Gammel Draco, - potensiell brannfelle

8eLTs3Hrwy2nVp9XnHTzww8vWgSLxrjXes45YpoxRbLg.jpg

Gamle Dracoer har brent alt for ofte (Ill. foto)
Gamle Dracoer har brent alt for ofte. (Ill foto)
Draco brant etter bensinfylling

Gammel Draco, - potensiell brannfelle

En Draco daycruiser brant eksplosivt etter bensinfylling i Vallø båthavn i dag og fire av de seks ombord ble kjørt til sykehus. Dette er ikke første gangen Dracoer brenner. Dette har skjedd med Dracoer med bensinmotor alt for ofte helt fra tidlig i 80-årene.

Båtene er utmerket på nesten alle andre områder, men har altså vært utsatt for uvanlig mange branner. Noen klar årsak er egentlig aldri funnet, men vi vet om tilfeller der påfyllingsslangen har hoppet av slik at bensinen har rent rett i bunnen på båten i stedet for på tanken under fylling.

Ifølge brannvesenet har brannen trolig oppstått i motorrommet. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen.
Ifølge brannvesenet har brannen trolig oppstått i motorrommet. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen.

Bensinslanger som ikke tålte bensin

Vi har selv opplevd at en Mercruiser bensinmotor i en ny Draco har fått motorstopp. Forsøkene på å starte var mislykket og da vi åpnet motorlokket, så vi årsaken: All bensinen lå og skvalpet i motorrommet. Vi fant årsaken med en gang. Bensinslangene hadde store blemmer og de lakk bensin som en sil.

    Vi alarmerte og Draco tok umiddelbart tak i problemet. Det viste seg at det var levert bensinslangen som ikke tålte bensin. Mercruiser bensinmotorer var underlagt amerikanske produktlover og hele tenningssystemet fra denne leverandøren var derfor ekstra «tett». Heldigvis og takk for det.

Ta en grundig sjekk

Til deg som har en eldre Draco spesielt, men uansett en hurtiggående båt med bensinmotor: Gå nøye gjennom drivsoffanlegget og skift slanger, rør og koplinger du mener ser lugubre ut. Nesen er et veldig bra instrument. 

    Lukt av bensin er et signal du ikke må overse, uansett når. Husk motorromsvifta når du har fylt drivstoff og løft gjerne også på motorromslokket, stikk nesa nedi og lukt. 

nrk.no skrev først om den aktuelle hendelsen. 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.