Flere åpne enn besvarte spørsmål om vrakpantposten i statsbudsjettet

Batvrak_sund_103209.jpg

Foto: NTB Scanpix,
Foto: NTB Scanpix,

Flere åpne enn besvarte spørsmål om vrakpantposten i statsbudsjettet

15. desember blir det vedtatt en ny vrakpantordning for utrangerte fritidsbåter i Norge. I neste års statsbudsjett er det satt av vrakpant på 15000 kroner for hver båt som blir levert inn til et godkjent retursted. Hvordan ordningen skal praktiseres er fortsatt i det blå. I skrivende stund er det flere åpne enn besvarte spørsmål.

Daglig leder i bransjeorganisasjonen NORBOAT, Leif Bergaas, var sentral i Miljødirektoratets utredning av vrakpantordningen. Han vil ikke kommentere posten fra statsbudsjettet på annen måte enn at dette må være starten på det som videre skal bli en permanent vrakpantordning basert på en årlig avgift. Han ser behovet for en kraftig opprydding av henslengte miljøfiendtlige båtvrak som ligger skjult bak naust og under brygger og mener posten i statsbudsjett er en første fase i prosessen.
Uklare detaljer
-Detaljene rundt ordningen er ikke klare ennå, sier politisk rådgiver i Miljøverndepartementet Jens Frølich Holte, til NRK.
- Utrangerte fritidsbåter et miljøproblem langs kysten. Økt innlevering av fritidsbåter vil gi miljønytte, redusert forsøpling, mindre spredning av mikroplast og forurensning, sier han og henviser til Miljødirektoratets forslag om returordning.
-Akkurat innholdet og detaljene rundt dette må vi se nærmere på. Men poenget her er at man skal få det inn på et godkjent retursted slik at det kan bli tatt hånd om forsvarlig, sier han.
Mange ubesvarte spørsmål
I skrivende stund er det flere åpne enn besvarte spørsmål i denne saken. Vi ramser opp noen av de sentrale spørsmålene som det raskt må søkes svar på. Hva er et godkjent retursted? Fra når i 2017 skal vrakpantordningen innføres? Er det returstedet eller båteieren som får vrakpanten på 15.000 kroner? Eller legges det opp til en deling? Er det samme vrakpant for en jolle eller robåt som en utrangert cabincruiser? Hvordan skal det godkjente returstedet vite at det er båtens rettmessige eier som leverer inn vraket?
Ikke prispåslag på nye båter?
Vil det bli innført et pristillegg på 15.000 kroner på nye båter for å dekke inn vrakpanten? Etter hva vi forstår fra betrodde kilder er det foreløpig ikke aktuelt med noe prispåslag på nye båter, men noen bekreftelse foreligger ikke. Da regjeringen nokså overraskende bestemte seg for å fjerne hk-avgiften stoppet båtsalget opp i Norge før avgiftsfritaket ble innført. Saken løste seg til slutt med en god overgangsordning. Kan vi regne med en tilsvarende overgangsordning når det gjelder vrakpanten?
Vi håper å gi svar på disse og flere spørsmål fremover. Vi legger spørsmålene i hendene på politisk rådgiver Jens Frølich Holte i Miljøverndepartementet.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».