Forbedret utgave av Vaagen 40

Forbedret utgave av Vaagen 40

Vaagen 420 er en oppgradert versjon av Vaagen 40, som fikk gode karakterer Båtmagasinet-test i 2008.

Av Lars Kristian Larsen

 Vaagen 40, ble testet i Båtmagasinet i 2008.

Akterekka mot badeplattformen har fått ei stor luke med stort rom og god plass, til for eksempel fendere eller dykkerutstyr. Foruten å være praktisk gir det båten et helt nytt uttrykk som er mer i tråd med dagens design. Porten ut mot badeplattformen er plassert på siden. Dette gir god plass til sofaen på akterdekket. Her får man fint plass til 5 personer, og under sitteputene er det luker med god stuveplass i benken. Motorromsluken åpnes elektrisk. Flybridgen fungerer som tak over uteplassen.

-Mye er bygget inn i en Vaagen 420 som man ikke ser ved første øyekast. Men bak fasaden finner man en solid konstruksjon, skriver verftet i en pressemelding.

Gode dimensjoner i skrog og overbygg, isolerte skrogsider og overbygg gir lunhet på kjøligere dager. Isolerglass i hele båten med solide skyvevinduer gir kondensfrie glassflater samme hvordan været er.
 Båten har stort motorrom med plass til det meste du kan tenke deg om bord i en 42 foter. Som generator, sentralstøvsuger, 2 motorer og så videre.

-Vaagen 420 har mye stabilitet og meget gode sjøegenskaper, hevder produsenten. Store høyder gjennom hele båten gir luft og en følelse av å være i en mye større båt. De store vindusflatene gir lys og god utsikt til alle sider ved kai og underveis, skrives det videre.

Toppfart på 30 knop
Den oppgraderte versjonen av Vaagen 40 kan leveres med ZFs nye singel-pod-system.Standard motor er en NEF Iveco N 67 på 450 hk og V-gir som gir en marsjfart på 22 knop. Dette er den mest økonomiske hastigheten med 2,2 liter på nautisk mil. Toppfart vil ligge på rundt 25 knop. Største standardmotor med V-gir er en NEF 67 på 560 hk. Toppfart vil her bli rundt 30 knop.


Vaagen 420 har god plass på akterdekket. Trappa opp til flybridgen er bred og solid.

Vaagen Boats i Aukra ble startet i 1983. I 2008 gikk verftet konkurs, men er nå oppe og står igjen under navnet Vaagen Boats AS. Nå satses det friskt på at Vaagen 420, som er en oppgradert versjon av Vaagen 40, vil bringe gode tider til nord-vestlandet. Vaagen 420 ble første gang vist i Ålesund i april. Messa i Bergen forrige helg ble droppet grunnet dårlig vær.

(30.09.2011)  

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.