Full fokus på fart på fjorden

Gammel båt bakfra.jpg

OPPLÆRING: Racebåtskipper Pål Virik Nilsen og båtprodusenten Goldfish i prosjekt for opplæring i høyhastighetskjøring med båt. (Foto: Amund Rich. Løken).
OPPLÆRING: Racebåtskipper Pål Virik Nilsen og båtprodusenten Goldfish i prosjekt for opplæring i høyhastighetskjøring med båt. (Foto: Amund Rich. Løken).

Full fokus på fart på fjorden

Landets raskeste båtfører allierer seg med landets største produsent av raske båter. Pål Virik Nilsen og Goldfish-bygger Pål Sollie vil lære bort hurtigbåtkjøring.

I våres ga Sandefjordingen Pål Virik Nilsen ut boken ”Helt Propell” i samarbeide med Redningsselskapet. En bok som tar for seg det å kjøre båt litt fortere en planingsterkelen. Med sikkerhet og kunnskap i forsetet omhandler boken både praktiske kjøretips, sikkerhetstiltak, informasjon om båt, rigging og utstyr samt mye bevisstgjøring rundt hastighetskjøring på vann.

HØYHASTIGHETSKJØRING: Pål Virik Nilsen overfører sin erfaring som fører av båt i høy fart til båtfolk flest. (Foto: Amund Rich. Løken).
HØYHASTIGHETSKJØRING: Pål Virik Nilsen overfører sin erfaring som fører av båt i høy fart til båtfolk flest. (Foto: Amund Rich. Løken).

Et steg videre
Boken var første steg i dette prosjektet. Pål brenner for saken og vil ta det videre. Nå står opplysning og opplæring i form av kurs og film på agendaen.
-Vi har plukket ut noen viktige samarbeids partnere til å delta i prosjektet. Redningsselskapet er en selvskreven aktør. Goldfish Boat var på øverste hylle når det kom til båtproduksjon.
-De har mange likhetstrekk med det jeg og min båtkarriere står for. Båtene har veldig sportslige egenskaper og et drømmedesign. Jeg er utrolig stolt at de vil være med på dette, sier Pål Virik Nilsen. 
Trygghet og glede hånd i hånd
Goldfish Boat ønsker initiativet velkommen.
-Vi vet av egen erfaringer at dette er noe mange kan ha glede av. Det er selvfølgelig gledelig at vi alle blir tryggere i skjærgården, men også mange vil ha stor glede av å lære mer om kjøring i høyere hastigheter og dermed få en større opplevelse med båten sier Pål Sollie, eier og konstruktør i Goldfish Boat.
-Gleder oss 
-Pål Virik har gjort en kjempejobb med boken sin og vi gleder oss til å samarbeide videre med opplæring og informasjonsdelen. Majoriteten av våre kunder har allerede mye erfaring på sjøen, men vi kan alle ha glede av å utvikle oss videre. Det vil være positivt for både kjøregleden og eierskapet av hastighetsbåter, sier Sollie.  Opplegget skal lanseres på ”Sjøen for alle” messen på Lillestrøm, 9-13 mars 2016.
PÅL OG PÅL: Pål Virik Nilsen og Pål Sollie vil samarbeide i nytt prosjekt om høyhastighetskjøring. (Foto: Goldfish).
PÅL OG PÅL: Pål Virik Nilsen og Pål Sollie vil samarbeide i nytt prosjekt om høyhastighetskjøring. (Foto: Goldfish).
 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Yachtgiganten Ferretti har allerede underlagt seg Pershing, Itama, Mochi Craft, Riva, CRN and Custom Line. Nå er designgiganten Wally innlemmet i familien.
Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.