Full fokus på fart på fjorden

Gammel båt bakfra.jpg

OPPLÆRING: Racebåtskipper Pål Virik Nilsen og båtprodusenten Goldfish i prosjekt for opplæring i høyhastighetskjøring med båt. (Foto: Amund Rich. Løken).
OPPLÆRING: Racebåtskipper Pål Virik Nilsen og båtprodusenten Goldfish i prosjekt for opplæring i høyhastighetskjøring med båt. (Foto: Amund Rich. Løken).

Full fokus på fart på fjorden

Landets raskeste båtfører allierer seg med landets største produsent av raske båter. Pål Virik Nilsen og Goldfish-bygger Pål Sollie vil lære bort hurtigbåtkjøring.

I våres ga Sandefjordingen Pål Virik Nilsen ut boken ”Helt Propell” i samarbeide med Redningsselskapet. En bok som tar for seg det å kjøre båt litt fortere en planingsterkelen. Med sikkerhet og kunnskap i forsetet omhandler boken både praktiske kjøretips, sikkerhetstiltak, informasjon om båt, rigging og utstyr samt mye bevisstgjøring rundt hastighetskjøring på vann.

HØYHASTIGHETSKJØRING: Pål Virik Nilsen overfører sin erfaring som fører av båt i høy fart til båtfolk flest. (Foto: Amund Rich. Løken).
HØYHASTIGHETSKJØRING: Pål Virik Nilsen overfører sin erfaring som fører av båt i høy fart til båtfolk flest. (Foto: Amund Rich. Løken).

Et steg videre
Boken var første steg i dette prosjektet. Pål brenner for saken og vil ta det videre. Nå står opplysning og opplæring i form av kurs og film på agendaen.
-Vi har plukket ut noen viktige samarbeids partnere til å delta i prosjektet. Redningsselskapet er en selvskreven aktør. Goldfish Boat var på øverste hylle når det kom til båtproduksjon.
-De har mange likhetstrekk med det jeg og min båtkarriere står for. Båtene har veldig sportslige egenskaper og et drømmedesign. Jeg er utrolig stolt at de vil være med på dette, sier Pål Virik Nilsen. 
Trygghet og glede hånd i hånd
Goldfish Boat ønsker initiativet velkommen.
-Vi vet av egen erfaringer at dette er noe mange kan ha glede av. Det er selvfølgelig gledelig at vi alle blir tryggere i skjærgården, men også mange vil ha stor glede av å lære mer om kjøring i høyere hastigheter og dermed få en større opplevelse med båten sier Pål Sollie, eier og konstruktør i Goldfish Boat.
-Gleder oss 
-Pål Virik har gjort en kjempejobb med boken sin og vi gleder oss til å samarbeide videre med opplæring og informasjonsdelen. Majoriteten av våre kunder har allerede mye erfaring på sjøen, men vi kan alle ha glede av å utvikle oss videre. Det vil være positivt for både kjøregleden og eierskapet av hastighetsbåter, sier Sollie.  Opplegget skal lanseres på ”Sjøen for alle” messen på Lillestrøm, 9-13 mars 2016.
PÅL OG PÅL: Pål Virik Nilsen og Pål Sollie vil samarbeide i nytt prosjekt om høyhastighetskjøring. (Foto: Goldfish).
PÅL OG PÅL: Pål Virik Nilsen og Pål Sollie vil samarbeide i nytt prosjekt om høyhastighetskjøring. (Foto: Goldfish).
 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.