Gedigen «lillebror» fra Galeon

IMG_4839.jpg

UTBRETTBAR: Stor "terrasse" på skrogsidene.
UTBRETTBAR: Stor "terrasse" på skrogsidene.

Gedigen «lillebror» fra Galeon

Allerede i april kommer den første Galeon 460 Fly til importøren Stavanger Marinesenter. Den moderne båten fra det solide polske verftet har mye i seg som storebror Galeon 500 Fly.

Nyheten er ganske innholdsrik. Galeon 460 Fly har, i likhet med den noe større 500 Fly, også nedbrettbare «terrasser» på begge skrogsider. Den er utstyrt med Volvo Pentas nye D8-550 og har en snerten sittegruppe skjult under en stor solseng på fremre dekk.

DEKK: Soldekket har en stor og sosial salong.
DEKK: Soldekket har en stor og sosial salong.

Mye inovasjon
I tillegg til mye innovasjon har Galeon satset på et moderne inntrykk og lyse farger i interiøret.  Dessuten er det lagt opp til at kunden har store valgmuligheter i valg av kvalitet og farger. 
To doble lugarer
Under dekk finner vi to store lugarer, begge med doble køyer, i tillegg til en mindre lugar. Den store kapteinlugaren midtskips har eget toalettrom med dusj. Det er tak over det store akterdekket. En stor og sosial utesofa er plassert mellom utganger på hver side til en stor og nedsenkbar badeplattform.
ROMSLIG: Store og romslige doble lugarer.
ROMSLIG: Store og romslige doble lugarer.
 
FAKTA: Galeon 460 FLY
Lengde: 14,35 meter
Bredde: 4,37 (5,66) meter
Dyptgående: 0,90 meter
Vekt: 16,5 tonn
Motor: 2x441/600 (kw)
Opplysninger: www.stavangermarinesenter.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.