Gaddafis luksusskip over på hydrogen

Gadafi-sak.jpg

GADDAFI: Diktatoren svømte i luksus i sin Sunseeker. Båten er solgt til Bergen hvor den får ny hydrogenteknologi. Foto: Trond J. Hansen og NTB/Scanpix.
GADDAFI: Diktatoren svømte i luksus i sin Sunseeker. Båten er solgt til Bergen hvor den får ny hydrogenteknologi. Foto: Trond J. Hansen og NTB/Scanpix.

Gaddafis luksusskip over på hydrogen

Gaddafi var eier av superyachten. Nå er den på norske hender og det hersker fortsatt revolusjonære tanker om bord. Store dieselmonstre byttes ut med hydrogenteknologi.

Libyas tidligere statsleder og diktator holdt seg med fine farkoster. En av familiens båter var en Sunseeker Predator 95, produsert Dorset i England rundt 2004. Et rovdyr på nærmere 100 fot. Visstnok skal den originalt vært innredet med fire gjestelugarer og et par mannskapslugarer. Gaddafis sønn kjørte båten på et rev utenfor Libya i 2009, og farkosten fikk omfattende skader. Den havnet i opplag på Malta og ble liggende delvis under vann. Nå er yachten i Bergen.
Skal brukes til noe bra
Vi møter Vegard Frihammer og Guillermo Berger der yachten ligger fortøyd på Nøstet i Bergen. Sunseekeren ser absolutt ut til å trenge en forsinket vårpuss. Matt i lakken, men fortsatt linjelekker. Litt lett på hekken er den ligger uten motorer. Men det skal den få. Derfor det nye navnet ”Hydrogen Viking”. Det tidligere dieseludyret skal bli til et flytende hydrogen miljøfyrtårn.
Samarbeidsprosjekt
Det var brødrene Per Erik og Guillermo Berger som kjøpte båten fra Bezzina Shipyard, og som eier den gjennom Pegi Maritime AS. Guillermo sier til Båtmagasinet at det ikke var økonomiske motiver som lå bak når de kjøpte den slitte luksusbåten.
- Vi er rett og slett opptatt av miljø, vi har et sterkt ønske om å kunne bidra til en mer miljøvennlig fremtid. Og vi er veldig interessert i den grønne teknologien som er under oppseiling. En dag satt jeg på kontoret og så på en supplybåt som spydde ut kullsvart røykt. Stinkende eksos trekk inn på kontoret. Da slo det meg at slik kan vi ikke ha det. Vi må gjøre noe for å redusere utslippene til sjøs, forteller Guillermo Berger.
Brødrene lette verden rundt etter en passende båt, og fant den til slutt på Malta.
- Vi har brukt arven etter faren vår for å kjøpe denne båten. Det er temmelig store reparasjoner som er gjort. Vi involverer oss i dette for å skape miljørelaterte arbeidsplasser. Drømmen er at Bergen kan bli ledende når det gjelder utvikling av nye og rene energiformer. Brødrene innledet et samarbeid med Greenstat.
– Eierne har latt oss bruke båten i utviklingsprosjektet der målet er hydrogen som drivstoff i stedet for diesel, sier Vegar Frihammer som er daglig leder i Greenstat.
Hydrogenmotor
Greenstat ble etablert i 2015. Bergensselskapet satser på fornybar energi, og produksjon og eksport av hydrogen. Det var Christian Michelsen Research som opprettet Greenstat, og største eiere er CMR, Trond Mohn og Universitetet i Bergen. CMR Protech skal sammen med Norwegian Electric Systems levere brenselcellesystemer.
Båtindustriens Tesla
– Målet er at teknologien vår skal endre båtindustrien på samme måte som Tesla har endret bilindustrien, sier Vegar. Fortsatt jobbes det litt med finansiering av prosjektet, men allerede til neste år kan vi forhåpentligvis oppleve den i drift. Da vil båten bli satt inn i kommersiell drift og brukt til møtevirksomhet og charterturer. Det vil bli laget et konferanserom under dekk som bedrifter kan leie. Kanskje for å klekke ut ny teknologi for en bærekraftig fremtid.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.