Fritt fram for eiendomsskatt på flytebrygger

Fritt fram for eiendomsskatt på flytebrygger

Nå er det klart at det er tillatt å ilegge eiendomsskatt på flytebrygger. Høyesterett vil etter hva Båtmagasinet erfarer ikke behandle ankesaken fra marinaeierne i Skjebergkilen.

21. desember i fjor falt dommen i ankesaken i Borgarting lagmannsrett om det er tillatt å ilegge eiendomsskatt på flytebrygger. Dommen var enstemmig på at flytebrygger er fast eiendom og at det er anledning for kommunene til å utskrive eiendomsskatt på alle flytebryggeanlegg. Oppfinnsom kemner I 2008 ble det utskrevet eiendomsskatt på flytebryggene til marinaene i Skjebergkilen i Østfold. Den oppfinnsomme kemneren i Sarpsborg hadde funnet et mulig hull i regelverket og gjorde et forsøk på å inndrive mer skatter. 5 mareinaeiere saksøkte Sarpsborg kommune og tapte første runde i tingretten, men dommen var ikke entydig.Det ble reist ankesak. KNBF og NSF(Norges Seilforbund) gikk inn som partshjelpere i saken for å vise at dette var viktig også for alle typer båtbrukere.   Tidligere i år har flere kommuner på Vestlandet forsøkt seg med samme som Sarpsborg kommune, men har satt saken på hold i påvente av dommen. Store utslag Dommen er viktig for alle som har båt og båtplass. Det antydes et påslag på ca 250-300 kroner pr normalplass pr år.Dette vil gi store utslag, særlig på de som leier plass hos kommersielle marinaer, som må legge på mva i tillegg og kanskje gebyrer for administrasjon.   I dag skal det etter hva Båtmagasinet erfare foreligge vedtak fra Høyesteretts ankeutvalg der det fremgår at anken forkastes. Det betyr at Sarpsborg kommune fikk fullt medhold.    At Høyesterett nå avviser saken betyr at neste instans kan bli Stortinget for endring og presisering av eiendomsskatteloven.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.