Fjerner HK-avgift

Kuriosa_2.jpg

Den ruver i terrenget, Yamahas 350 hesters utenbordsmotor. Nå bør den bli 70.700 kroner billigere når den forhatte HK-avgiften forsvinner. Båtmagasinets reportasjeleder Amund R. Løken har grunn til å smile på vegne av båtfolket.
Den ruver i terrenget, Yamahas 350 hesters utenbordsmotor. Nå bør den bli 70.700 kroner billigere når den forhatte HK-avgiften forsvinner. Båtmagasinets reportasjeleder Amund R. Løken har grunn til å smile på vegne av båtfolket.

Fjerner HK-avgift

Den for båtfolket forhatte HK-avgiften fjernes fra 1. juli. Det avslørte finansminister Siv Jensen i dag.

Hestekraftavgiften ble innført i 1978 og skulle i første rekke være en midlertidig avgift for å presse folk til å velge mindre båtmotorer av hensyn til miljøet ved at det skulle bli mindre støy, utslipp og fart på sjøen, men også for å gi staten noen ekstra inntekter. I like mange år har båtorganisasjonene og motorimportørene forsøkt å få fjernet avgiften igjen. Nå har de endelig lyktes. Det slår finansminister Siv Jensen fast dagen før hun fremlegger revidert statsbudsjett.
Avgiften innbringer anslagsvis 170 millioner kroner til statskassen. Det er et meget beskjedent beløp, men avgiften er nå på nesten 202 kroner pr hestekraft på alle motorer på 9 hk eller mer og betyr mye for den enkelte forbruker. For en 300-hesters påhenger eller innenbordsmotor, er avgiften på 60.562 kroner. Det vil si at båtmotorer blir en god del billigere, for nå må motorimportører og forhandlere følge opp med å senke prisene.
Avgiften har vært sterkt konkurransevridende i det europeiske markedet, og har ført til mye byråkrati ved innførsel av motor. Det blir altså nå borte.

Administrerende direktør i båtbransjeforbundet Norboat, Erlend Prytz, er veldig fornøyd med Regjeringens beslutning om å fjerne båtmotoravgiften, den såkalte hk-avgiften. Han mener avgiften har vært en utfordring både for båtbransjen, for miljøet og for sikkerheten til båtfolket. 

– Hk-avgiften var en feilplassert og ubegrunnet avgift som har rammet både båtbransjen og den enkelte båtkjøper i flere tiår. Norboat har jobbet svært lenge for å få den fjernet, og derfor er dette en gledens dag både for oss og for båtbransjen i Norge, sier Erlend Prytz.

 Miljø og sikkerhet

I 1978 ble det solgt rundt 36000 utenbordsmotorer i Norge, mens tallet i 2013 var nede i rundt 15500. Norboat mener derfor at målet med avgiften for lengst er nådd, og at det finnes flere gode grunner til at den blå regjeringen nå fjerner avgiften.

 

– Hk-avgiften har lenge vært en miljøutfordring fordi den er direkte årsak til at gamle og forurensende motorer ikke byttes ut. Nye, drivstoffgjerrige og stillegående motorer er med avgiften uforholdsmessig dyre for båtfolk flest, sier Prytz, og minner om at gjennomsnittsmotoren i fritidsbåtflåten i dag er over 20 år gammel.

 

– Et annet argument er sikkerhet på sjøen. Gamle motorer øker sjansen for havari på tur, med alle de konsekvensene det medfører. Dessuten har hk-avgiften ledet til at mange velger små motorer med for liten motoreffekt for båten,  noe som igjen leder til dårligere manøvreringsegenskaper, sier Prytz. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.