Garmin GTU 10 - Ny posisjonsalarm

Garmin GTU 10 - Ny posisjonsalarm

Garmins nye posisjonsalaram GTU 10 er ikke større enn en fyrstikkeske. Om båten eller motoren forlater et definert område, får man en alarm direkte til mobilen og man kan følge båtens bevegelser.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

I løpet av tid har flere posisjonsalarmer (også kalt sporsendere) kommet på markedet. De fleste er godkjent av forsikringsselskapene og gir rabatter på forsikringen.
Alle posisjonsalarmene består av en grunnpakke der hovedkomponenten er en elektronisk enhet som skal monteres på et skjult sted. Den er selvforsynt med strøm, men kan kobles til båtens 12-volts-system. Enkelte versjoner fungerer kun som sporsendere, mens ansdre kan kompletteres med for eksempel bevegelsesdetektor, en magnetkontakt som gir alarm om en dør åpnes, vannindikator, brannalarm osv. Et system (YachtSafe) har også grunnstøtingsdetektor og er beregnet for dem som leier ut båten.


GJEMMES: Enheten kan gjemmes i en utenbordsmotor

Alarm i mobilen
Markedets posisjonsalarmer er basert på GSM- og GPS-teknologi og internett. Via GSM-nettet overføres all informasjon til mobiltelefonen. Via GPS-antennen får man båtens posisjon og kan følge alle dens bevegelser. Via internett kan man hente ut en hel del informasjon til sin PC eller Mac.
Når systemet er aktivert, og båten forlater et alarmområde, sendes en SMS-beskjed til en mobiltelefon og en mail til PC-en. Om båten forflyttes til en plass med dårlig dekning, lagrer systemet denn siste kjente posisjonen

Godkjente systemer
De fleste posisjonsalarmer bygger på at man selv oppdager hva som skjer og varsler politiet eller kanskje et vaktselskap som man er knyttet til med et abonnement. Noen alarmer er direkte tilknyttet vaktselskapet. Det er jo en stor fordel om man er bortreist eller har båten ved et sommersted langt fra hjemmet.
De fleste posisjonsarmerne er godkjente av forsikringsselskapene og gir premiebesparelser. Noen selskap senker prisen med opptil 15 % og reduserer egenandelen ved tyveri eller tyveriforsøk. Noen selskap fjerner egenandelen helt. Til enkelte systemer kan man til og med få et installasjonstillskudd, men da kreves det dokumentasjon fra en autorisert installatør.


ELEKTRONISK STENGSEL: Når man installerer enheten bør man opprette et elektronisk ”stengsel”, ved for eksempel hjemmehavnen. Når båten forlater dette omtrådet (blåmerket) får man en alarm. Slik kan det sees på pc-skjermen med båtens posisjon i midten.
Nyhet fra Garmin
I dag finnes det et 20-talls ulike systemer på det nordiske markedet, og det nyeste kommer fra Garmin og har betegnelsen GTU 10. Den vanntette hovedenheten er ikke mye større enn en fyrstikkeske og i den lille enheten har man fått plass til all elektronik, pluss et oppladbart litium-batteri. En fornyelse av abonnementet koster ca. 500 kroner i året.
Med sitt lille format passer Garmin GTU svært godt i båter, biler og i utenbordsmotorer. Enheten kan ogsåp egne seg i kofferter, på hunder og alt annet man ønsker å beskytte. Det interne batteriet har en levetid på fire uker.
Monteringen av Garmin GTU er svært enkelt. Den kan festes med em borelås eller legges i et futural og henges bortgjemt med en liten karabinkrok, slik er den enkel å ta ned for lading. Man kan også gjøre en mer permanent montering og tilknytte enheten båtens 12 volts anlegg eller 230 volts landstrømsystem.

BÅTENS FERD: Her er en båt som har forlatt sin hjemmehavn. Med bestemte tidsintervaller (kan innstilles) markeres båten ferd. Slik kan man følge en stjålet båt eller båtmotor. Det lilla bildet viser et satellilttfoto av båtens posisjon.

(05.12.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.