Garmin GTU 10 - Ny posisjonsalarm

Garmin GTU 10 - Ny posisjonsalarm

Garmins nye posisjonsalaram GTU 10 er ikke større enn en fyrstikkeske. Om båten eller motoren forlater et definert område, får man en alarm direkte til mobilen og man kan følge båtens bevegelser.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

I løpet av tid har flere posisjonsalarmer (også kalt sporsendere) kommet på markedet. De fleste er godkjent av forsikringsselskapene og gir rabatter på forsikringen.
Alle posisjonsalarmene består av en grunnpakke der hovedkomponenten er en elektronisk enhet som skal monteres på et skjult sted. Den er selvforsynt med strøm, men kan kobles til båtens 12-volts-system. Enkelte versjoner fungerer kun som sporsendere, mens ansdre kan kompletteres med for eksempel bevegelsesdetektor, en magnetkontakt som gir alarm om en dør åpnes, vannindikator, brannalarm osv. Et system (YachtSafe) har også grunnstøtingsdetektor og er beregnet for dem som leier ut båten.


GJEMMES: Enheten kan gjemmes i en utenbordsmotor

Alarm i mobilen
Markedets posisjonsalarmer er basert på GSM- og GPS-teknologi og internett. Via GSM-nettet overføres all informasjon til mobiltelefonen. Via GPS-antennen får man båtens posisjon og kan følge alle dens bevegelser. Via internett kan man hente ut en hel del informasjon til sin PC eller Mac.
Når systemet er aktivert, og båten forlater et alarmområde, sendes en SMS-beskjed til en mobiltelefon og en mail til PC-en. Om båten forflyttes til en plass med dårlig dekning, lagrer systemet denn siste kjente posisjonen

Godkjente systemer
De fleste posisjonsalarmer bygger på at man selv oppdager hva som skjer og varsler politiet eller kanskje et vaktselskap som man er knyttet til med et abonnement. Noen alarmer er direkte tilknyttet vaktselskapet. Det er jo en stor fordel om man er bortreist eller har båten ved et sommersted langt fra hjemmet.
De fleste posisjonsarmerne er godkjente av forsikringsselskapene og gir premiebesparelser. Noen selskap senker prisen med opptil 15 % og reduserer egenandelen ved tyveri eller tyveriforsøk. Noen selskap fjerner egenandelen helt. Til enkelte systemer kan man til og med få et installasjonstillskudd, men da kreves det dokumentasjon fra en autorisert installatør.


ELEKTRONISK STENGSEL: Når man installerer enheten bør man opprette et elektronisk ”stengsel”, ved for eksempel hjemmehavnen. Når båten forlater dette omtrådet (blåmerket) får man en alarm. Slik kan det sees på pc-skjermen med båtens posisjon i midten.
Nyhet fra Garmin
I dag finnes det et 20-talls ulike systemer på det nordiske markedet, og det nyeste kommer fra Garmin og har betegnelsen GTU 10. Den vanntette hovedenheten er ikke mye større enn en fyrstikkeske og i den lille enheten har man fått plass til all elektronik, pluss et oppladbart litium-batteri. En fornyelse av abonnementet koster ca. 500 kroner i året.
Med sitt lille format passer Garmin GTU svært godt i båter, biler og i utenbordsmotorer. Enheten kan ogsåp egne seg i kofferter, på hunder og alt annet man ønsker å beskytte. Det interne batteriet har en levetid på fire uker.
Monteringen av Garmin GTU er svært enkelt. Den kan festes med em borelås eller legges i et futural og henges bortgjemt med en liten karabinkrok, slik er den enkel å ta ned for lading. Man kan også gjøre en mer permanent montering og tilknytte enheten båtens 12 volts anlegg eller 230 volts landstrømsystem.

BÅTENS FERD: Her er en båt som har forlatt sin hjemmehavn. Med bestemte tidsintervaller (kan innstilles) markeres båten ferd. Slik kan man følge en stjålet båt eller båtmotor. Det lilla bildet viser et satellilttfoto av båtens posisjon.

(05.12.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.