Flere åpne enn besvarte spørsmål om vrakpantposten i statsbudsjettet

Batvrak_sund_103209.jpg

Foto: NTB Scanpix,
Foto: NTB Scanpix,

Flere åpne enn besvarte spørsmål om vrakpantposten i statsbudsjettet

15. desember blir det vedtatt en ny vrakpantordning for utrangerte fritidsbåter i Norge. I neste års statsbudsjett er det satt av vrakpant på 15000 kroner for hver båt som blir levert inn til et godkjent retursted. Hvordan ordningen skal praktiseres er fortsatt i det blå. I skrivende stund er det flere åpne enn besvarte spørsmål.

Daglig leder i bransjeorganisasjonen NORBOAT, Leif Bergaas, var sentral i Miljødirektoratets utredning av vrakpantordningen. Han vil ikke kommentere posten fra statsbudsjettet på annen måte enn at dette må være starten på det som videre skal bli en permanent vrakpantordning basert på en årlig avgift. Han ser behovet for en kraftig opprydding av henslengte miljøfiendtlige båtvrak som ligger skjult bak naust og under brygger og mener posten i statsbudsjett er en første fase i prosessen.
Uklare detaljer
-Detaljene rundt ordningen er ikke klare ennå, sier politisk rådgiver i Miljøverndepartementet Jens Frølich Holte, til NRK.
- Utrangerte fritidsbåter et miljøproblem langs kysten. Økt innlevering av fritidsbåter vil gi miljønytte, redusert forsøpling, mindre spredning av mikroplast og forurensning, sier han og henviser til Miljødirektoratets forslag om returordning.
-Akkurat innholdet og detaljene rundt dette må vi se nærmere på. Men poenget her er at man skal få det inn på et godkjent retursted slik at det kan bli tatt hånd om forsvarlig, sier han.
Mange ubesvarte spørsmål
I skrivende stund er det flere åpne enn besvarte spørsmål i denne saken. Vi ramser opp noen av de sentrale spørsmålene som det raskt må søkes svar på. Hva er et godkjent retursted? Fra når i 2017 skal vrakpantordningen innføres? Er det returstedet eller båteieren som får vrakpanten på 15.000 kroner? Eller legges det opp til en deling? Er det samme vrakpant for en jolle eller robåt som en utrangert cabincruiser? Hvordan skal det godkjente returstedet vite at det er båtens rettmessige eier som leverer inn vraket?
Ikke prispåslag på nye båter?
Vil det bli innført et pristillegg på 15.000 kroner på nye båter for å dekke inn vrakpanten? Etter hva vi forstår fra betrodde kilder er det foreløpig ikke aktuelt med noe prispåslag på nye båter, men noen bekreftelse foreligger ikke. Da regjeringen nokså overraskende bestemte seg for å fjerne hk-avgiften stoppet båtsalget opp i Norge før avgiftsfritaket ble innført. Saken løste seg til slutt med en god overgangsordning. Kan vi regne med en tilsvarende overgangsordning når det gjelder vrakpanten?
Vi håper å gi svar på disse og flere spørsmål fremover. Vi legger spørsmålene i hendene på politisk rådgiver Jens Frølich Holte i Miljøverndepartementet.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

VIL BLI UTFORDRET: På Tønsberg Baotshow i helgen kan du utfordre Olaf Tufte i roing. Foto: Foto: Audun Braastad / NTB scanpix.
Med våren og sola kommer også de lokale og regionale båt- og familiemessene. Denne helgen er det duket for Tønsberg Boatshow.
KATAMARAN: Bavaris nye feriebåt innbyr til luksus i sin fulle bredde.
På båtmessen i Düsseldorf neste januar kan du trolig få se en Bavaria-nyhet utenom det vanlige . Da er det klart for lanseringen av en katamaran, en innovativ feriebåt helt annerledes fra det som vi kjenner fra det tyske verftet. Nautitech 47 Power skal da også produseres i Frankrike.
HAVNESJEF: Karl Oskar Jørgensen I Sandefjord får skryt for sin rolle i utviklingen av den nye søppelsugeren. Foto: Øystein Sørumshagen, Sandefjords Blad.
Med så mye søppel flytende er det en stor utfordring for kommunene på holde havneområdene rene. Kommuner langs kysten bruker derfor store ressurser på å samle både plast og annen søppel som kommer drivende mot land.
Vel, ikke det aller siste, men en skrikende dopumpe utløste fruens gjentatte klager over dårlig søvnkvalitet.
PÅSKEPUSS: Deilig med båtpuss i påskesol, mendu kan stoffe båten selv om det regner. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.
Hvis det er meldt ustadig vær den dagen du skal prime eller stoffe, så ikke fortvil. Lag en «takrenne» av maskeringstape.
HØYSESONG: Bandene gjør seg klare til motortyverier i norske havner. (Foto: Securemark)
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for flere titalls millioner kroner. Slik gjør du det vanskeligere for tyvene.
SLUTT: 1. januar neste år er kroken på døra for Tjøme Radio i Horten og to andre kystradiostasjoner..
1. januar neste år er det over og ut for Tjøme Radio, Florø Radio og Vardø Radio. I morges ble de ansatte på stasjonene informert om avgjørelsen.
NY STOREBRO: Slik blir den nye Storebro 31 som settes i produksjon neste år.
Etter noen tøffe år satser Storebro i Småland på nyproduksjon av motorbåter. Neste år er det tradisjonsrike båtbyggeriet i gang med en spennende 31-foter.