Gaddafis luksusskip over på hydrogen

Gadafi-sak.jpg

GADDAFI: Diktatoren svømte i luksus i sin Sunseeker. Båten er solgt til Bergen hvor den får ny hydrogenteknologi. Foto: Trond J. Hansen og NTB/Scanpix.
GADDAFI: Diktatoren svømte i luksus i sin Sunseeker. Båten er solgt til Bergen hvor den får ny hydrogenteknologi. Foto: Trond J. Hansen og NTB/Scanpix.

Gaddafis luksusskip over på hydrogen

Gaddafi var eier av superyachten. Nå er den på norske hender og det hersker fortsatt revolusjonære tanker om bord. Store dieselmonstre byttes ut med hydrogenteknologi.

Libyas tidligere statsleder og diktator holdt seg med fine farkoster. En av familiens båter var en Sunseeker Predator 95, produsert Dorset i England rundt 2004. Et rovdyr på nærmere 100 fot. Visstnok skal den originalt vært innredet med fire gjestelugarer og et par mannskapslugarer. Gaddafis sønn kjørte båten på et rev utenfor Libya i 2009, og farkosten fikk omfattende skader. Den havnet i opplag på Malta og ble liggende delvis under vann. Nå er yachten i Bergen.
Skal brukes til noe bra
Vi møter Vegard Frihammer og Guillermo Berger der yachten ligger fortøyd på Nøstet i Bergen. Sunseekeren ser absolutt ut til å trenge en forsinket vårpuss. Matt i lakken, men fortsatt linjelekker. Litt lett på hekken er den ligger uten motorer. Men det skal den få. Derfor det nye navnet ”Hydrogen Viking”. Det tidligere dieseludyret skal bli til et flytende hydrogen miljøfyrtårn.
Samarbeidsprosjekt
Det var brødrene Per Erik og Guillermo Berger som kjøpte båten fra Bezzina Shipyard, og som eier den gjennom Pegi Maritime AS. Guillermo sier til Båtmagasinet at det ikke var økonomiske motiver som lå bak når de kjøpte den slitte luksusbåten.
- Vi er rett og slett opptatt av miljø, vi har et sterkt ønske om å kunne bidra til en mer miljøvennlig fremtid. Og vi er veldig interessert i den grønne teknologien som er under oppseiling. En dag satt jeg på kontoret og så på en supplybåt som spydde ut kullsvart røykt. Stinkende eksos trekk inn på kontoret. Da slo det meg at slik kan vi ikke ha det. Vi må gjøre noe for å redusere utslippene til sjøs, forteller Guillermo Berger.
Brødrene lette verden rundt etter en passende båt, og fant den til slutt på Malta.
- Vi har brukt arven etter faren vår for å kjøpe denne båten. Det er temmelig store reparasjoner som er gjort. Vi involverer oss i dette for å skape miljørelaterte arbeidsplasser. Drømmen er at Bergen kan bli ledende når det gjelder utvikling av nye og rene energiformer. Brødrene innledet et samarbeid med Greenstat.
– Eierne har latt oss bruke båten i utviklingsprosjektet der målet er hydrogen som drivstoff i stedet for diesel, sier Vegar Frihammer som er daglig leder i Greenstat.
Hydrogenmotor
Greenstat ble etablert i 2015. Bergensselskapet satser på fornybar energi, og produksjon og eksport av hydrogen. Det var Christian Michelsen Research som opprettet Greenstat, og største eiere er CMR, Trond Mohn og Universitetet i Bergen. CMR Protech skal sammen med Norwegian Electric Systems levere brenselcellesystemer.
Båtindustriens Tesla
– Målet er at teknologien vår skal endre båtindustrien på samme måte som Tesla har endret bilindustrien, sier Vegar. Fortsatt jobbes det litt med finansiering av prosjektet, men allerede til neste år kan vi forhåpentligvis oppleve den i drift. Da vil båten bli satt inn i kommersiell drift og brukt til møtevirksomhet og charterturer. Det vil bli laget et konferanserom under dekk som bedrifter kan leie. Kanskje for å klekke ut ny teknologi for en bærekraftig fremtid.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.