Forlenger samarbeidet

7d37608d-e90e-4ba7-bd37-0fc6efd19176-w_960.jpg

Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Samarbeid Telenor Kystradio/Redningsselskapet

Forlenger samarbeidet

Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.

Redningsselskapet (RS) er Norge viktigste operative sjøredningsressurs med 50 redningsskøyter langs hele kysten, mens Telenor Kystradio er ansvarlig for all maritim nød- og sikkerhetskommunikasjon.                                

- Vi er svært glad for å få på plass en ny samarbeidsavtale! Den sikrer fortsatt rask og god samhandling ved at Telenor Kystradio kan fokusere på assistanse- og redningsoppdrag, samtidig som våre medlemmer får bistand på servicetelefonen, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind.  

Telenor Kystradio har siden 2013 betjent RS sin servicetelefon (02016) for medlemmene og resten av fritidsbåtfolket. Partnerne har høstet mange gode erfaringer og nå forlenges samarbeidet med ytterligere tre år. Dette vil styrke sjøsikkerheten og kystberedskapen da hver tredje telefonhenvendelse utvikler seg over tid til å bli et assistanse- eller redningsoppdrag.

- Ved at Telenor Kystradio betjener RS sin servicetelefon har man i de kritiske tilfellene allerede direkte kontakt med full oversikt over situasjonen og kan dermed spare tid. Dette er ofte avgjørende for en vellykket redningsaksjon på sjøen, sier Administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen.    

Et viktig prinsipp med avtalen er at oppgaven med å betjene RS sin servicetelefon skal bygge opp under TelenorKystradio sin hovedoppgave om å ivareta Norges maritime nød- og sikkerhetskommunikasjon. 

Gjennom den nye samarbeidsavtalen forsøker Telenor og RS å jobbe enda tettere for å bedre samhandling og digitalisering med mål om å øke service og sikkerheten for fritidsflåten. Derfor vil personell fra RS samlokaliseres med operatører ved Telenor Kystradiostasjon og 

Hovedredningssentralenes (HRS) i de mest travle helgene og gjennom sommerferien. 

Rikke Lind og Berit Svendsen er overbevist om at tettere samarbeid og bedre samhandling mellom RS og Telenor Kystradio bidrar til en mer robust og effektiv sjøredningstjeneste. 

- Samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende, sier Lind og Svendsen. 

RS og Telenor Kystradio er blant HRS sine viktigste verktøy når søk- og redningsaksjoner på sjøen skal koordineres. I 2016 sto RS for 76 % av alle oppdragene utført av redningsressursene til HRS på sjøen. Dette har stor samfunnsmessig verdi i form av liv reddet og ikke minst å avverge store materielle og miljømessige katastrofer. Uten redningsskøytenes assistanse ville mange av hendelsene hatt større og mer alvorlige konsekvenser. 

Jeg synes det er flott at Telenor Kystradio viderefører og fornyer avtalen med RS og vi i HRS mener samarbeidet styrker sjøsikkerheten, sier avdelingsdirektør i HRS Sør-Norge, Jarle Øversveen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.