Frode Sundsdal ble tysk mester i Formel 2

team frode.jpg

STOLTE: Frodes team kan puste lettet ut etter en sensasjonell seier i Tyskland i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen.
STOLTE: Frodes team kan puste lettet ut etter en sensasjonell seier i Tyskland i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen.

Frode Sundsdal ble tysk mester i Formel 2

Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.

 Sundsdal, nå bosatt i Tønsberg hadde en ekstremt vanskelig oppgave da lørdagens trening og kvalifisering ble brutt med tekniske feil. En bensinslange blokkerte for bensintilførselen, og motoren fikk ikke full effekt.
Det tyske mesterskapet kjøres over en løpshelg, med fire heat – hvor de tre beste heatene teller i sammendragen. Første heat ble kjørt lørdag, og Sundsdal klarte ikke å fikse problemet.
"Vanskelig feil"

_Det var en vanskelig feil, som gav symtomer på mange mulige problemstillinger, men mekaniker teamet vårt har stor erfaring, så lørdags kveld ble feilen fikset, sier Frode.
Søndag hadde Sundsdal siste startspor. Normalt en håpløs oppgave, men teamet var fast bestemt på at det var tredje heat igjen, og at de skulle kjempe.
Sundsdal fikk en kanonstart og kjørte seg raskt opp på tredje plass da Italienske Paolo Longhi tok ut vendebøyene, og løpet ble avblåst. Sundsdal fikk da tredje startspor i restarten, en mulighet han ikke misbrukte.
Fantastisk start

 Fra tredje sartspor fikk Sundsdal nok en fantastisk start, og ledet feltet inn i første sving. Etter dette var det ingen mulighet for hans konkurrenter til å hente han inn. Med maksimalt 400 poeng etter to heat steg forventningene – nå skulle det startes tredje heat i fra Pole position. Nok en perfekt start og løp gav dagens andre seier.
Dramatikk i finalen
Etter tre heat sto løpet sto i realiteten mellom Edgaras Riabko, Litauen og Frode Sundsdal. Finale heatet skulle bli mer dramatisk enn at Sundsdal skulle nok engang ta starten, og lede løpet i fra start til målgang, for i siste runde eksploderte motoren til Edgaras. I eksplosjonen ble det en bensinlekkasje, og i løpet av sekunder stå motoren hans i fyr og flamme.*
Slukket brann

Sundsdal så problemet, hvor sin argeste konkurrent desperat forsøkte å slukke brannen med å kaste vann på motoren. Han varslet umiddelbart dommer tårnet. I dramatikken som oppsto valgte Sundsdal og bruke sin egen båt til å «spyle» vann over sin konkurrent, som førte til at brannen slukket.
-
Det ble ikke den seiers piruetten jeg hadde planlagt, men vi fikk slukket brannen – og avverget en ekstremt farlig situasjon, Edgaras Ribko takket oss etter hendelsen, han var super stresset, naturlig nok sier Sundsdal.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».