Forlenger samarbeidet

7d37608d-e90e-4ba7-bd37-0fc6efd19176-w_960.jpg

Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Samarbeid Telenor Kystradio/Redningsselskapet

Forlenger samarbeidet

Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.

Redningsselskapet (RS) er Norge viktigste operative sjøredningsressurs med 50 redningsskøyter langs hele kysten, mens Telenor Kystradio er ansvarlig for all maritim nød- og sikkerhetskommunikasjon.                                

- Vi er svært glad for å få på plass en ny samarbeidsavtale! Den sikrer fortsatt rask og god samhandling ved at Telenor Kystradio kan fokusere på assistanse- og redningsoppdrag, samtidig som våre medlemmer får bistand på servicetelefonen, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind.  

Telenor Kystradio har siden 2013 betjent RS sin servicetelefon (02016) for medlemmene og resten av fritidsbåtfolket. Partnerne har høstet mange gode erfaringer og nå forlenges samarbeidet med ytterligere tre år. Dette vil styrke sjøsikkerheten og kystberedskapen da hver tredje telefonhenvendelse utvikler seg over tid til å bli et assistanse- eller redningsoppdrag.

- Ved at Telenor Kystradio betjener RS sin servicetelefon har man i de kritiske tilfellene allerede direkte kontakt med full oversikt over situasjonen og kan dermed spare tid. Dette er ofte avgjørende for en vellykket redningsaksjon på sjøen, sier Administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen.    

Et viktig prinsipp med avtalen er at oppgaven med å betjene RS sin servicetelefon skal bygge opp under TelenorKystradio sin hovedoppgave om å ivareta Norges maritime nød- og sikkerhetskommunikasjon. 

Gjennom den nye samarbeidsavtalen forsøker Telenor og RS å jobbe enda tettere for å bedre samhandling og digitalisering med mål om å øke service og sikkerheten for fritidsflåten. Derfor vil personell fra RS samlokaliseres med operatører ved Telenor Kystradiostasjon og 

Hovedredningssentralenes (HRS) i de mest travle helgene og gjennom sommerferien. 

Rikke Lind og Berit Svendsen er overbevist om at tettere samarbeid og bedre samhandling mellom RS og Telenor Kystradio bidrar til en mer robust og effektiv sjøredningstjeneste. 

- Samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende, sier Lind og Svendsen. 

RS og Telenor Kystradio er blant HRS sine viktigste verktøy når søk- og redningsaksjoner på sjøen skal koordineres. I 2016 sto RS for 76 % av alle oppdragene utført av redningsressursene til HRS på sjøen. Dette har stor samfunnsmessig verdi i form av liv reddet og ikke minst å avverge store materielle og miljømessige katastrofer. Uten redningsskøytenes assistanse ville mange av hendelsene hatt større og mer alvorlige konsekvenser. 

Jeg synes det er flott at Telenor Kystradio viderefører og fornyer avtalen med RS og vi i HRS mener samarbeidet styrker sjøsikkerheten, sier avdelingsdirektør i HRS Sør-Norge, Jarle Øversveen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.