Flyttet til Polen - og overlevde

Askeladden_overlevde.png

Henrik J. Askvik reddet Askeladden ved å flytte produksjonen til Polen.
Henrik J. Askvik reddet Askeladden ved å flytte produksjonen til Polen.
Askeladden

Flyttet til Polen - og overlevde

«Norge invaderes av fritidsbåter bygget i Polen», skrev bransjeorganisasjonen Norboat i en pressemelding i forbindelse med årets «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Askeladden er blant de norske produsentene som reddet livet ved flyttingen til Polen.

Invasjonen fra Polen må være snakk om en vennligsinnet invasjon, for brorparten av fritidsbåtene som kommer fra Polen er likevel «norske». En rekke norske båtprodusenter har de senere årene flyttet sin produksjon fra høykostlandet Norge til nasjoner med billigere arbeidskraft, ikke minst Polen.

1427 båter fra Polen
Importtallene fra 2017 viser at 1.427 fritidsbåter med utenbordsmotor over 5,5 meter er importert fra Polen, som nok en gang er største leverandør til Norge, tett fulgt av Finland.

Fritidsbåtparken i Norge består i all hovedsak av båter mellom 4-8 meter. Det er mange større båter, men volumet er det ingen tvil om. Det gjenspeiler også veksten i bransjen som har vært i dette segmentet.

Flyttingen reddet Askeladden

Blant de tradisjonsrike norske produsentene som har utvandret er Askeladden fra Os utenfor Bergen.De valgte tidlig å starte båtproduksjon i Polen. Askeladden i egen person, Henrik Askvik, sier til Båtmagasinet at det var et helt nødvendig og riktig trekk å flytte produksjonen ut av landet. Spørsmålet var om Askeladden som båtprodusent kunne overlevd med produksjon i Norge.

I dag er Askeladden er av de mest attraktive produsentene av daycruisere. Gjennom innovasjon og produktutvikling har selskapet et godt fotfeste i det norske hjemmemarkedet, men også på eksport gjør selskapet det bra.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.