Flere omkom i fritidsbåtulykker i 2015

Drukning.jpg

FLERE DRUKNET: Til tross for vestpåbudet druknet flere personer i fjor enn året før. (Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix).
FLERE DRUKNET: Til tross for vestpåbudet druknet flere personer i fjor enn året før. (Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix).

Flere omkom i fritidsbåtulykker i 2015

Godt voksne menn preger statistikken over personer som mistet livet i fritidsbåtulykker i Norge i fjor.

Som tidligere år, preger mennene statistikken over personer som mistet livet i fritidsbåtulykker i Norge i fjor. Særlig er godt voksne menn overrepresenterte, da de forulykkede har en snittalder på 54 år.
– Jeg hadde håpet at den positive utviklingen fra 2014 hadde fortsatt også i 2015, sier sjøfartsdirektør Olaf Akselsen i en pressemelding. 
-Dette viser at det fortsatt er viktig å ha fokus på forebyggende arbeid rettet inn mot fritidsbåtbrukere. Men statistikken peker også tydelig på en gruppe som ikke er flinke nok til å tenke på egen sikkerhet – og det er voksne menn, sier  Akselsen.
Kun 8 med flyteutstyr
Av de i alt 36 omkomne benyttet kun åtte flyteutstyr, mens 22 var uten. Blant de resterende seks, var det i fem av tilfellene ikke relevant for ulykken om den forulykkede brukte flyteutstyr eller ikke. Kun to kvinner omkom i fritidsbåtulykker i 2015 og begge kvinnene omkom nær land, uten at fartøyet var i fart. Blant de omkomne finner man fem personer av utenlandsk nasjonalitet, to av dem bosatt i Norge.
Ingen barn
– Det er positivt at ingen barn omkom som følge av bruk av fritidsbåt i 2015. Samtidig viser tallene at vi må få budskapet om å bruke vest frem til voksne menn. Dette handler i første rekke om holdninger, og de må vi snu hos menn over 40, sier Akselsen. Sjøfartsdirektoratet jobber aktivt for å spre kunnskap og informasjon om godt båtvett, og deltok blant annet med stand på tre båtmesser i fjor. Det ble også delt ut nærmere én million kroner til sjøvettprosjekt for barn og unge, som frivillige organisasjoner rundt om i landet arrangerte.
Åpne båter
Litt over en tredjedel av fjorårets dødsulykker skjedde i trangt kystfarvann, mens om lag 27 prosent av ulykkene skjedde mens fartøyet har vært i havneområde eller langs kai. Som tidligere år, er det flest dødsulykker knyttet til bruk av åpne eller delvis åpne fritidsbåter.
– Som jeg også har påpekt tidligere, er bruk av fritidsbåt en fantastisk mulighet til å hygge seg ute i naturen sammen med familie og venner. Men for at alle skal komme seg trygt hjem, er det viktig å tenke sikkerhet. Holdninger, kompetanse og bruk av sikkerhetsutstyr er her viktige stikkord, sier Akselsen.
Til tross for påbud
Fra 1. mai 2015 har det vært krav til at alle som er i fritidsbåter under åtte meter skal ha på egnet flyteutstyr når båten er i fart. 
-Til tross for dette har svært mange av de som omkom i fritidsbåtulykker i fjor, ikke benyttet flyteutstyr, slår Sjøfartsdirektoratet fast i pressemeldingen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.