Flyttet til Polen - og overlevde

Askeladden_overlevde.png

Henrik J. Askvik reddet Askeladden ved å flytte produksjonen til Polen.
Henrik J. Askvik reddet Askeladden ved å flytte produksjonen til Polen.
Askeladden

Flyttet til Polen - og overlevde

«Norge invaderes av fritidsbåter bygget i Polen», skrev bransjeorganisasjonen Norboat i en pressemelding i forbindelse med årets «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Askeladden er blant de norske produsentene som reddet livet ved flyttingen til Polen.

Invasjonen fra Polen må være snakk om en vennligsinnet invasjon, for brorparten av fritidsbåtene som kommer fra Polen er likevel «norske». En rekke norske båtprodusenter har de senere årene flyttet sin produksjon fra høykostlandet Norge til nasjoner med billigere arbeidskraft, ikke minst Polen.

1427 båter fra Polen
Importtallene fra 2017 viser at 1.427 fritidsbåter med utenbordsmotor over 5,5 meter er importert fra Polen, som nok en gang er største leverandør til Norge, tett fulgt av Finland.

Fritidsbåtparken i Norge består i all hovedsak av båter mellom 4-8 meter. Det er mange større båter, men volumet er det ingen tvil om. Det gjenspeiler også veksten i bransjen som har vært i dette segmentet.

Flyttingen reddet Askeladden

Blant de tradisjonsrike norske produsentene som har utvandret er Askeladden fra Os utenfor Bergen.De valgte tidlig å starte båtproduksjon i Polen. Askeladden i egen person, Henrik Askvik, sier til Båtmagasinet at det var et helt nødvendig og riktig trekk å flytte produksjonen ut av landet. Spørsmålet var om Askeladden som båtprodusent kunne overlevd med produksjon i Norge.

I dag er Askeladden er av de mest attraktive produsentene av daycruisere. Gjennom innovasjon og produktutvikling har selskapet et godt fotfeste i det norske hjemmemarkedet, men også på eksport gjør selskapet det bra.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.