Fjern fukt med bambus

Bambus_kullpose.jpg

Bambuskullet har i følge den norske importøren en unik oppsugingsevne.
Bambuskullet har i følge den norske importøren en unik oppsugingsevne.

Fjern fukt med bambus

Bambusen har mange gode egenskaper. Noen av dem kommer båtfolk til gode.

At kull fra bambusplanten har en unik evne til lukt- og fuktfjerning, er en kjent sak i Kina. Men når kineserne bruker kull, er det i den vestlige verden mest vanlig å bekjempe uheldig odør med parfymebeholdere eller liknende produkter.

Bambuskull egner seg godt som lukt- og fuktfjerner fordi strukturen i kullet gjør at det samlet har en stor overflate hvor partikler kan feste seg. Det gir bambuskullet en effektiv ”oppsugende” egenskap, i følge Wee caravan.

Hold båten tørr I båten er fukt en konstant utfordring, og dårlig lukt under dekk er det ofte vanskelig å bli kvitt.

-Bambus kullpose, som nå lanseres av Wee Caravan System AS, tilbyr en måte å fjerne både fukt og dårlig lukt i båten. Posene kan brukes også andre steder der behovet melder seg, som i treningsbagen, i sko, i garasjen, i bilen, på hytta eller campingvognen, der fukt ofte kan medvirke til dårlig lukt, hevder importøren.

Posene kan brukes flere ganger, men når kullet er mettet må posen luftes og tørkes. Det gjøres ved å legge posen i sola, gjerne utendørs om det er varmt.

Bambus kullpose leveres i fem forskjellige størrelser og farger, og koster fra kr. 50 pr. stk. For mer informasjon, se www.weecaravan.no

Sengetøy i bambusSengetøyet fra BadaBoom kommer i små hendige poser.

Bambus kan brukes til mer enn fuktbekjemping. Sengetøyet fra Badaboom ble grundig testet i vår reportasjebåt i sommer.

Det norske firmaet BadaBoom har spesialisert seg på import av bambusartikler. Bambusen har en rekke egenskaper som gjør tekstilene meget behagelige. Blant annet er fibrene myke som silke, samtidig som de hindrer vond lukt, midd og sopp. Bambusen er også et miljøvennlig materiale, ettersom bambusen vokser raskt og ikke trenger kunstgjødsel i produksjonen.

Etter 70 overnattingsdøgn i vår reportasjebåt i sommer, for det meste i bambussengetøy, har vi dannet oss en klar oppfatning av fordeler og ulemper med sengetøyet.

Behagelig Først og fremst er dette det mest behagelige sengetøyet vi noen gang har sovet i. Det er svalt, mykt og deilig, uten å bli klamt (slik silke og sateng gjerne gjør). Knutsen mener sengetøyet er litt for glatt, og våknet uten dyne to ganger, mens Larsen forsov seg med vilje to dager i strekk. To ting bør imidlertid endres før vi investerer i et nytt sett. Dynetrekket lukkes ved hjelp av små tau som må knyttes. Dette er tungvindt, og kan være irriterende om knutene går opp eller blir for stramme. Vi anbefaler knapper i stedet. Det andre minuset er prisen. Det koster 990 kroner for ett dynetrekk med tilhørende putevar. Da blir det kostbart å oppgradere med dobbelt sett i alle lugarer. Men uansett er dette et fantastisk deilig sengetøy som passer godt i båt. Info og bestilling: www.badaboom.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.