Full fokus på fart på fjorden

Gammel båt bakfra.jpg

OPPLÆRING: Racebåtskipper Pål Virik Nilsen og båtprodusenten Goldfish i prosjekt for opplæring i høyhastighetskjøring med båt. (Foto: Amund Rich. Løken).
OPPLÆRING: Racebåtskipper Pål Virik Nilsen og båtprodusenten Goldfish i prosjekt for opplæring i høyhastighetskjøring med båt. (Foto: Amund Rich. Løken).

Full fokus på fart på fjorden

Landets raskeste båtfører allierer seg med landets største produsent av raske båter. Pål Virik Nilsen og Goldfish-bygger Pål Sollie vil lære bort hurtigbåtkjøring.

I våres ga Sandefjordingen Pål Virik Nilsen ut boken ”Helt Propell” i samarbeide med Redningsselskapet. En bok som tar for seg det å kjøre båt litt fortere en planingsterkelen. Med sikkerhet og kunnskap i forsetet omhandler boken både praktiske kjøretips, sikkerhetstiltak, informasjon om båt, rigging og utstyr samt mye bevisstgjøring rundt hastighetskjøring på vann.

HØYHASTIGHETSKJØRING: Pål Virik Nilsen overfører sin erfaring som fører av båt i høy fart til båtfolk flest. (Foto: Amund Rich. Løken).
HØYHASTIGHETSKJØRING: Pål Virik Nilsen overfører sin erfaring som fører av båt i høy fart til båtfolk flest. (Foto: Amund Rich. Løken).

Et steg videre
Boken var første steg i dette prosjektet. Pål brenner for saken og vil ta det videre. Nå står opplysning og opplæring i form av kurs og film på agendaen.
-Vi har plukket ut noen viktige samarbeids partnere til å delta i prosjektet. Redningsselskapet er en selvskreven aktør. Goldfish Boat var på øverste hylle når det kom til båtproduksjon.
-De har mange likhetstrekk med det jeg og min båtkarriere står for. Båtene har veldig sportslige egenskaper og et drømmedesign. Jeg er utrolig stolt at de vil være med på dette, sier Pål Virik Nilsen. 
Trygghet og glede hånd i hånd
Goldfish Boat ønsker initiativet velkommen.
-Vi vet av egen erfaringer at dette er noe mange kan ha glede av. Det er selvfølgelig gledelig at vi alle blir tryggere i skjærgården, men også mange vil ha stor glede av å lære mer om kjøring i høyere hastigheter og dermed få en større opplevelse med båten sier Pål Sollie, eier og konstruktør i Goldfish Boat.
-Gleder oss 
-Pål Virik har gjort en kjempejobb med boken sin og vi gleder oss til å samarbeide videre med opplæring og informasjonsdelen. Majoriteten av våre kunder har allerede mye erfaring på sjøen, men vi kan alle ha glede av å utvikle oss videre. Det vil være positivt for både kjøregleden og eierskapet av hastighetsbåter, sier Sollie.  Opplegget skal lanseres på ”Sjøen for alle” messen på Lillestrøm, 9-13 mars 2016.
PÅL OG PÅL: Pål Virik Nilsen og Pål Sollie vil samarbeide i nytt prosjekt om høyhastighetskjøring. (Foto: Goldfish).
PÅL OG PÅL: Pål Virik Nilsen og Pål Sollie vil samarbeide i nytt prosjekt om høyhastighetskjøring. (Foto: Goldfish).
 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.