Full fokus på fart på fjorden

Gammel båt bakfra.jpg

OPPLÆRING: Racebåtskipper Pål Virik Nilsen og båtprodusenten Goldfish i prosjekt for opplæring i høyhastighetskjøring med båt. (Foto: Amund Rich. Løken).
OPPLÆRING: Racebåtskipper Pål Virik Nilsen og båtprodusenten Goldfish i prosjekt for opplæring i høyhastighetskjøring med båt. (Foto: Amund Rich. Løken).

Full fokus på fart på fjorden

Landets raskeste båtfører allierer seg med landets største produsent av raske båter. Pål Virik Nilsen og Goldfish-bygger Pål Sollie vil lære bort hurtigbåtkjøring.

I våres ga Sandefjordingen Pål Virik Nilsen ut boken ”Helt Propell” i samarbeide med Redningsselskapet. En bok som tar for seg det å kjøre båt litt fortere en planingsterkelen. Med sikkerhet og kunnskap i forsetet omhandler boken både praktiske kjøretips, sikkerhetstiltak, informasjon om båt, rigging og utstyr samt mye bevisstgjøring rundt hastighetskjøring på vann.

HØYHASTIGHETSKJØRING: Pål Virik Nilsen overfører sin erfaring som fører av båt i høy fart til båtfolk flest. (Foto: Amund Rich. Løken).
HØYHASTIGHETSKJØRING: Pål Virik Nilsen overfører sin erfaring som fører av båt i høy fart til båtfolk flest. (Foto: Amund Rich. Løken).

Et steg videre
Boken var første steg i dette prosjektet. Pål brenner for saken og vil ta det videre. Nå står opplysning og opplæring i form av kurs og film på agendaen.
-Vi har plukket ut noen viktige samarbeids partnere til å delta i prosjektet. Redningsselskapet er en selvskreven aktør. Goldfish Boat var på øverste hylle når det kom til båtproduksjon.
-De har mange likhetstrekk med det jeg og min båtkarriere står for. Båtene har veldig sportslige egenskaper og et drømmedesign. Jeg er utrolig stolt at de vil være med på dette, sier Pål Virik Nilsen. 
Trygghet og glede hånd i hånd
Goldfish Boat ønsker initiativet velkommen.
-Vi vet av egen erfaringer at dette er noe mange kan ha glede av. Det er selvfølgelig gledelig at vi alle blir tryggere i skjærgården, men også mange vil ha stor glede av å lære mer om kjøring i høyere hastigheter og dermed få en større opplevelse med båten sier Pål Sollie, eier og konstruktør i Goldfish Boat.
-Gleder oss 
-Pål Virik har gjort en kjempejobb med boken sin og vi gleder oss til å samarbeide videre med opplæring og informasjonsdelen. Majoriteten av våre kunder har allerede mye erfaring på sjøen, men vi kan alle ha glede av å utvikle oss videre. Det vil være positivt for både kjøregleden og eierskapet av hastighetsbåter, sier Sollie.  Opplegget skal lanseres på ”Sjøen for alle” messen på Lillestrøm, 9-13 mars 2016.
PÅL OG PÅL: Pål Virik Nilsen og Pål Sollie vil samarbeide i nytt prosjekt om høyhastighetskjøring. (Foto: Goldfish).
PÅL OG PÅL: Pål Virik Nilsen og Pål Sollie vil samarbeide i nytt prosjekt om høyhastighetskjøring. (Foto: Goldfish).
 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.