Flere åpne enn besvarte spørsmål om vrakpantposten i statsbudsjettet

Batvrak_sund_103209.jpg

Foto: NTB Scanpix,
Foto: NTB Scanpix,

Flere åpne enn besvarte spørsmål om vrakpantposten i statsbudsjettet

15. desember blir det vedtatt en ny vrakpantordning for utrangerte fritidsbåter i Norge. I neste års statsbudsjett er det satt av vrakpant på 15000 kroner for hver båt som blir levert inn til et godkjent retursted. Hvordan ordningen skal praktiseres er fortsatt i det blå. I skrivende stund er det flere åpne enn besvarte spørsmål.

Daglig leder i bransjeorganisasjonen NORBOAT, Leif Bergaas, var sentral i Miljødirektoratets utredning av vrakpantordningen. Han vil ikke kommentere posten fra statsbudsjettet på annen måte enn at dette må være starten på det som videre skal bli en permanent vrakpantordning basert på en årlig avgift. Han ser behovet for en kraftig opprydding av henslengte miljøfiendtlige båtvrak som ligger skjult bak naust og under brygger og mener posten i statsbudsjett er en første fase i prosessen.
Uklare detaljer
-Detaljene rundt ordningen er ikke klare ennå, sier politisk rådgiver i Miljøverndepartementet Jens Frølich Holte, til NRK.
- Utrangerte fritidsbåter et miljøproblem langs kysten. Økt innlevering av fritidsbåter vil gi miljønytte, redusert forsøpling, mindre spredning av mikroplast og forurensning, sier han og henviser til Miljødirektoratets forslag om returordning.
-Akkurat innholdet og detaljene rundt dette må vi se nærmere på. Men poenget her er at man skal få det inn på et godkjent retursted slik at det kan bli tatt hånd om forsvarlig, sier han.
Mange ubesvarte spørsmål
I skrivende stund er det flere åpne enn besvarte spørsmål i denne saken. Vi ramser opp noen av de sentrale spørsmålene som det raskt må søkes svar på. Hva er et godkjent retursted? Fra når i 2017 skal vrakpantordningen innføres? Er det returstedet eller båteieren som får vrakpanten på 15.000 kroner? Eller legges det opp til en deling? Er det samme vrakpant for en jolle eller robåt som en utrangert cabincruiser? Hvordan skal det godkjente returstedet vite at det er båtens rettmessige eier som leverer inn vraket?
Ikke prispåslag på nye båter?
Vil det bli innført et pristillegg på 15.000 kroner på nye båter for å dekke inn vrakpanten? Etter hva vi forstår fra betrodde kilder er det foreløpig ikke aktuelt med noe prispåslag på nye båter, men noen bekreftelse foreligger ikke. Da regjeringen nokså overraskende bestemte seg for å fjerne hk-avgiften stoppet båtsalget opp i Norge før avgiftsfritaket ble innført. Saken løste seg til slutt med en god overgangsordning. Kan vi regne med en tilsvarende overgangsordning når det gjelder vrakpanten?
Vi håper å gi svar på disse og flere spørsmål fremover. Vi legger spørsmålene i hendene på politisk rådgiver Jens Frølich Holte i Miljøverndepartementet.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

3D-briller: Hydrolifts Anders Vongraven Krogh går ombord i nye P42.
Den er ennå ikke lansert som «sivil» båt, Hydrolifts P42, som bygger på samme konsept som Redningsselskapets hurtiggående skute i Einar Staff-klassen. Men neste år kommer det både yrkes- og fritidsbåter av P42.
Mercury - nå også med vannjet.
Brunswick kan skilte med såvel utenbordsmotorer på 400 hk og en dieseldrevet påhenger under Sjøen for alle. Men den mest kuriøse er likevel en 40-hester Mercury med vannjet!
GOD FART: Cipax har god fart i eksportmarkedet med sine Pionerbåter. Foto: Amund Rich.Løken.
Cipax på Bjørkelangen i Akershus er Norges største eksportør av fritidsbåter målt i antall. Det er populære Pioner som er deres salgssuksess. Av en årlig produksjon på 2500 utgjør Pioner 2200 og av disse eksporteres 600.
KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".
Båtforhandlere melder allerede om godt salg før vinteren har sluppet taket. Onsdag åpner dørene på Norges største båtmesse Sjøen for alle, med 300 små og store båter og et hav av utstyr.
NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
-Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk på Vindöen på Orust, skriver lokalavisen Bohusläningen. Det er Benny og Jessica Martinsson som vender tilbake til gamle tomter etter den durabelige konkursen i 2013.
BÅTFOLKET MÅ BIDRA: Alle med båt oppfordres til å ta med plastavfallet hjem. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.
Båtbransjeforbundet i Norge inviterer hele båtbransjen og båtfolket til en nasjonal kampanje for å hindre at plast havner på sjøen. - Det handler ikke om å rydde, det viktige er at vi slutter å kaste, sier Leif Bergaas i Norboat.
I RISØR: Kongeskipet skapte begeistring i Risør mandag kveld.
Mandag ettermiddag ankom Kongeskipet for å møte festivalsjef Kari-Anne Røisland i Risør Trebåtfestival. Nå håper hun Kongeskipet er tilbake i begynnelsen av august.
UNDSERVANNSDRONE: Med fire thrustere kan du styre denne undervannsdroen fra båten.
Under båtmessen «Sjøen for Alle» lanserer det norske teknologiselskapet Blueye Robotics en undervannsdrone som er spesialdesignet for båtfolk og andre som ferierer ved sjøen.