Flyttet til Polen - og overlevde

Askeladden_overlevde.png

Henrik J. Askvik reddet Askeladden ved å flytte produksjonen til Polen.
Henrik J. Askvik reddet Askeladden ved å flytte produksjonen til Polen.
Askeladden

Flyttet til Polen - og overlevde

«Norge invaderes av fritidsbåter bygget i Polen», skrev bransjeorganisasjonen Norboat i en pressemelding i forbindelse med årets «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Askeladden er blant de norske produsentene som reddet livet ved flyttingen til Polen.

Invasjonen fra Polen må være snakk om en vennligsinnet invasjon, for brorparten av fritidsbåtene som kommer fra Polen er likevel «norske». En rekke norske båtprodusenter har de senere årene flyttet sin produksjon fra høykostlandet Norge til nasjoner med billigere arbeidskraft, ikke minst Polen.

1427 båter fra Polen
Importtallene fra 2017 viser at 1.427 fritidsbåter med utenbordsmotor over 5,5 meter er importert fra Polen, som nok en gang er største leverandør til Norge, tett fulgt av Finland.

Fritidsbåtparken i Norge består i all hovedsak av båter mellom 4-8 meter. Det er mange større båter, men volumet er det ingen tvil om. Det gjenspeiler også veksten i bransjen som har vært i dette segmentet.

Flyttingen reddet Askeladden

Blant de tradisjonsrike norske produsentene som har utvandret er Askeladden fra Os utenfor Bergen.De valgte tidlig å starte båtproduksjon i Polen. Askeladden i egen person, Henrik Askvik, sier til Båtmagasinet at det var et helt nødvendig og riktig trekk å flytte produksjonen ut av landet. Spørsmålet var om Askeladden som båtprodusent kunne overlevd med produksjon i Norge.

I dag er Askeladden er av de mest attraktive produsentene av daycruisere. Gjennom innovasjon og produktutvikling har selskapet et godt fotfeste i det norske hjemmemarkedet, men også på eksport gjør selskapet det bra.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.