Frode Sundsdal ble tysk mester i Formel 2

team frode.jpg

STOLTE: Frodes team kan puste lettet ut etter en sensasjonell seier i Tyskland i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen.
STOLTE: Frodes team kan puste lettet ut etter en sensasjonell seier i Tyskland i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen.

Frode Sundsdal ble tysk mester i Formel 2

Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.

 Sundsdal, nå bosatt i Tønsberg hadde en ekstremt vanskelig oppgave da lørdagens trening og kvalifisering ble brutt med tekniske feil. En bensinslange blokkerte for bensintilførselen, og motoren fikk ikke full effekt.
Det tyske mesterskapet kjøres over en løpshelg, med fire heat – hvor de tre beste heatene teller i sammendragen. Første heat ble kjørt lørdag, og Sundsdal klarte ikke å fikse problemet.
"Vanskelig feil"

_Det var en vanskelig feil, som gav symtomer på mange mulige problemstillinger, men mekaniker teamet vårt har stor erfaring, så lørdags kveld ble feilen fikset, sier Frode.
Søndag hadde Sundsdal siste startspor. Normalt en håpløs oppgave, men teamet var fast bestemt på at det var tredje heat igjen, og at de skulle kjempe.
Sundsdal fikk en kanonstart og kjørte seg raskt opp på tredje plass da Italienske Paolo Longhi tok ut vendebøyene, og løpet ble avblåst. Sundsdal fikk da tredje startspor i restarten, en mulighet han ikke misbrukte.
Fantastisk start

 Fra tredje sartspor fikk Sundsdal nok en fantastisk start, og ledet feltet inn i første sving. Etter dette var det ingen mulighet for hans konkurrenter til å hente han inn. Med maksimalt 400 poeng etter to heat steg forventningene – nå skulle det startes tredje heat i fra Pole position. Nok en perfekt start og løp gav dagens andre seier.
Dramatikk i finalen
Etter tre heat sto løpet sto i realiteten mellom Edgaras Riabko, Litauen og Frode Sundsdal. Finale heatet skulle bli mer dramatisk enn at Sundsdal skulle nok engang ta starten, og lede løpet i fra start til målgang, for i siste runde eksploderte motoren til Edgaras. I eksplosjonen ble det en bensinlekkasje, og i løpet av sekunder stå motoren hans i fyr og flamme.*
Slukket brann

Sundsdal så problemet, hvor sin argeste konkurrent desperat forsøkte å slukke brannen med å kaste vann på motoren. Han varslet umiddelbart dommer tårnet. I dramatikken som oppsto valgte Sundsdal og bruke sin egen båt til å «spyle» vann over sin konkurrent, som førte til at brannen slukket.
-
Det ble ikke den seiers piruetten jeg hadde planlagt, men vi fikk slukket brannen – og avverget en ekstremt farlig situasjon, Edgaras Ribko takket oss etter hendelsen, han var super stresset, naturlig nok sier Sundsdal.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.