Frode med raskeste båt i Tvedestrand

Tvedestrandsregattaen 90 år:

Frode med raskeste båt i Tvedestrand

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.

For å sette det i perspektiv, de raskeste offshore båtene som går i løp i Norge i dag klarer runden på 4,37. I anledning 90 års jubileumet til Tvedestrands Rigattaen valgte Frode Sundsdal å utfordre sin egen fartsrekord i fra 1999. I nært samarbeid med Winrace Propellers, og Olle Terjesen som har fulgt Frode siden han startet ble der lagt en strategi, og plan for hvordan man skulle få samme fart ut av Formel 2 båten som man tidligere hadde satt rekord med F1 båten tidligere.

FRODE SUNDSDAL: Forsøkte å slå sin egen rekord i Tvedestrand.
FRODE SUNDSDAL: Forsøkte å slå sin egen rekord i Tvedestrand.

Vinden en utfordring
-Jeg trodde det ville være tilskuer båtene som ville være det største problemet, men vaktbåtene til TRK gjorde en fantastisk jobb. Det ble vinden som spilte oss et puss. Det ble rett og slett for vanskelig og holde båten nede på vannet, i 200 km/t flyr man lavt, og jeg klarte rett og slett ikke å holde båten nede i den sterke vinden, sier Frode.
Nesten ny rekord
Årets tid ble notert til 3,18. 5 sekunder for sent til å sette ny rekord, men over 1 minutt og 15 sekunder raskere en nestemann, Erik Sundblad Johnsen i sin 3C båt.
Dette gav oss en god motivasjon, så vi stiller til neste år, det er på mange måter et jubileum i seg selv, da er det 20 år siden jeg satt rekorden, så vi kommer til å spesial lage en båt og ikke minst en ny Winrace special propell for rekordforsøket sier Frode, som ønsker å takke TRK for et fantastisk arrangement.
HÅRFINT: Helt finjustert propell kan avgjøre et race. Olle Terjesen i Windrace har vært Frodes trollmann på propeller gjennom hele karrieren.
HÅRFINT: Helt finjustert propell kan avgjøre et race. Olle Terjesen i Windrace har vært Frodes trollmann på propeller gjennom hele karrieren.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.