Fritt fram for eiendomsskatt på flytebrygger

Fritt fram for eiendomsskatt på flytebrygger

Nå er det klart at det er tillatt å ilegge eiendomsskatt på flytebrygger. Høyesterett vil etter hva Båtmagasinet erfarer ikke behandle ankesaken fra marinaeierne i Skjebergkilen.

21. desember i fjor falt dommen i ankesaken i Borgarting lagmannsrett om det er tillatt å ilegge eiendomsskatt på flytebrygger. Dommen var enstemmig på at flytebrygger er fast eiendom og at det er anledning for kommunene til å utskrive eiendomsskatt på alle flytebryggeanlegg. Oppfinnsom kemner I 2008 ble det utskrevet eiendomsskatt på flytebryggene til marinaene i Skjebergkilen i Østfold. Den oppfinnsomme kemneren i Sarpsborg hadde funnet et mulig hull i regelverket og gjorde et forsøk på å inndrive mer skatter. 5 mareinaeiere saksøkte Sarpsborg kommune og tapte første runde i tingretten, men dommen var ikke entydig.Det ble reist ankesak. KNBF og NSF(Norges Seilforbund) gikk inn som partshjelpere i saken for å vise at dette var viktig også for alle typer båtbrukere.   Tidligere i år har flere kommuner på Vestlandet forsøkt seg med samme som Sarpsborg kommune, men har satt saken på hold i påvente av dommen. Store utslag Dommen er viktig for alle som har båt og båtplass. Det antydes et påslag på ca 250-300 kroner pr normalplass pr år.Dette vil gi store utslag, særlig på de som leier plass hos kommersielle marinaer, som må legge på mva i tillegg og kanskje gebyrer for administrasjon.   I dag skal det etter hva Båtmagasinet erfare foreligge vedtak fra Høyesteretts ankeutvalg der det fremgår at anken forkastes. Det betyr at Sarpsborg kommune fikk fullt medhold.    At Høyesterett nå avviser saken betyr at neste instans kan bli Stortinget for endring og presisering av eiendomsskatteloven.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.