Gir redningsskøyte i jubileumsgave

d3fa6623-2ea7-45f2-9cb4-8e367d3da862-main_image.jpg

RASK: Det er lagt vekt på hurtighet og manøvreringsegenskaper under utformingen av den nye redningsskøyta. Båten er tegnet av Bård Eker.
RASK: Det er lagt vekt på hurtighet og manøvreringsegenskaper under utformingen av den nye redningsskøyta. Båten er tegnet av Bård Eker.

Gir redningsskøyte i jubileumsgave

Stiftelsen Norges Varemesse donerer i forbindelse med sitt femtiårsjubileum en redningsskøyte til Redningsselskapet.

Redningsskøyta blir den andre i en helt ny hurtiggående skøyteklasse tegnet av Eker design. Skøyta, som vil få navnet RS «Nor-Shipping» vil bli bemannet av frivillig besetning på tre personer.
–Norsk maritim næring har gjennom Nor-Shipping i mange år hatt stor betydning for Norges Varemesse. I anledning vårt femtiårsjubileum ønsket vi å gi noe tilbake til næringen. Det var viktig for oss å gi en gave som kan gjøre en forskjell i et langsiktig perspektiv, sier Siv Lunde Kolrud, administrerende direktør i Norges Varemesse.
Bedre beredskap
Den nye redningsskøyta skal ikke erstatte eksisterende skøyter, men være et supplement som øker beredskapen langs kysten. Skøyta skal stå ferdig første halvår 2017, og vil da bli stasjonert der behovet er størst utfra gjeldende beredskapssituasjon.
–Gjennom denne donasjonen til Redningsselskapet gir vi en gave som adresserer en av næringens viktigste utfordringer; sikkerhet til sjøs. Dette er vår femtiårsgave til sjøsikkerheten, shippingmiljøet og alle som ferdes til sjøs og langs kysten, sier Birgit Liodden, påtroppende direktør i Nor-Shipping.
Redningsselskapet håper at flere vil gjøre som Norges Varemesse. Planen er å bygge ti slike fartøy, samt tre store havgående skøyter i løpet av den neste 3-4 års perioden.
–I Redningsselskapet er vi svært takknemlige for denne betydelige gaven. Det er flott at Norges Varemesse og Nor-Shipping på denne måten tar et slikt viktig samfunnsansvar. Vi i Redningsselskapet håper at giver vil inspirere de mange nasjonale og internasjonale bedriftene som samles på Nor-Shipping, sier president Nicolai Jarlsby i Redningsselskapet.
10 nye skøyter
–Redningsselskapet skal redde liv og trygge kysten. Denne gaven vil hjelpe oss i dette arbeidet. Med ti nye slike skøyter kommer vi raskere frem og kan hjelpe flere, sier generalsekretær Rikke Lind
Redningsskøyta «Nor-Shipping» vil bli levert våren 2017 og planen er å døpe den under Nor-Shipping samme år.
Fakta - Staff-klassen
Lengde: 11-12 meter
Motor: 2x 500 hk
Fremdrift: Vannjet
Materiale: Glassfiber Sandwich
Toppfart: 42 knop +
Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, Radar
Besetning: 3 personer fra frivillige sjøredningskorps

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.