Frode med raskeste båt i Tvedestrand

Tvedestrandsregattaen 90 år:

Frode med raskeste båt i Tvedestrand

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.

For å sette det i perspektiv, de raskeste offshore båtene som går i løp i Norge i dag klarer runden på 4,37. I anledning 90 års jubileumet til Tvedestrands Rigattaen valgte Frode Sundsdal å utfordre sin egen fartsrekord i fra 1999. I nært samarbeid med Winrace Propellers, og Olle Terjesen som har fulgt Frode siden han startet ble der lagt en strategi, og plan for hvordan man skulle få samme fart ut av Formel 2 båten som man tidligere hadde satt rekord med F1 båten tidligere.

FRODE SUNDSDAL: Forsøkte å slå sin egen rekord i Tvedestrand.
FRODE SUNDSDAL: Forsøkte å slå sin egen rekord i Tvedestrand.

Vinden en utfordring
-Jeg trodde det ville være tilskuer båtene som ville være det største problemet, men vaktbåtene til TRK gjorde en fantastisk jobb. Det ble vinden som spilte oss et puss. Det ble rett og slett for vanskelig og holde båten nede på vannet, i 200 km/t flyr man lavt, og jeg klarte rett og slett ikke å holde båten nede i den sterke vinden, sier Frode.
Nesten ny rekord
Årets tid ble notert til 3,18. 5 sekunder for sent til å sette ny rekord, men over 1 minutt og 15 sekunder raskere en nestemann, Erik Sundblad Johnsen i sin 3C båt.
Dette gav oss en god motivasjon, så vi stiller til neste år, det er på mange måter et jubileum i seg selv, da er det 20 år siden jeg satt rekorden, så vi kommer til å spesial lage en båt og ikke minst en ny Winrace special propell for rekordforsøket sier Frode, som ønsker å takke TRK for et fantastisk arrangement.
HÅRFINT: Helt finjustert propell kan avgjøre et race. Olle Terjesen i Windrace har vært Frodes trollmann på propeller gjennom hele karrieren.
HÅRFINT: Helt finjustert propell kan avgjøre et race. Olle Terjesen i Windrace har vært Frodes trollmann på propeller gjennom hele karrieren.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.