Gammel Draco, - potensiell brannfelle

8eLTs3Hrwy2nVp9XnHTzww8vWgSLxrjXes45YpoxRbLg.jpg

Gamle Dracoer har brent alt for ofte (Ill. foto)
Gamle Dracoer har brent alt for ofte. (Ill foto)
Draco brant etter bensinfylling

Gammel Draco, - potensiell brannfelle

En Draco daycruiser brant eksplosivt etter bensinfylling i Vallø båthavn i dag og fire av de seks ombord ble kjørt til sykehus. Dette er ikke første gangen Dracoer brenner. Dette har skjedd med Dracoer med bensinmotor alt for ofte helt fra tidlig i 80-årene.

Båtene er utmerket på nesten alle andre områder, men har altså vært utsatt for uvanlig mange branner. Noen klar årsak er egentlig aldri funnet, men vi vet om tilfeller der påfyllingsslangen har hoppet av slik at bensinen har rent rett i bunnen på båten i stedet for på tanken under fylling.

Ifølge brannvesenet har brannen trolig oppstått i motorrommet. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen.
Ifølge brannvesenet har brannen trolig oppstått i motorrommet. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen.

Bensinslanger som ikke tålte bensin

Vi har selv opplevd at en Mercruiser bensinmotor i en ny Draco har fått motorstopp. Forsøkene på å starte var mislykket og da vi åpnet motorlokket, så vi årsaken: All bensinen lå og skvalpet i motorrommet. Vi fant årsaken med en gang. Bensinslangene hadde store blemmer og de lakk bensin som en sil.

    Vi alarmerte og Draco tok umiddelbart tak i problemet. Det viste seg at det var levert bensinslangen som ikke tålte bensin. Mercruiser bensinmotorer var underlagt amerikanske produktlover og hele tenningssystemet fra denne leverandøren var derfor ekstra «tett». Heldigvis og takk for det.

Ta en grundig sjekk

Til deg som har en eldre Draco spesielt, men uansett en hurtiggående båt med bensinmotor: Gå nøye gjennom drivsoffanlegget og skift slanger, rør og koplinger du mener ser lugubre ut. Nesen er et veldig bra instrument. 

    Lukt av bensin er et signal du ikke må overse, uansett når. Husk motorromsvifta når du har fylt drivstoff og løft gjerne også på motorromslokket, stikk nesa nedi og lukt. 

nrk.no skrev først om den aktuelle hendelsen. 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.