Gøy på vannet

utterns49_6_web.jpg

Uttern S49 er morsom å kjøre. Den byr i tillegg på overraskende mye plass. Foto: Lars K Larsen.
Førsteinntrykk - Uttern S49

Gøy på vannet

TEST: Selv en liten båt kan oppleves stor når den er riktig designet. Den minste skjærgårdsjeepen fra Uttern er en romslig og leken familiebåt.

Se stor bildeserie nederst i saken..

Hvem får mest ut en centimeter i en båt? Produsentene kniver om å tyne mest mulig saft ut av sitronen, både for å holde prisen nede og for å tilby mest mulig båt på minst mulig plass. Uttern er på vannet med Morten Minstemann, Uttern S49, i ny drakt. Den er et godt eksempel på nytenkning, i den grad det er mulig å tenke nytt med et tradisjonelt konsept basert på skjærgårdsjeepens løsninger.

LES OGSÅ: Test av AMT 150 R

Den er fem meter lang og to meter bred, men like fullt en smidig båt for småbarnsfamilien på tur. Typisk for båter i denne klassen er den tilbaketrukne styrekonsollen, gjerne plassert på styrbord side, og hvor aktersofaen også tjener som kjørestol for skipperen. Uttern S49 er intet unntak. Styreposisjon akter har mange fordeler. Den lille båten blir straks stor foran, med mange sitteplasser og plass til et plastbord for lunsjen under åpen himmel.

Godt med stuveplass I små båter er hemmeligheten å få mest mulig løsøre unna. Derfor er stuverom noe det første vi ser etter. Det er veldig godt med plass til å gjemme unna små ting i Uttern S49. Dregg, tauverk og fendere er det greit med plass til i de to rommene under hver av badeplattformene akter. I babord plattform ligger badestigen integrert. Det er et stort lagerrom under akterbenken, og her har produsenten montert solide gassløftere, slik at du ikke får benken i hodet når du bøyer deg oppi. Under benkene foran i båten er det også godt med plass. På styrbord side er det plass både til fiskeutstyr og vannski.

GOD PLASS: I salongen forut er det rikelig med plass til hele familien.

Smart innredet Båten har en praktisk planløsning. Helt akter er det sofa med god plass til tre personer. Foran styrekonsollen er det stol i fartsretningen. Det er en stor sofa på styrbord side, en noe kortere på babord side. Med et enkelt grep kan også plassen mellom sofaputene fylles med en pute til stor solseng. Du må fjerne benkeputene helt for å få full åpning i lokkene på benkene. Litt irriterende. Problemet hadde vært løst med en tanke smalere puter.

    Puten helt forut kan vippes opp og dermed har du skaffet deg et behagelig trinn for å komme ut og inn. Selv om båten er relativt liten, er det problemfritt å ta seg rundt. Det er god plass mellom konsollen og skrogsiden babord og det er fri passasje helt fram til baugen.

Førerplass Båten er utstyrt med en stor konsoll som gir god beskyttelse for to personer. Det er rikelig med plass til bena for de som sitter bak, og passasjeren på innsiden av føreren, som sitter midt i båten, har god plass. Romsligheten her akter har en ulempe. Det er ingen mulighet til å justere avstanden mellom sittebenk og konsoll. For oss som ikke er blant de lengste er det rett og slett litt ubekvemt å kjøre båten i sittende stilling, du får ikke ryggstøtte. Til gjengjeld er det ingen problemer å kjøre båten stående.

Konsollen bærer preg av kvalitet. Den er ikke ulik konsollene fra de større utgavene. Den har to koppeholdere, 12 volts uttak og et eget lite rom med lokk til mobiltelefon og lommebok. Vindskjermen er omkranset av en god syrefast ramme som er god å gripe i når du kjører båten i stående stilling.

Sjøegenskaper Er du på båttur alene, samles mye vekt langt akter. Båten har en bratt planingsterskel, men likevel legger den seg raskt ned i plan. Vi har erfaring med tilsvarende båter som blir stående uforholdsmessig lenge. Det er ubehagelig ikke å se hva som skjer der foran båten.

   Vår testbåt var utstyrt med en 75 hk Mercury Optimax. Mercury er en trofast motor, men Optimax begynner å trekke på årene. Den støyer en del, og er koblet til en kontrollboks som oppleves slarkete og upresis.

   Lillebror i Uttern-familien er morsom i sjøen. Den er trygg, lett å kontrollere og ligger fjellstøtt i svingene. Båten reagerer rask på trimming og finner seg raskt til rette. Alt i alt en morsom og leken båt med mange gode kvaliteter.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Polen

Lengde (meter): 

5.01

Bredde (meter): 

2.08

Dyptgående (meter): 

0.32

Lengde (fot): 

16.00

V-bunn (grader): 

14.00

Vekt (kg): 

630

Drivstoff (liter): 

70

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

50.00

Motoreffekt til (hk): 

75.00

Motor testbåt: 

Mercury Optimax 75

- Sylindervolum: 

1,526 ccm

- Antall synlindre: 

3

- Effekt (hk): 

75.00

Toppfart i test (knop): 

32.00

Pris fra (kr): 

180 349,-

Pris testbåt (kr): 

195 161,-

Opplysninger: 

www.br

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.