Gjør opplaget skikkelig

Opplag1.jpg

UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!
UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!

Gjør opplaget skikkelig

Nå kommer høststormene. Slik sikrer du båten i opplag på land.

Båten din – og du – står overfor to utfordringer om vinteren. Når båten kommer på land, må den står trygt. Den må beskyttes mot snøen, men aller mest mot frosten. Og så må du sørge for at tyvene ikke får for lett spill.

Båten må stå støtt
Det er verst med seilbåter, men hvert eneste år havner også motorbåter i bakken under vinteropplaget. Forsikringsselskapene betaler ut, men det egentlige ansvaret er jo båteierens.

Vi ser stadig en god del uforsvarlig oppstilling, ja det er faktisk overraskende at ikke flere båter går over ende i løpet av vinteren. Enkelte av de mest populære krabbene og stativene (det heter krabbe, ikke krybbe) er simpelthen feilkonstruert. Heldigvis skal det ikke så mye til før båten står trygt i dem også.

Båten må selvsagt ikke velte, men det er også viktig at kjølen er jevnt understøttet på mange nok steder. Det er særlig viktig for trebåter. Her følger noen råd for sikker oppstilling.


SKUMMELT: Dette populære opplagsstativet er tilsynelatende en smart konstruksjon. De to armene er hengslet i en teleskoperende søyle i midten. Når båten settes på plass, trykkes armen inn mot v-bunnen og tilpasser seg perfekt. Stativet skal visstnok være godkjent av Veritas, likevel er det skummelt: I prinsippet er ikke understøttelsen bredere enn avstanden mellom omdreningspunktene til de to armene.

FEIL BRUK: Et av de beste stativene for båtoppstilling heter Seaquip (OPI har en tilsvarende klone), men her er det brukt galt. Den stillbare skruen er skrudd alt for langt opp. Bøyekreftene kan bli for store. Større stativ, eller kanskje Lecablokker under? Også her er presenningen farlig festet til stativet.Opplag6OGSÅ FEIL BRUK: Dette er et annet eksempel på en veldig populær krabbe som ofte blir brukt feil, slik som her. Som du ser, står støttebenet nesten loddrett. Ideelt sett skal det stå tilnærmet vinkelrett på skroget, slik vi her demonstrerer med trestykket. Gjør tilsvarende på din egen båt! Enkelte steder i Middelhavet støtter de faktisk ikke opp båter på andre måter en dette.FARLIG: Ved slike krabbeløsninger må krysskjettingene ta opp det meste av kreftene. Denne kjettingen er trolig sterk nok, men den åpne kroken er jo livsfarlig!
MÅ ERSTATTES: Åpne kroker MÅ erstattes av en sjakkel-løsning.
 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.