Gaddafis luksusskip over på hydrogen

Gadafi-sak.jpg

GADDAFI: Diktatoren svømte i luksus i sin Sunseeker. Båten er solgt til Bergen hvor den får ny hydrogenteknologi. Foto: Trond J. Hansen og NTB/Scanpix.
GADDAFI: Diktatoren svømte i luksus i sin Sunseeker. Båten er solgt til Bergen hvor den får ny hydrogenteknologi. Foto: Trond J. Hansen og NTB/Scanpix.

Gaddafis luksusskip over på hydrogen

Gaddafi var eier av superyachten. Nå er den på norske hender og det hersker fortsatt revolusjonære tanker om bord. Store dieselmonstre byttes ut med hydrogenteknologi.

Libyas tidligere statsleder og diktator holdt seg med fine farkoster. En av familiens båter var en Sunseeker Predator 95, produsert Dorset i England rundt 2004. Et rovdyr på nærmere 100 fot. Visstnok skal den originalt vært innredet med fire gjestelugarer og et par mannskapslugarer. Gaddafis sønn kjørte båten på et rev utenfor Libya i 2009, og farkosten fikk omfattende skader. Den havnet i opplag på Malta og ble liggende delvis under vann. Nå er yachten i Bergen.
Skal brukes til noe bra
Vi møter Vegard Frihammer og Guillermo Berger der yachten ligger fortøyd på Nøstet i Bergen. Sunseekeren ser absolutt ut til å trenge en forsinket vårpuss. Matt i lakken, men fortsatt linjelekker. Litt lett på hekken er den ligger uten motorer. Men det skal den få. Derfor det nye navnet ”Hydrogen Viking”. Det tidligere dieseludyret skal bli til et flytende hydrogen miljøfyrtårn.
Samarbeidsprosjekt
Det var brødrene Per Erik og Guillermo Berger som kjøpte båten fra Bezzina Shipyard, og som eier den gjennom Pegi Maritime AS. Guillermo sier til Båtmagasinet at det ikke var økonomiske motiver som lå bak når de kjøpte den slitte luksusbåten.
- Vi er rett og slett opptatt av miljø, vi har et sterkt ønske om å kunne bidra til en mer miljøvennlig fremtid. Og vi er veldig interessert i den grønne teknologien som er under oppseiling. En dag satt jeg på kontoret og så på en supplybåt som spydde ut kullsvart røykt. Stinkende eksos trekk inn på kontoret. Da slo det meg at slik kan vi ikke ha det. Vi må gjøre noe for å redusere utslippene til sjøs, forteller Guillermo Berger.
Brødrene lette verden rundt etter en passende båt, og fant den til slutt på Malta.
- Vi har brukt arven etter faren vår for å kjøpe denne båten. Det er temmelig store reparasjoner som er gjort. Vi involverer oss i dette for å skape miljørelaterte arbeidsplasser. Drømmen er at Bergen kan bli ledende når det gjelder utvikling av nye og rene energiformer. Brødrene innledet et samarbeid med Greenstat.
– Eierne har latt oss bruke båten i utviklingsprosjektet der målet er hydrogen som drivstoff i stedet for diesel, sier Vegar Frihammer som er daglig leder i Greenstat.
Hydrogenmotor
Greenstat ble etablert i 2015. Bergensselskapet satser på fornybar energi, og produksjon og eksport av hydrogen. Det var Christian Michelsen Research som opprettet Greenstat, og største eiere er CMR, Trond Mohn og Universitetet i Bergen. CMR Protech skal sammen med Norwegian Electric Systems levere brenselcellesystemer.
Båtindustriens Tesla
– Målet er at teknologien vår skal endre båtindustrien på samme måte som Tesla har endret bilindustrien, sier Vegar. Fortsatt jobbes det litt med finansiering av prosjektet, men allerede til neste år kan vi forhåpentligvis oppleve den i drift. Da vil båten bli satt inn i kommersiell drift og brukt til møtevirksomhet og charterturer. Det vil bli laget et konferanserom under dekk som bedrifter kan leie. Kanskje for å klekke ut ny teknologi for en bærekraftig fremtid.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.