Full fokus på fart på fjorden

Gammel båt bakfra.jpg

OPPLÆRING: Racebåtskipper Pål Virik Nilsen og båtprodusenten Goldfish i prosjekt for opplæring i høyhastighetskjøring med båt. (Foto: Amund Rich. Løken).
OPPLÆRING: Racebåtskipper Pål Virik Nilsen og båtprodusenten Goldfish i prosjekt for opplæring i høyhastighetskjøring med båt. (Foto: Amund Rich. Løken).

Full fokus på fart på fjorden

Landets raskeste båtfører allierer seg med landets største produsent av raske båter. Pål Virik Nilsen og Goldfish-bygger Pål Sollie vil lære bort hurtigbåtkjøring.

I våres ga Sandefjordingen Pål Virik Nilsen ut boken ”Helt Propell” i samarbeide med Redningsselskapet. En bok som tar for seg det å kjøre båt litt fortere en planingsterkelen. Med sikkerhet og kunnskap i forsetet omhandler boken både praktiske kjøretips, sikkerhetstiltak, informasjon om båt, rigging og utstyr samt mye bevisstgjøring rundt hastighetskjøring på vann.

HØYHASTIGHETSKJØRING: Pål Virik Nilsen overfører sin erfaring som fører av båt i høy fart til båtfolk flest. (Foto: Amund Rich. Løken).
HØYHASTIGHETSKJØRING: Pål Virik Nilsen overfører sin erfaring som fører av båt i høy fart til båtfolk flest. (Foto: Amund Rich. Løken).

Et steg videre
Boken var første steg i dette prosjektet. Pål brenner for saken og vil ta det videre. Nå står opplysning og opplæring i form av kurs og film på agendaen.
-Vi har plukket ut noen viktige samarbeids partnere til å delta i prosjektet. Redningsselskapet er en selvskreven aktør. Goldfish Boat var på øverste hylle når det kom til båtproduksjon.
-De har mange likhetstrekk med det jeg og min båtkarriere står for. Båtene har veldig sportslige egenskaper og et drømmedesign. Jeg er utrolig stolt at de vil være med på dette, sier Pål Virik Nilsen. 
Trygghet og glede hånd i hånd
Goldfish Boat ønsker initiativet velkommen.
-Vi vet av egen erfaringer at dette er noe mange kan ha glede av. Det er selvfølgelig gledelig at vi alle blir tryggere i skjærgården, men også mange vil ha stor glede av å lære mer om kjøring i høyere hastigheter og dermed få en større opplevelse med båten sier Pål Sollie, eier og konstruktør i Goldfish Boat.
-Gleder oss 
-Pål Virik har gjort en kjempejobb med boken sin og vi gleder oss til å samarbeide videre med opplæring og informasjonsdelen. Majoriteten av våre kunder har allerede mye erfaring på sjøen, men vi kan alle ha glede av å utvikle oss videre. Det vil være positivt for både kjøregleden og eierskapet av hastighetsbåter, sier Sollie.  Opplegget skal lanseres på ”Sjøen for alle” messen på Lillestrøm, 9-13 mars 2016.
PÅL OG PÅL: Pål Virik Nilsen og Pål Sollie vil samarbeide i nytt prosjekt om høyhastighetskjøring. (Foto: Goldfish).
PÅL OG PÅL: Pål Virik Nilsen og Pål Sollie vil samarbeide i nytt prosjekt om høyhastighetskjøring. (Foto: Goldfish).
 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.