Forlenger samarbeidet

7d37608d-e90e-4ba7-bd37-0fc6efd19176-w_960.jpg

Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Samarbeid Telenor Kystradio/Redningsselskapet

Forlenger samarbeidet

Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.

Redningsselskapet (RS) er Norge viktigste operative sjøredningsressurs med 50 redningsskøyter langs hele kysten, mens Telenor Kystradio er ansvarlig for all maritim nød- og sikkerhetskommunikasjon.                                

- Vi er svært glad for å få på plass en ny samarbeidsavtale! Den sikrer fortsatt rask og god samhandling ved at Telenor Kystradio kan fokusere på assistanse- og redningsoppdrag, samtidig som våre medlemmer får bistand på servicetelefonen, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind.  

Telenor Kystradio har siden 2013 betjent RS sin servicetelefon (02016) for medlemmene og resten av fritidsbåtfolket. Partnerne har høstet mange gode erfaringer og nå forlenges samarbeidet med ytterligere tre år. Dette vil styrke sjøsikkerheten og kystberedskapen da hver tredje telefonhenvendelse utvikler seg over tid til å bli et assistanse- eller redningsoppdrag.

- Ved at Telenor Kystradio betjener RS sin servicetelefon har man i de kritiske tilfellene allerede direkte kontakt med full oversikt over situasjonen og kan dermed spare tid. Dette er ofte avgjørende for en vellykket redningsaksjon på sjøen, sier Administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen.    

Et viktig prinsipp med avtalen er at oppgaven med å betjene RS sin servicetelefon skal bygge opp under TelenorKystradio sin hovedoppgave om å ivareta Norges maritime nød- og sikkerhetskommunikasjon. 

Gjennom den nye samarbeidsavtalen forsøker Telenor og RS å jobbe enda tettere for å bedre samhandling og digitalisering med mål om å øke service og sikkerheten for fritidsflåten. Derfor vil personell fra RS samlokaliseres med operatører ved Telenor Kystradiostasjon og 

Hovedredningssentralenes (HRS) i de mest travle helgene og gjennom sommerferien. 

Rikke Lind og Berit Svendsen er overbevist om at tettere samarbeid og bedre samhandling mellom RS og Telenor Kystradio bidrar til en mer robust og effektiv sjøredningstjeneste. 

- Samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende, sier Lind og Svendsen. 

RS og Telenor Kystradio er blant HRS sine viktigste verktøy når søk- og redningsaksjoner på sjøen skal koordineres. I 2016 sto RS for 76 % av alle oppdragene utført av redningsressursene til HRS på sjøen. Dette har stor samfunnsmessig verdi i form av liv reddet og ikke minst å avverge store materielle og miljømessige katastrofer. Uten redningsskøytenes assistanse ville mange av hendelsene hatt større og mer alvorlige konsekvenser. 

Jeg synes det er flott at Telenor Kystradio viderefører og fornyer avtalen med RS og vi i HRS mener samarbeidet styrker sjøsikkerheten, sier avdelingsdirektør i HRS Sør-Norge, Jarle Øversveen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.