Flere omkom i fritidsbåtulykker i 2015

Drukning.jpg

FLERE DRUKNET: Til tross for vestpåbudet druknet flere personer i fjor enn året før. (Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix).
FLERE DRUKNET: Til tross for vestpåbudet druknet flere personer i fjor enn året før. (Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix).

Flere omkom i fritidsbåtulykker i 2015

Godt voksne menn preger statistikken over personer som mistet livet i fritidsbåtulykker i Norge i fjor.

Som tidligere år, preger mennene statistikken over personer som mistet livet i fritidsbåtulykker i Norge i fjor. Særlig er godt voksne menn overrepresenterte, da de forulykkede har en snittalder på 54 år.
– Jeg hadde håpet at den positive utviklingen fra 2014 hadde fortsatt også i 2015, sier sjøfartsdirektør Olaf Akselsen i en pressemelding. 
-Dette viser at det fortsatt er viktig å ha fokus på forebyggende arbeid rettet inn mot fritidsbåtbrukere. Men statistikken peker også tydelig på en gruppe som ikke er flinke nok til å tenke på egen sikkerhet – og det er voksne menn, sier  Akselsen.
Kun 8 med flyteutstyr
Av de i alt 36 omkomne benyttet kun åtte flyteutstyr, mens 22 var uten. Blant de resterende seks, var det i fem av tilfellene ikke relevant for ulykken om den forulykkede brukte flyteutstyr eller ikke. Kun to kvinner omkom i fritidsbåtulykker i 2015 og begge kvinnene omkom nær land, uten at fartøyet var i fart. Blant de omkomne finner man fem personer av utenlandsk nasjonalitet, to av dem bosatt i Norge.
Ingen barn
– Det er positivt at ingen barn omkom som følge av bruk av fritidsbåt i 2015. Samtidig viser tallene at vi må få budskapet om å bruke vest frem til voksne menn. Dette handler i første rekke om holdninger, og de må vi snu hos menn over 40, sier Akselsen. Sjøfartsdirektoratet jobber aktivt for å spre kunnskap og informasjon om godt båtvett, og deltok blant annet med stand på tre båtmesser i fjor. Det ble også delt ut nærmere én million kroner til sjøvettprosjekt for barn og unge, som frivillige organisasjoner rundt om i landet arrangerte.
Åpne båter
Litt over en tredjedel av fjorårets dødsulykker skjedde i trangt kystfarvann, mens om lag 27 prosent av ulykkene skjedde mens fartøyet har vært i havneområde eller langs kai. Som tidligere år, er det flest dødsulykker knyttet til bruk av åpne eller delvis åpne fritidsbåter.
– Som jeg også har påpekt tidligere, er bruk av fritidsbåt en fantastisk mulighet til å hygge seg ute i naturen sammen med familie og venner. Men for at alle skal komme seg trygt hjem, er det viktig å tenke sikkerhet. Holdninger, kompetanse og bruk av sikkerhetsutstyr er her viktige stikkord, sier Akselsen.
Til tross for påbud
Fra 1. mai 2015 har det vært krav til at alle som er i fritidsbåter under åtte meter skal ha på egnet flyteutstyr når båten er i fart. 
-Til tross for dette har svært mange av de som omkom i fritidsbåtulykker i fjor, ikke benyttet flyteutstyr, slår Sjøfartsdirektoratet fast i pressemeldingen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.