Frode Sundsdal ble tysk mester i Formel 2

team frode.jpg

STOLTE: Frodes team kan puste lettet ut etter en sensasjonell seier i Tyskland i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen.
STOLTE: Frodes team kan puste lettet ut etter en sensasjonell seier i Tyskland i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen.

Frode Sundsdal ble tysk mester i Formel 2

Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.

 Sundsdal, nå bosatt i Tønsberg hadde en ekstremt vanskelig oppgave da lørdagens trening og kvalifisering ble brutt med tekniske feil. En bensinslange blokkerte for bensintilførselen, og motoren fikk ikke full effekt.
Det tyske mesterskapet kjøres over en løpshelg, med fire heat – hvor de tre beste heatene teller i sammendragen. Første heat ble kjørt lørdag, og Sundsdal klarte ikke å fikse problemet.
"Vanskelig feil"

_Det var en vanskelig feil, som gav symtomer på mange mulige problemstillinger, men mekaniker teamet vårt har stor erfaring, så lørdags kveld ble feilen fikset, sier Frode.
Søndag hadde Sundsdal siste startspor. Normalt en håpløs oppgave, men teamet var fast bestemt på at det var tredje heat igjen, og at de skulle kjempe.
Sundsdal fikk en kanonstart og kjørte seg raskt opp på tredje plass da Italienske Paolo Longhi tok ut vendebøyene, og løpet ble avblåst. Sundsdal fikk da tredje startspor i restarten, en mulighet han ikke misbrukte.
Fantastisk start

 Fra tredje sartspor fikk Sundsdal nok en fantastisk start, og ledet feltet inn i første sving. Etter dette var det ingen mulighet for hans konkurrenter til å hente han inn. Med maksimalt 400 poeng etter to heat steg forventningene – nå skulle det startes tredje heat i fra Pole position. Nok en perfekt start og løp gav dagens andre seier.
Dramatikk i finalen
Etter tre heat sto løpet sto i realiteten mellom Edgaras Riabko, Litauen og Frode Sundsdal. Finale heatet skulle bli mer dramatisk enn at Sundsdal skulle nok engang ta starten, og lede løpet i fra start til målgang, for i siste runde eksploderte motoren til Edgaras. I eksplosjonen ble det en bensinlekkasje, og i løpet av sekunder stå motoren hans i fyr og flamme.*
Slukket brann

Sundsdal så problemet, hvor sin argeste konkurrent desperat forsøkte å slukke brannen med å kaste vann på motoren. Han varslet umiddelbart dommer tårnet. I dramatikken som oppsto valgte Sundsdal og bruke sin egen båt til å «spyle» vann over sin konkurrent, som førte til at brannen slukket.
-
Det ble ikke den seiers piruetten jeg hadde planlagt, men vi fikk slukket brannen – og avverget en ekstremt farlig situasjon, Edgaras Ribko takket oss etter hendelsen, han var super stresset, naturlig nok sier Sundsdal.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.