Flere åpne enn besvarte spørsmål om vrakpantposten i statsbudsjettet

Batvrak_sund_103209.jpg

Foto: NTB Scanpix,
Foto: NTB Scanpix,

Flere åpne enn besvarte spørsmål om vrakpantposten i statsbudsjettet

15. desember blir det vedtatt en ny vrakpantordning for utrangerte fritidsbåter i Norge. I neste års statsbudsjett er det satt av vrakpant på 15000 kroner for hver båt som blir levert inn til et godkjent retursted. Hvordan ordningen skal praktiseres er fortsatt i det blå. I skrivende stund er det flere åpne enn besvarte spørsmål.

Daglig leder i bransjeorganisasjonen NORBOAT, Leif Bergaas, var sentral i Miljødirektoratets utredning av vrakpantordningen. Han vil ikke kommentere posten fra statsbudsjettet på annen måte enn at dette må være starten på det som videre skal bli en permanent vrakpantordning basert på en årlig avgift. Han ser behovet for en kraftig opprydding av henslengte miljøfiendtlige båtvrak som ligger skjult bak naust og under brygger og mener posten i statsbudsjett er en første fase i prosessen.
Uklare detaljer
-Detaljene rundt ordningen er ikke klare ennå, sier politisk rådgiver i Miljøverndepartementet Jens Frølich Holte, til NRK.
- Utrangerte fritidsbåter et miljøproblem langs kysten. Økt innlevering av fritidsbåter vil gi miljønytte, redusert forsøpling, mindre spredning av mikroplast og forurensning, sier han og henviser til Miljødirektoratets forslag om returordning.
-Akkurat innholdet og detaljene rundt dette må vi se nærmere på. Men poenget her er at man skal få det inn på et godkjent retursted slik at det kan bli tatt hånd om forsvarlig, sier han.
Mange ubesvarte spørsmål
I skrivende stund er det flere åpne enn besvarte spørsmål i denne saken. Vi ramser opp noen av de sentrale spørsmålene som det raskt må søkes svar på. Hva er et godkjent retursted? Fra når i 2017 skal vrakpantordningen innføres? Er det returstedet eller båteieren som får vrakpanten på 15.000 kroner? Eller legges det opp til en deling? Er det samme vrakpant for en jolle eller robåt som en utrangert cabincruiser? Hvordan skal det godkjente returstedet vite at det er båtens rettmessige eier som leverer inn vraket?
Ikke prispåslag på nye båter?
Vil det bli innført et pristillegg på 15.000 kroner på nye båter for å dekke inn vrakpanten? Etter hva vi forstår fra betrodde kilder er det foreløpig ikke aktuelt med noe prispåslag på nye båter, men noen bekreftelse foreligger ikke. Da regjeringen nokså overraskende bestemte seg for å fjerne hk-avgiften stoppet båtsalget opp i Norge før avgiftsfritaket ble innført. Saken løste seg til slutt med en god overgangsordning. Kan vi regne med en tilsvarende overgangsordning når det gjelder vrakpanten?
Vi håper å gi svar på disse og flere spørsmål fremover. Vi legger spørsmålene i hendene på politisk rådgiver Jens Frølich Holte i Miljøverndepartementet.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune