Fransk turbåt med påhengere

1a517b17dd5f1ff0d9015c10c08a5171.jpg

Litt av et «romskip» med fin vandrevei på styrbord side.
Litt av et «romskip» med fin vandrevei på styrbord side.

Fransk turbåt med påhengere

Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.

Amerikanerne har vært der lenge, og det er ikke mange år siden konseptet var fjernt for de fleste. Dagens moderne påhengere er imidlertid høyverdige marinemotorer, og fordelene med å plassere motorene på utsiden av båten er åpenbare.

    Ellers ser båten ut til å være bygd med mange gode tanker, ikke minst den asymetriske plasseringen av «styrehuset», som gir god og trygg vandremulighet langs styrbord side. Du får også valgmuligheter når det gjelder planløsning/innredning. Det lukkede styrehuset er gode greier for vårt klima. En spennende fransk løsning, - også for våre farvann.

 

Lengde over alt:        10,5 m

Skroglengde:             9,95 m

Bredde:                     3,35 m

Vekt uten motorer:    4630 kg

Soveplasser:             4+4

Maks motor:              2x300 hk

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune