: Åpne kroker MÅ erstattes av en sjakkel-løsning.
 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.