Frode med raskeste båt i Tvedestrand

Tvedestrandsregattaen 90 år:

Frode med raskeste båt i Tvedestrand

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.

For å sette det i perspektiv, de raskeste offshore båtene som går i løp i Norge i dag klarer runden på 4,37. I anledning 90 års jubileumet til Tvedestrands Rigattaen valgte Frode Sundsdal å utfordre sin egen fartsrekord i fra 1999. I nært samarbeid med Winrace Propellers, og Olle Terjesen som har fulgt Frode siden han startet ble der lagt en strategi, og plan for hvordan man skulle få samme fart ut av Formel 2 båten som man tidligere hadde satt rekord med F1 båten tidligere.

FRODE SUNDSDAL: Forsøkte å slå sin egen rekord i Tvedestrand.
FRODE SUNDSDAL: Forsøkte å slå sin egen rekord i Tvedestrand.

Vinden en utfordring
-Jeg trodde det ville være tilskuer båtene som ville være det største problemet, men vaktbåtene til TRK gjorde en fantastisk jobb. Det ble vinden som spilte oss et puss. Det ble rett og slett for vanskelig og holde båten nede på vannet, i 200 km/t flyr man lavt, og jeg klarte rett og slett ikke å holde båten nede i den sterke vinden, sier Frode.
Nesten ny rekord
Årets tid ble notert til 3,18. 5 sekunder for sent til å sette ny rekord, men over 1 minutt og 15 sekunder raskere en nestemann, Erik Sundblad Johnsen i sin 3C båt.
Dette gav oss en god motivasjon, så vi stiller til neste år, det er på mange måter et jubileum i seg selv, da er det 20 år siden jeg satt rekorden, så vi kommer til å spesial lage en båt og ikke minst en ny Winrace special propell for rekordforsøket sier Frode, som ønsker å takke TRK for et fantastisk arrangement.
HÅRFINT: Helt finjustert propell kan avgjøre et race. Olle Terjesen i Windrace har vært Frodes trollmann på propeller gjennom hele karrieren.
HÅRFINT: Helt finjustert propell kan avgjøre et race. Olle Terjesen i Windrace har vært Frodes trollmann på propeller gjennom hele karrieren.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.