Fransk turbåt med påhengere

1a517b17dd5f1ff0d9015c10c08a5171.jpg

Litt av et «romskip» med fin vandrevei på styrbord side.
Litt av et «romskip» med fin vandrevei på styrbord side.

Fransk turbåt med påhengere

Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.

Amerikanerne har vært der lenge, og det er ikke mange år siden konseptet var fjernt for de fleste. Dagens moderne påhengere er imidlertid høyverdige marinemotorer, og fordelene med å plassere motorene på utsiden av båten er åpenbare.

    Ellers ser båten ut til å være bygd med mange gode tanker, ikke minst den asymetriske plasseringen av «styrehuset», som gir god og trygg vandremulighet langs styrbord side. Du får også valgmuligheter når det gjelder planløsning/innredning. Det lukkede styrehuset er gode greier for vårt klima. En spennende fransk løsning, - også for våre farvann.

 

Lengde over alt:        10,5 m

Skroglengde:             9,95 m

Bredde:                     3,35 m

Vekt uten motorer:    4630 kg

Soveplasser:             4+4

Maks motor:              2x300 hk

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.