Gammel Draco, - potensiell brannfelle

8eLTs3Hrwy2nVp9XnHTzww8vWgSLxrjXes45YpoxRbLg.jpg

Gamle Dracoer har brent alt for ofte (Ill. foto)
Gamle Dracoer har brent alt for ofte. (Ill foto)
Draco brant etter bensinfylling

Gammel Draco, - potensiell brannfelle

En Draco daycruiser brant eksplosivt etter bensinfylling i Vallø båthavn i dag og fire av de seks ombord ble kjørt til sykehus. Dette er ikke første gangen Dracoer brenner. Dette har skjedd med Dracoer med bensinmotor alt for ofte helt fra tidlig i 80-årene.

Båtene er utmerket på nesten alle andre områder, men har altså vært utsatt for uvanlig mange branner. Noen klar årsak er egentlig aldri funnet, men vi vet om tilfeller der påfyllingsslangen har hoppet av slik at bensinen har rent rett i bunnen på båten i stedet for på tanken under fylling.

Ifølge brannvesenet har brannen trolig oppstått i motorrommet. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen.
Ifølge brannvesenet har brannen trolig oppstått i motorrommet. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen.

Bensinslanger som ikke tålte bensin

Vi har selv opplevd at en Mercruiser bensinmotor i en ny Draco har fått motorstopp. Forsøkene på å starte var mislykket og da vi åpnet motorlokket, så vi årsaken: All bensinen lå og skvalpet i motorrommet. Vi fant årsaken med en gang. Bensinslangene hadde store blemmer og de lakk bensin som en sil.

    Vi alarmerte og Draco tok umiddelbart tak i problemet. Det viste seg at det var levert bensinslangen som ikke tålte bensin. Mercruiser bensinmotorer var underlagt amerikanske produktlover og hele tenningssystemet fra denne leverandøren var derfor ekstra «tett». Heldigvis og takk for det.

Ta en grundig sjekk

Til deg som har en eldre Draco spesielt, men uansett en hurtiggående båt med bensinmotor: Gå nøye gjennom drivsoffanlegget og skift slanger, rør og koplinger du mener ser lugubre ut. Nesen er et veldig bra instrument. 

    Lukt av bensin er et signal du ikke må overse, uansett når. Husk motorromsvifta når du har fylt drivstoff og løft gjerne også på motorromslokket, stikk nesa nedi og lukt. 

nrk.no skrev først om den aktuelle hendelsen. 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.