Flaggskip med spennende muligheter

Flaggskip med spennende muligheter

Atlantis nye flaggskip byr på spennende løsninger under dekk. Blant annet kan et eget rom innredes som treningsstudio.

Av Lars Kristian Larsen

I forrige uke skrev vi om den nye lillesøsteren i Atlantis-flåten. 38-foteren erstatter de minste modellene fra den italienske produsenten. Nå har vi fått de første bildene av det nye flaggskipet fra Atlantis. Den helt nye 58-foteren ble presentert i Cannes i september. Designmessig følger den linjene og designelementene fra Atlantis 44 og 48 som kom i fjor høst. I likhet med de andre hardtop-modellene har også Atlantis 58 elektrisk tak som gir sol i styrhussalongen på godværsdager.

Eget gym
-Standardvalget er en gjestelugar for to som enten leveres med køyeseng- eller dobbeltkøyeløsning. Skal det gjøres mye business på båtturen, kan gjestelugaren byttes ut med kontorløsning, noe som også gir en større og åpnere salong under dekk, skriver den norske importøren i en pressemelding.

Gjestelugaren kan imidlertid også benyttes til andre og mer originale formål. Enten kan lugaren innredes som multimediarom med skikkelig hjemmekino, eller som eget treningsstudio. Sistnevnte løsning er omgitt av glassvegger med plass til et par treningsapparater.

Atlantis 58 har to hovedlugarer, to store baderom, stor salong, og en komplett bysseløsning under dekk. I cockpit har båten spiseplass til 10 personer, wet-bar, grill, ismaskin og hevbar flatskjerm. Akter for den store solsengen finnes en senkbar badeplattform på over fire kvadratmeter. Kunden kan velge mellom stor jollegarasje for RIB eller vannscooter, eller en crew-kabin med toalett og dusj.

I Atlantis 58 kommer fremdriften fra to propeller på strak aksel. Disse er koblet til to MAN-motorer på 1100 eller 1200 hk. Produsenten har målt båten til spreke 42,5 knop med største motoralternativ.

– Atlantis 58 har blitt et sporty, robust og eksklusivt medlem i klassen rundt 60 fot. Men med en prislapp på 9,5 millioner kroner er den dessverre forbeholdt de få, sier Petter Nystrøm i pressemeldingen.

Tekniske data - Atlantis 58
Lengde: 18,90 m
Bredde: 4,90 m
Lugarer: 2 + 1
Køyeplasser: 3 + 2 +(3)
CE-klasse: B
Driv. tank: 3000 l
Vanntank: 650 l
Motorisering: 2 x MAN 1100 hk (2 x MAN 1200 hk)
Toppfart: 42,5 knop
Pris: kr. 9 500 000
Info: www.italmarin.no

(04.10.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.