Frode med raskeste båt i Tvedestrand

Tvedestrandsregattaen 90 år:

Frode med raskeste båt i Tvedestrand

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.

For å sette det i perspektiv, de raskeste offshore båtene som går i løp i Norge i dag klarer runden på 4,37. I anledning 90 års jubileumet til Tvedestrands Rigattaen valgte Frode Sundsdal å utfordre sin egen fartsrekord i fra 1999. I nært samarbeid med Winrace Propellers, og Olle Terjesen som har fulgt Frode siden han startet ble der lagt en strategi, og plan for hvordan man skulle få samme fart ut av Formel 2 båten som man tidligere hadde satt rekord med F1 båten tidligere.

FRODE SUNDSDAL: Forsøkte å slå sin egen rekord i Tvedestrand.
FRODE SUNDSDAL: Forsøkte å slå sin egen rekord i Tvedestrand.

Vinden en utfordring
-Jeg trodde det ville være tilskuer båtene som ville være det største problemet, men vaktbåtene til TRK gjorde en fantastisk jobb. Det ble vinden som spilte oss et puss. Det ble rett og slett for vanskelig og holde båten nede på vannet, i 200 km/t flyr man lavt, og jeg klarte rett og slett ikke å holde båten nede i den sterke vinden, sier Frode.
Nesten ny rekord
Årets tid ble notert til 3,18. 5 sekunder for sent til å sette ny rekord, men over 1 minutt og 15 sekunder raskere en nestemann, Erik Sundblad Johnsen i sin 3C båt.
Dette gav oss en god motivasjon, så vi stiller til neste år, det er på mange måter et jubileum i seg selv, da er det 20 år siden jeg satt rekorden, så vi kommer til å spesial lage en båt og ikke minst en ny Winrace special propell for rekordforsøket sier Frode, som ønsker å takke TRK for et fantastisk arrangement.
HÅRFINT: Helt finjustert propell kan avgjøre et race. Olle Terjesen i Windrace har vært Frodes trollmann på propeller gjennom hele karrieren.
HÅRFINT: Helt finjustert propell kan avgjøre et race. Olle Terjesen i Windrace har vært Frodes trollmann på propeller gjennom hele karrieren.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.