Flere åpne enn besvarte spørsmål om vrakpantposten i statsbudsjettet

Batvrak_sund_103209.jpg

Foto: NTB Scanpix,
Foto: NTB Scanpix,

Flere åpne enn besvarte spørsmål om vrakpantposten i statsbudsjettet

15. desember blir det vedtatt en ny vrakpantordning for utrangerte fritidsbåter i Norge. I neste års statsbudsjett er det satt av vrakpant på 15000 kroner for hver båt som blir levert inn til et godkjent retursted. Hvordan ordningen skal praktiseres er fortsatt i det blå. I skrivende stund er det flere åpne enn besvarte spørsmål.

Daglig leder i bransjeorganisasjonen NORBOAT, Leif Bergaas, var sentral i Miljødirektoratets utredning av vrakpantordningen. Han vil ikke kommentere posten fra statsbudsjettet på annen måte enn at dette må være starten på det som videre skal bli en permanent vrakpantordning basert på en årlig avgift. Han ser behovet for en kraftig opprydding av henslengte miljøfiendtlige båtvrak som ligger skjult bak naust og under brygger og mener posten i statsbudsjett er en første fase i prosessen.
Uklare detaljer
-Detaljene rundt ordningen er ikke klare ennå, sier politisk rådgiver i Miljøverndepartementet Jens Frølich Holte, til NRK.
- Utrangerte fritidsbåter et miljøproblem langs kysten. Økt innlevering av fritidsbåter vil gi miljønytte, redusert forsøpling, mindre spredning av mikroplast og forurensning, sier han og henviser til Miljødirektoratets forslag om returordning.
-Akkurat innholdet og detaljene rundt dette må vi se nærmere på. Men poenget her er at man skal få det inn på et godkjent retursted slik at det kan bli tatt hånd om forsvarlig, sier han.
Mange ubesvarte spørsmål
I skrivende stund er det flere åpne enn besvarte spørsmål i denne saken. Vi ramser opp noen av de sentrale spørsmålene som det raskt må søkes svar på. Hva er et godkjent retursted? Fra når i 2017 skal vrakpantordningen innføres? Er det returstedet eller båteieren som får vrakpanten på 15.000 kroner? Eller legges det opp til en deling? Er det samme vrakpant for en jolle eller robåt som en utrangert cabincruiser? Hvordan skal det godkjente returstedet vite at det er båtens rettmessige eier som leverer inn vraket?
Ikke prispåslag på nye båter?
Vil det bli innført et pristillegg på 15.000 kroner på nye båter for å dekke inn vrakpanten? Etter hva vi forstår fra betrodde kilder er det foreløpig ikke aktuelt med noe prispåslag på nye båter, men noen bekreftelse foreligger ikke. Da regjeringen nokså overraskende bestemte seg for å fjerne hk-avgiften stoppet båtsalget opp i Norge før avgiftsfritaket ble innført. Saken løste seg til slutt med en god overgangsordning. Kan vi regne med en tilsvarende overgangsordning når det gjelder vrakpanten?
Vi håper å gi svar på disse og flere spørsmål fremover. Vi legger spørsmålene i hendene på politisk rådgiver Jens Frølich Holte i Miljøverndepartementet.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.