Friskus med fraspark

sting530jeep.jpg

VELKJØRENDE: Sting 530 Jeep er livlig og morsom å kjøre, uten å vise farlige sider. FOTO: Amund R. Løken
VELKJØRENDE: Sting 530 Jeep er livlig og morsom å kjøre, uten å vise farlige sider. FOTO: Amund R. Løken

Friskus med fraspark

Med litt trykking på motortiltknappen forandres Sting 530 Jeep fra en rolig familiebåt til en morsom og livlig speedbåt. Bli med på test.

Sting er Nordkapps rimelige alternativ. Begge merkene produseres på Nordkapps fabrikk i Polen, og en fair sammenligning er å kalle Nordkapp for Audi og Sting for den sportslige Skodaen. Kvaliteten står ikke tilbake for premiummerket. De små lekre Nordkapp-detaljene er utelatt, for å få ned prisen.

Sting 530 er utvilsomt tøff å se på. Den har fått helt nye linjer, der designsteppet i skrogsiden setter prikken over i-en. Konstruktør Espen Thorup har nemlig laget et hakk i skrogsiden som gjør at båten får en sportslig look, og minner litt om skrog fra Hydrolift og andre fartsbåter. Dette "steppet" har ingen funksjon utover å gi båten et tøffere utseende.

KONSOLL: Hele konsollen kan vippes opp og under den er et stort stuverom. Bøyle på innsiden av glasset burde vært på utsiden for
KONSOLL: Hele konsollen kan vippes opp og under den er et stort stuverom. Bøylen på innsiden av glasset burde vært på utsiden for å gi et punkt å holde tak i.

Sportslig Sting 530 har ingen markant planingsterskel, noe som gir mulighet for å kjøre behagelig i de fleste hastigheter. Båten faller ikke ut av plan før farten synker til under 14 knop. I krapp sving suger ikke motoren luft, noe som viser at 75-hesteren på vår testbåt er riktig justert og passer båten bra. Dette inntrykket forsterkes ytterligere av at båten reagerer fint på trimming, og får et pent løft over bølgetoppene. På flatt vann registrerte vi ingen galoppering, selv med motoren trimmet helt ut. Vår testbåt satt jevnt over meget godt i sving. Ved normal kjøring er dette en livlig, sportslig og morsom båt, som ikke finner på unoter. Med én person om bord klarer båten 32,5 knop med Evinrudes E-tec-motor på 75 hk. Med fire personer om bord klarer båten imponerende 29 knop.

ROMSLIGE STUVEROM: under lokket på sittekassa er det plass til det meste. Et stort stuverom finnes også under selve styrekonsollROMSLIGE STUVEROM: under lokket på sittekassa er det plass til det meste. Et stort stuverom finnes også under selve styrekonsollen.

Fin innredning Forut i Sting 530 er det en solseng som gjør båten til en hit blant ungdommer på vannskitur. Her er det deilig å slappe av mellom slagene. Skal du bruke båten til transport eller fisking kan solsengen stuves bort under en stor luke under konsollen.

Se video av Sting 530 Jeep

Det er enkelt å bevege seg om bord i Sting 530. Sitter du på den doble sittebenken sammen med fører kan du bevege deg akter rundt konsollen, eller foran konsollen via den lille passasjen på styrbord side. Denne passasjen er også hendig om du skal gå om bord fra brygga. Like hendig er ikke den syrefaste bøylen på styrekonsollen. Glasset ligger utenpå bøylen. Her har designet gått foran det praktiske, og man mister muligheten til å holde seg fast i et høyt punkt når en beveger seg i båten.

 

Hele konsollen kan vippes opp. Under finner vi et stort stuverom der det er mulig å stuve bort ting som sjeldent er i bruk. Det er også plass til puta fra solsengen. Konsollen er greit utformet, og vindskjermen gir ly for to personer. Instrumenter er pent plassert, og det er gjort plass til en kartplotter. 12-voltsuttak og to koppholdere er også på plass. Benken burde vært plassert noen centimeter lenger frem for å gi bedre sittestilling for folk med gjennomsnittshøyde. En slik justering ville ikke gått ut over komforten i stående stilling, og ville samtidig gjort plassen akter mer attraktiv. Ryggstøet kan nemlig vippes fremover, slik at båten får en sosial sittegruppe for fem personer her akter. I motsetning til den nyeste skjærgårdsjeepen fra Nordkapp har passasjerene her gode rekker å holde seg fast i under fart.

Prisvinner Veiledende utsalgspris er 199 000 kroner med 75 hesters motor. Men i dagens marked er det gode rabatter å hente, og fabrikknye 2012-modeller av Sting 530 ligger til salgs for så langt ned som 167 000 kroner på Finn.no. Det må sies å være en meget bra pris!

PRAKTISK LAYOUT: Med enkle grep gjøres båten om til en komfortabel dagsturbåt med stor solseng forut. Sittekassen for fører burdPRAKTISK LAYOUT: Med enkle grep gjøres båten om til en komfortabel dagsturbåt med stor solseng forut.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Polen

Lengde (meter): 

5.30

Bredde (meter): 

2.15

Dyptgående (meter): 

0.70

Vekt (kg): 

515

Drivstoff (liter): 

70

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

50.00

Motoreffekt til (hk): 

75.00

Motor testbåt: 

Evinrude E-Tec 75HK

- Sylindervolum: 

1296

- Antall synlindre: 

3

- Effekt (hk): 

75.00

- Effekt (kw): 

55.00

Toppfart i test (knop): 

32.50

Pris fra (kr): 

177 000,-

Pris testbåt (kr): 

199 900,-

Opplysninger: 

www.fischemarine.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.