Frode Sundsdal ble tysk mester i Formel 2

team frode.jpg

STOLTE: Frodes team kan puste lettet ut etter en sensasjonell seier i Tyskland i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen.
STOLTE: Frodes team kan puste lettet ut etter en sensasjonell seier i Tyskland i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen.

Frode Sundsdal ble tysk mester i Formel 2

Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.

 Sundsdal, nå bosatt i Tønsberg hadde en ekstremt vanskelig oppgave da lørdagens trening og kvalifisering ble brutt med tekniske feil. En bensinslange blokkerte for bensintilførselen, og motoren fikk ikke full effekt.
Det tyske mesterskapet kjøres over en løpshelg, med fire heat – hvor de tre beste heatene teller i sammendragen. Første heat ble kjørt lørdag, og Sundsdal klarte ikke å fikse problemet.
"Vanskelig feil"

_Det var en vanskelig feil, som gav symtomer på mange mulige problemstillinger, men mekaniker teamet vårt har stor erfaring, så lørdags kveld ble feilen fikset, sier Frode.
Søndag hadde Sundsdal siste startspor. Normalt en håpløs oppgave, men teamet var fast bestemt på at det var tredje heat igjen, og at de skulle kjempe.
Sundsdal fikk en kanonstart og kjørte seg raskt opp på tredje plass da Italienske Paolo Longhi tok ut vendebøyene, og løpet ble avblåst. Sundsdal fikk da tredje startspor i restarten, en mulighet han ikke misbrukte.
Fantastisk start

 Fra tredje sartspor fikk Sundsdal nok en fantastisk start, og ledet feltet inn i første sving. Etter dette var det ingen mulighet for hans konkurrenter til å hente han inn. Med maksimalt 400 poeng etter to heat steg forventningene – nå skulle det startes tredje heat i fra Pole position. Nok en perfekt start og løp gav dagens andre seier.
Dramatikk i finalen
Etter tre heat sto løpet sto i realiteten mellom Edgaras Riabko, Litauen og Frode Sundsdal. Finale heatet skulle bli mer dramatisk enn at Sundsdal skulle nok engang ta starten, og lede løpet i fra start til målgang, for i siste runde eksploderte motoren til Edgaras. I eksplosjonen ble det en bensinlekkasje, og i løpet av sekunder stå motoren hans i fyr og flamme.*
Slukket brann

Sundsdal så problemet, hvor sin argeste konkurrent desperat forsøkte å slukke brannen med å kaste vann på motoren. Han varslet umiddelbart dommer tårnet. I dramatikken som oppsto valgte Sundsdal og bruke sin egen båt til å «spyle» vann over sin konkurrent, som førte til at brannen slukket.
-
Det ble ikke den seiers piruetten jeg hadde planlagt, men vi fikk slukket brannen – og avverget en ekstremt farlig situasjon, Edgaras Ribko takket oss etter hendelsen, han var super stresset, naturlig nok sier Sundsdal.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.