Flere omkom i fritidsbåtulykker i 2015

Drukning.jpg

FLERE DRUKNET: Til tross for vestpåbudet druknet flere personer i fjor enn året før. (Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix).
FLERE DRUKNET: Til tross for vestpåbudet druknet flere personer i fjor enn året før. (Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix).

Flere omkom i fritidsbåtulykker i 2015

Godt voksne menn preger statistikken over personer som mistet livet i fritidsbåtulykker i Norge i fjor.

Som tidligere år, preger mennene statistikken over personer som mistet livet i fritidsbåtulykker i Norge i fjor. Særlig er godt voksne menn overrepresenterte, da de forulykkede har en snittalder på 54 år.
– Jeg hadde håpet at den positive utviklingen fra 2014 hadde fortsatt også i 2015, sier sjøfartsdirektør Olaf Akselsen i en pressemelding. 
-Dette viser at det fortsatt er viktig å ha fokus på forebyggende arbeid rettet inn mot fritidsbåtbrukere. Men statistikken peker også tydelig på en gruppe som ikke er flinke nok til å tenke på egen sikkerhet – og det er voksne menn, sier  Akselsen.
Kun 8 med flyteutstyr
Av de i alt 36 omkomne benyttet kun åtte flyteutstyr, mens 22 var uten. Blant de resterende seks, var det i fem av tilfellene ikke relevant for ulykken om den forulykkede brukte flyteutstyr eller ikke. Kun to kvinner omkom i fritidsbåtulykker i 2015 og begge kvinnene omkom nær land, uten at fartøyet var i fart. Blant de omkomne finner man fem personer av utenlandsk nasjonalitet, to av dem bosatt i Norge.
Ingen barn
– Det er positivt at ingen barn omkom som følge av bruk av fritidsbåt i 2015. Samtidig viser tallene at vi må få budskapet om å bruke vest frem til voksne menn. Dette handler i første rekke om holdninger, og de må vi snu hos menn over 40, sier Akselsen. Sjøfartsdirektoratet jobber aktivt for å spre kunnskap og informasjon om godt båtvett, og deltok blant annet med stand på tre båtmesser i fjor. Det ble også delt ut nærmere én million kroner til sjøvettprosjekt for barn og unge, som frivillige organisasjoner rundt om i landet arrangerte.
Åpne båter
Litt over en tredjedel av fjorårets dødsulykker skjedde i trangt kystfarvann, mens om lag 27 prosent av ulykkene skjedde mens fartøyet har vært i havneområde eller langs kai. Som tidligere år, er det flest dødsulykker knyttet til bruk av åpne eller delvis åpne fritidsbåter.
– Som jeg også har påpekt tidligere, er bruk av fritidsbåt en fantastisk mulighet til å hygge seg ute i naturen sammen med familie og venner. Men for at alle skal komme seg trygt hjem, er det viktig å tenke sikkerhet. Holdninger, kompetanse og bruk av sikkerhetsutstyr er her viktige stikkord, sier Akselsen.
Til tross for påbud
Fra 1. mai 2015 har det vært krav til at alle som er i fritidsbåter under åtte meter skal ha på egnet flyteutstyr når båten er i fart. 
-Til tross for dette har svært mange av de som omkom i fritidsbåtulykker i fjor, ikke benyttet flyteutstyr, slår Sjøfartsdirektoratet fast i pressemeldingen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.