Fra Elias til ekte redningsfartøy

IMG_9086.jpg

STAFF-KLASSEN: Slik blir de nye redningsbåtene som Bård Eker (t.h.) har designet, her sammen med donator Einar Staff. (Foto: Redningsselskapet).
STAFF-KLASSEN: Slik blir de nye redningsbåtene som Bård Eker (t.h.) har designet, her sammen med donator Einar Staff. (Foto: Redningsselskapet).

Fra Elias til ekte redningsfartøy

Hydrolifts Bård Eker er mannen bak de nye Eliasbåtene i Redningsselskapet. Nå har designeren også fått et langt større oppdrag; designe den nye hurtiggående redningsbåten i STAFF-klassen.

Redningsselskapet går nye veier med redningsfartøy i STAFF-klassen. Dette er tolv meter lange hurtiggående fartøy, beregnet på mer lukkede farvann, og den er slett ikke ulik Hydrolift i design. Så er det sa også Hydrolifts Bård eker som har designet den nye klassen.

Einar Staff

Redningsbåter som er oppkalt etter donator Einar Staff. Han har gått inn med brorparten av beløpet som skal til for å få bygget den første redningsbåten.

Prisen er ventet å havne på rundt 5,5 millioner kroner per båt, og Staff-klassen vil bli bemannet av frivillig besetning på tre personer. Redningsbåtene i Staff-klassen skal ikke erstatte eksisterende skøyter, men være et supplement til de kraftigere skøytene.

Bygges av Hyrolift

Det er ikke avgjort hvem som skal bygge båtene, men Bård Eker håper å få bygge dem selv. Innen tre år vil redningsselskapet ha 10 slike fartøy på vannet.

Skøytedonor Einar Staff håper flere vil være med på spleiselaget for å kunne bygge flere båter i denne klassen. Båtene skal være med å tette «hullene» langs kysten, altså dekke områder der beredskapen per i dag ikke er god nok.

 - Å støtte opp under en slik frivillighet er egentlig en gave. Det er mange som har muligheten og burde gi bort en båt, sier Staff til Finansavisen.

 

Fakta - Staff-klassen

Lengde: 11-12 meter

Motor: 2x 300 hk

Fremdrift: vannjet

Materiale: Glassfiber Sandwich

Toppfart: Ca 35 knop

Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, Radar

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.