Fra Elias til ekte redningsfartøy

IMG_9086.jpg

STAFF-KLASSEN: Slik blir de nye redningsbåtene som Bård Eker (t.h.) har designet, her sammen med donator Einar Staff. (Foto: Redningsselskapet).
STAFF-KLASSEN: Slik blir de nye redningsbåtene som Bård Eker (t.h.) har designet, her sammen med donator Einar Staff. (Foto: Redningsselskapet).

Fra Elias til ekte redningsfartøy

Hydrolifts Bård Eker er mannen bak de nye Eliasbåtene i Redningsselskapet. Nå har designeren også fått et langt større oppdrag; designe den nye hurtiggående redningsbåten i STAFF-klassen.

Redningsselskapet går nye veier med redningsfartøy i STAFF-klassen. Dette er tolv meter lange hurtiggående fartøy, beregnet på mer lukkede farvann, og den er slett ikke ulik Hydrolift i design. Så er det sa også Hydrolifts Bård eker som har designet den nye klassen.

Einar Staff

Redningsbåter som er oppkalt etter donator Einar Staff. Han har gått inn med brorparten av beløpet som skal til for å få bygget den første redningsbåten.

Prisen er ventet å havne på rundt 5,5 millioner kroner per båt, og Staff-klassen vil bli bemannet av frivillig besetning på tre personer. Redningsbåtene i Staff-klassen skal ikke erstatte eksisterende skøyter, men være et supplement til de kraftigere skøytene.

Bygges av Hyrolift

Det er ikke avgjort hvem som skal bygge båtene, men Bård Eker håper å få bygge dem selv. Innen tre år vil redningsselskapet ha 10 slike fartøy på vannet.

Skøytedonor Einar Staff håper flere vil være med på spleiselaget for å kunne bygge flere båter i denne klassen. Båtene skal være med å tette «hullene» langs kysten, altså dekke områder der beredskapen per i dag ikke er god nok.

 - Å støtte opp under en slik frivillighet er egentlig en gave. Det er mange som har muligheten og burde gi bort en båt, sier Staff til Finansavisen.

 

Fakta - Staff-klassen

Lengde: 11-12 meter

Motor: 2x 300 hk

Fremdrift: vannjet

Materiale: Glassfiber Sandwich

Toppfart: Ca 35 knop

Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, Radar

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.