Gigant dieselpåhenger til Norge

Twin-turbo V-åtter:

Gigant dieselpåhenger til Norge

De har utviklet i ti år, engelske Cox Powetrain. Nå lanserer de en 300 hesters diesel påhenger på båtmessa i Fort Lauderdale. CXO 300 skal importeres til Norge av Suzuki-importøren, Erling Sande AS.

Underveis har det engelske firmaet sett  på to motorkonsepter. Et spektakulært med «opposed piston». Det vil si en form for boxer-konsept, der stemplene overfører lreftene inn på et snedig eksenter-veivaksel system.

 

Kompakt powerhead når twin turbo på en v-åtter skal under dekselet.
Kompakt powerhead når twin turbo på en v-åtter skal under dekselet.
Endte med V-åtter 

Det man derimot endte opp med var en V-åtter løsning med twin turbo. 4,4 literen veier 375 kg og man regner med at bare ti prosent av motorene vil bli levert som singel-montasjer. Derfor produseres  de med tre stammelengder, 24 -, 30 -, og 35 tommer og selvsagt avansert «joy stick» styring med DPS (Dynamisk PosisjonsSystem), GPS og cruise kontroll.

www.coxmarine.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.