Gammel Draco, - potensiell brannfelle

8eLTs3Hrwy2nVp9XnHTzww8vWgSLxrjXes45YpoxRbLg.jpg

Gamle Dracoer har brent alt for ofte (Ill. foto)
Gamle Dracoer har brent alt for ofte. (Ill foto)
Draco brant etter bensinfylling

Gammel Draco, - potensiell brannfelle

En Draco daycruiser brant eksplosivt etter bensinfylling i Vallø båthavn i dag og fire av de seks ombord ble kjørt til sykehus. Dette er ikke første gangen Dracoer brenner. Dette har skjedd med Dracoer med bensinmotor alt for ofte helt fra tidlig i 80-årene.

Båtene er utmerket på nesten alle andre områder, men har altså vært utsatt for uvanlig mange branner. Noen klar årsak er egentlig aldri funnet, men vi vet om tilfeller der påfyllingsslangen har hoppet av slik at bensinen har rent rett i bunnen på båten i stedet for på tanken under fylling.

Ifølge brannvesenet har brannen trolig oppstått i motorrommet. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen.
Ifølge brannvesenet har brannen trolig oppstått i motorrommet. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen.

Bensinslanger som ikke tålte bensin

Vi har selv opplevd at en Mercruiser bensinmotor i en ny Draco har fått motorstopp. Forsøkene på å starte var mislykket og da vi åpnet motorlokket, så vi årsaken: All bensinen lå og skvalpet i motorrommet. Vi fant årsaken med en gang. Bensinslangene hadde store blemmer og de lakk bensin som en sil.

    Vi alarmerte og Draco tok umiddelbart tak i problemet. Det viste seg at det var levert bensinslangen som ikke tålte bensin. Mercruiser bensinmotorer var underlagt amerikanske produktlover og hele tenningssystemet fra denne leverandøren var derfor ekstra «tett». Heldigvis og takk for det.

Ta en grundig sjekk

Til deg som har en eldre Draco spesielt, men uansett en hurtiggående båt med bensinmotor: Gå nøye gjennom drivsoffanlegget og skift slanger, rør og koplinger du mener ser lugubre ut. Nesen er et veldig bra instrument. 

    Lukt av bensin er et signal du ikke må overse, uansett når. Husk motorromsvifta når du har fylt drivstoff og løft gjerne også på motorromslokket, stikk nesa nedi og lukt. 

nrk.no skrev først om den aktuelle hendelsen. 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.