Flyttet til Polen - og overlevde

Askeladden_overlevde.png

Henrik J. Askvik reddet Askeladden ved å flytte produksjonen til Polen.
Henrik J. Askvik reddet Askeladden ved å flytte produksjonen til Polen.
Askeladden

Flyttet til Polen - og overlevde

«Norge invaderes av fritidsbåter bygget i Polen», skrev bransjeorganisasjonen Norboat i en pressemelding i forbindelse med årets «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Askeladden er blant de norske produsentene som reddet livet ved flyttingen til Polen.

Invasjonen fra Polen må være snakk om en vennligsinnet invasjon, for brorparten av fritidsbåtene som kommer fra Polen er likevel «norske». En rekke norske båtprodusenter har de senere årene flyttet sin produksjon fra høykostlandet Norge til nasjoner med billigere arbeidskraft, ikke minst Polen.

1427 båter fra Polen
Importtallene fra 2017 viser at 1.427 fritidsbåter med utenbordsmotor over 5,5 meter er importert fra Polen, som nok en gang er største leverandør til Norge, tett fulgt av Finland.

Fritidsbåtparken i Norge består i all hovedsak av båter mellom 4-8 meter. Det er mange større båter, men volumet er det ingen tvil om. Det gjenspeiler også veksten i bransjen som har vært i dette segmentet.

Flyttingen reddet Askeladden

Blant de tradisjonsrike norske produsentene som har utvandret er Askeladden fra Os utenfor Bergen.De valgte tidlig å starte båtproduksjon i Polen. Askeladden i egen person, Henrik Askvik, sier til Båtmagasinet at det var et helt nødvendig og riktig trekk å flytte produksjonen ut av landet. Spørsmålet var om Askeladden som båtprodusent kunne overlevd med produksjon i Norge.

I dag er Askeladden er av de mest attraktive produsentene av daycruisere. Gjennom innovasjon og produktutvikling har selskapet et godt fotfeste i det norske hjemmemarkedet, men også på eksport gjør selskapet det bra.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.