Frode Sundsdal ble tysk mester i Formel 2

team frode.jpg

STOLTE: Frodes team kan puste lettet ut etter en sensasjonell seier i Tyskland i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen.
STOLTE: Frodes team kan puste lettet ut etter en sensasjonell seier i Tyskland i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen.

Frode Sundsdal ble tysk mester i Formel 2

Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.

 Sundsdal, nå bosatt i Tønsberg hadde en ekstremt vanskelig oppgave da lørdagens trening og kvalifisering ble brutt med tekniske feil. En bensinslange blokkerte for bensintilførselen, og motoren fikk ikke full effekt.
Det tyske mesterskapet kjøres over en løpshelg, med fire heat – hvor de tre beste heatene teller i sammendragen. Første heat ble kjørt lørdag, og Sundsdal klarte ikke å fikse problemet.
"Vanskelig feil"

_Det var en vanskelig feil, som gav symtomer på mange mulige problemstillinger, men mekaniker teamet vårt har stor erfaring, så lørdags kveld ble feilen fikset, sier Frode.
Søndag hadde Sundsdal siste startspor. Normalt en håpløs oppgave, men teamet var fast bestemt på at det var tredje heat igjen, og at de skulle kjempe.
Sundsdal fikk en kanonstart og kjørte seg raskt opp på tredje plass da Italienske Paolo Longhi tok ut vendebøyene, og løpet ble avblåst. Sundsdal fikk da tredje startspor i restarten, en mulighet han ikke misbrukte.
Fantastisk start

 Fra tredje sartspor fikk Sundsdal nok en fantastisk start, og ledet feltet inn i første sving. Etter dette var det ingen mulighet for hans konkurrenter til å hente han inn. Med maksimalt 400 poeng etter to heat steg forventningene – nå skulle det startes tredje heat i fra Pole position. Nok en perfekt start og løp gav dagens andre seier.
Dramatikk i finalen
Etter tre heat sto løpet sto i realiteten mellom Edgaras Riabko, Litauen og Frode Sundsdal. Finale heatet skulle bli mer dramatisk enn at Sundsdal skulle nok engang ta starten, og lede løpet i fra start til målgang, for i siste runde eksploderte motoren til Edgaras. I eksplosjonen ble det en bensinlekkasje, og i løpet av sekunder stå motoren hans i fyr og flamme.*
Slukket brann

Sundsdal så problemet, hvor sin argeste konkurrent desperat forsøkte å slukke brannen med å kaste vann på motoren. Han varslet umiddelbart dommer tårnet. I dramatikken som oppsto valgte Sundsdal og bruke sin egen båt til å «spyle» vann over sin konkurrent, som førte til at brannen slukket.
-
Det ble ikke den seiers piruetten jeg hadde planlagt, men vi fikk slukket brannen – og avverget en ekstremt farlig situasjon, Edgaras Ribko takket oss etter hendelsen, han var super stresset, naturlig nok sier Sundsdal.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.