Flyttet til Polen - og overlevde

Askeladden_overlevde.png

Henrik J. Askvik reddet Askeladden ved å flytte produksjonen til Polen.
Henrik J. Askvik reddet Askeladden ved å flytte produksjonen til Polen.
Askeladden

Flyttet til Polen - og overlevde

«Norge invaderes av fritidsbåter bygget i Polen», skrev bransjeorganisasjonen Norboat i en pressemelding i forbindelse med årets «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Askeladden er blant de norske produsentene som reddet livet ved flyttingen til Polen.

Invasjonen fra Polen må være snakk om en vennligsinnet invasjon, for brorparten av fritidsbåtene som kommer fra Polen er likevel «norske». En rekke norske båtprodusenter har de senere årene flyttet sin produksjon fra høykostlandet Norge til nasjoner med billigere arbeidskraft, ikke minst Polen.

1427 båter fra Polen
Importtallene fra 2017 viser at 1.427 fritidsbåter med utenbordsmotor over 5,5 meter er importert fra Polen, som nok en gang er største leverandør til Norge, tett fulgt av Finland.

Fritidsbåtparken i Norge består i all hovedsak av båter mellom 4-8 meter. Det er mange større båter, men volumet er det ingen tvil om. Det gjenspeiler også veksten i bransjen som har vært i dette segmentet.

Flyttingen reddet Askeladden

Blant de tradisjonsrike norske produsentene som har utvandret er Askeladden fra Os utenfor Bergen.De valgte tidlig å starte båtproduksjon i Polen. Askeladden i egen person, Henrik Askvik, sier til Båtmagasinet at det var et helt nødvendig og riktig trekk å flytte produksjonen ut av landet. Spørsmålet var om Askeladden som båtprodusent kunne overlevd med produksjon i Norge.

I dag er Askeladden er av de mest attraktive produsentene av daycruisere. Gjennom innovasjon og produktutvikling har selskapet et godt fotfeste i det norske hjemmemarkedet, men også på eksport gjør selskapet det bra.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.