Fritt fram for eiendomsskatt på flytebrygger

Fritt fram for eiendomsskatt på flytebrygger

Nå er det klart at det er tillatt å ilegge eiendomsskatt på flytebrygger. Høyesterett vil etter hva Båtmagasinet erfarer ikke behandle ankesaken fra marinaeierne i Skjebergkilen.

21. desember i fjor falt dommen i ankesaken i Borgarting lagmannsrett om det er tillatt å ilegge eiendomsskatt på flytebrygger. Dommen var enstemmig på at flytebrygger er fast eiendom og at det er anledning for kommunene til å utskrive eiendomsskatt på alle flytebryggeanlegg. Oppfinnsom kemner I 2008 ble det utskrevet eiendomsskatt på flytebryggene til marinaene i Skjebergkilen i Østfold. Den oppfinnsomme kemneren i Sarpsborg hadde funnet et mulig hull i regelverket og gjorde et forsøk på å inndrive mer skatter. 5 mareinaeiere saksøkte Sarpsborg kommune og tapte første runde i tingretten, men dommen var ikke entydig.Det ble reist ankesak. KNBF og NSF(Norges Seilforbund) gikk inn som partshjelpere i saken for å vise at dette var viktig også for alle typer båtbrukere.   Tidligere i år har flere kommuner på Vestlandet forsøkt seg med samme som Sarpsborg kommune, men har satt saken på hold i påvente av dommen. Store utslag Dommen er viktig for alle som har båt og båtplass. Det antydes et påslag på ca 250-300 kroner pr normalplass pr år.Dette vil gi store utslag, særlig på de som leier plass hos kommersielle marinaer, som må legge på mva i tillegg og kanskje gebyrer for administrasjon.   I dag skal det etter hva Båtmagasinet erfare foreligge vedtak fra Høyesteretts ankeutvalg der det fremgår at anken forkastes. Det betyr at Sarpsborg kommune fikk fullt medhold.    At Høyesterett nå avviser saken betyr at neste instans kan bli Stortinget for endring og presisering av eiendomsskatteloven.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FLERE PARTNERE: Selv om Mercury og Zodiac inngår tettere samarbeid, vil båtene fortsatt ha Evinrude E-Tec på hekken i Norge.
Zodiac har innledet et hett forhold til Mercury, men samtidig har de varme følelser for flere andre motorprodusenter. I Norge er det Evinrude som gjelder.
MILJØVERSTINGENE: Oslo skal spenge for biltrafikk til byen, men tilrettelegger ytterligere for at miljøverstingene skal få plass. Her cruiseskipet "Azura"som  passerer Dyna Fyr. (Foto: Stian Lysberg Solum, NTB/Scanpix).
-Er det mulig? Oslo vil tilrettelege for større skipstrafikk inn til indre Oslofjord, og det med skip som forurenser mer enn den samlede fritidsflåten. Det er askermannen, båtmannen og stjernekonstruktøren Espen Thorup som tordner.
På båtmessen i Göteborg er Askeladden på plass med nyheten C65 og Uttern med hyttebåten U77.
SILVER: Ny 6,40 meters bowrider fra finske Silver.
Stadig flere båtprodusenter vektlegger bowrider-konseptet. På båtmessen i Göteborg, som åpner i helgen, viser blant andre Silver og Micore nye BR-modeller.
Når Tor slår inn over landet senere i dag kan man risikere bølger med høyde opp mot 13 meter. (Foto:  NTB/Scanpix)
Tor er på full fart inn mot kysten. Sjekk fortøyningene før det er for sent.
ENKLERE: Nå skal det bli litt enklere å registrere fritidsbåten i skipsregisteret.
Fra 1. februar bortfaller kravet om annonsering i riksdekkende avis ved manglende dokumentasjon av eierforhold ved registrering av fartøy under 15 meter i skipsregisteret.
SARGO: FG Racing blir eneimportør av finske Sargo i Norge.
FG Racing overtar som eneimportør av finske Sargo i Norge.
SNART NORGE: Mercurys 400-hester er i bruk i den store verden. Til våren blir den godkjent også for norske fritidsbåter. (Foto: Atle Knutsen).
Mercurys monstermotor på 400 hester har i et års tid blitt vist på messer verden rundt, men ingen eksemplarer er så langt levert til fritidsflåten i Europa. Årsaken er at motoren ikke har vært CE-merket. På vårparten vil den være godkjent for det norske markedet.