Frode med raskeste båt i Tvedestrand

Tvedestrandsregattaen 90 år:

Frode med raskeste båt i Tvedestrand

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.

For å sette det i perspektiv, de raskeste offshore båtene som går i løp i Norge i dag klarer runden på 4,37. I anledning 90 års jubileumet til Tvedestrands Rigattaen valgte Frode Sundsdal å utfordre sin egen fartsrekord i fra 1999. I nært samarbeid med Winrace Propellers, og Olle Terjesen som har fulgt Frode siden han startet ble der lagt en strategi, og plan for hvordan man skulle få samme fart ut av Formel 2 båten som man tidligere hadde satt rekord med F1 båten tidligere.

FRODE SUNDSDAL: Forsøkte å slå sin egen rekord i Tvedestrand.
FRODE SUNDSDAL: Forsøkte å slå sin egen rekord i Tvedestrand.

Vinden en utfordring
-Jeg trodde det ville være tilskuer båtene som ville være det største problemet, men vaktbåtene til TRK gjorde en fantastisk jobb. Det ble vinden som spilte oss et puss. Det ble rett og slett for vanskelig og holde båten nede på vannet, i 200 km/t flyr man lavt, og jeg klarte rett og slett ikke å holde båten nede i den sterke vinden, sier Frode.
Nesten ny rekord
Årets tid ble notert til 3,18. 5 sekunder for sent til å sette ny rekord, men over 1 minutt og 15 sekunder raskere en nestemann, Erik Sundblad Johnsen i sin 3C båt.
Dette gav oss en god motivasjon, så vi stiller til neste år, det er på mange måter et jubileum i seg selv, da er det 20 år siden jeg satt rekorden, så vi kommer til å spesial lage en båt og ikke minst en ny Winrace special propell for rekordforsøket sier Frode, som ønsker å takke TRK for et fantastisk arrangement.
HÅRFINT: Helt finjustert propell kan avgjøre et race. Olle Terjesen i Windrace har vært Frodes trollmann på propeller gjennom hele karrieren.
HÅRFINT: Helt finjustert propell kan avgjøre et race. Olle Terjesen i Windrace har vært Frodes trollmann på propeller gjennom hele karrieren.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.