Fint samarbeid gir renere fjord

P1020040.jpg

Det er ikke bare mikroplast som forsøpler. Fete dekk, som antakelig har blitt brukt som bryggefendere, finner man langs hele kysten.
Det er ikke bare mikroplast som forsøpler. Fete dekk, som antakelig har blitt brukt som bryggefendere, finner man langs hele kysten.

Fint samarbeid gir renere fjord

Mye søppel krever forenede krefter. Fjorden skjuler ikke bare søppel på mikronivå, men også mye i tungsvektsklassen. Da er det bra at frivillig innsats, kombinert med penger og innsats både fra det offentlige og det private gjøres om til praktisk miljøforbedring.

Denne gangen var det frivillige fra Røyken Sportsdykkerklubb, Oslofjordens Friluftsråd og Skjærgårdstjenesten Ytre Oslofjorden Øst, som med samlede krefter renset bunnen ved Odden Marina i Slemmestad, og fangsten var skremmende bra i ordets rette forstand. Skremmende fordi det etterhvert viste seg at bunnen skjulte båter med påhenger, store dekk som antakelig var brukt som bryggefendere, sparkesykler, vanlige sykler og mye mer.

    Nå ser det heldigvis ut som om det er en ny bevissthet om å holde havet og kysten ren, men mange generasjoners slappe holdning til å bruke havet som søppeldynge, har satt sine spor.

Lars Espen Benjaminsen og Dag Roar Kure fra Skjærgprdstjenesten i Moss, hadde ingenting i mot  å tilbringe den vakre aprildagen med søppelsanking i tungvektsklassen.
Lars Espen Benjaminsen og Dag Roar Kure fra Skjærgprdstjenesten i Moss, hadde ingenting i mot å tilbringe den vakre aprildagen med søppelsanking i tungvektsklassen.

De gode krefter

Det som i det hele tatt gjorde jobben mulig, er kroner, kombinert med frivilligheten. Norges Dykkerforbund har fått midler til ryddig av Sparebankstiftelsen DNB. Oslofjordens Friluftsråd har fått midler fra Miljødirektoratet, som gjorde dem i stand til å hyre inn den nye båten til Skjærgårdstjenesten fra Ytre Oslofjord Øst. Oslos egen båt har nemlig ikke løftekapasitet nok. Bra jobbet!

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.