Flyttes til Aker brygge

Geir Olav Hegerroll_Erlend Prytz.jpg

FLYTTER: Norboat, her representert ved direktør Erlend Prytz er blitt enige med Geir Olav Helgeroll og marinaeier Norwegian Property.
FLYTTER: Norboat, her representert ved direktør Erlend Prytz er blitt enige med Geir Olav Helgeroll og marinaeier Norwegian Property.

Flyttes til Aker brygge

Nordens største flytende båtmesse, Båter i Sjøen, vil de neste fem årene bli arrangert på Aker Brygge Marina. Det ble bestemt etter at eieren av messen, båtbransjeforbundet Norboat, nylig inngikk en avtale med marinaeier Norwegian Property.

Etter bare ett år ved operaen flyttes nå båtmessa Båter i sjøen igjen. Denne gang til Aker brygge.De neste fem årene vil den ha fast tilhold ved den nyoppussede marinaen til Aker Brygge, skriver Norboat i en pressemelding.

Les også: Alle årets båtmesser

Midt i byen
– Nå er Nordens største båtmesse endelig på plass der den hører hjemme: midt i byen. Aker Brygge skal være en plattform for det maritime Oslo når vi åpner vår nye marina 1. mai, og Båter i sjøen blir et viktig element i dette, sier eiendomssjef Geir Olav Hegerroll i NPRO, som eier Aker Brygge.

Norwegian Property (NPRO) har lenge vært i dialog med Norboat for å kunne få messen til Aker Brygge. Nærheten til sentrum var en viktig faktor for den norske båtbransjen, forteller administrerende direktør i båtbransjeforbundet Norboat, Erlend Prytz.

– Vi flytter til et permanent anlegg som er bedre både for de besøkende og aktørene som stiller ut. Aker Brygge har både beliggenheten og ressursene et slikt arrangement fortjener, og adkomsten og parkeringsmuligheter er bedre enn tidligere. Dessuten er Aker Brygge et mer miljøvennlig alternativ da vi ikke trenger å legge ut nye brygger hvert år, sier Erlend Prytz i Norboat.

 

Båter i sjøen avholdes fra 4-7. september 2014, og føyer seg inn i rekken av flere årlige arrangementer ved Aker Brygge.

 

– Arrangementer som Båter i sjøen er viktige for Aker Brygge som destinasjon og som nabolag. Messen lokker besøkende fra hele Norge og er på den måten midt i blinken for oss. Det langsiktige samarbeidet med Norboat er et resultat av en lang og god dialog med båtbransjen, og vi gleder oss nå til en ny båtsesong med god stemning på brygga, sier Geir Olav Hegerroll i NPRO.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».