Fenderen gjenoppfunnet - nok enn gang

Fenderen gjenoppfunnet - nok enn gang

Det er lansert flere interessante fenderløsninger gjennom årene uten at de luftfylte kule-, og sylinderfendernes posisjon har vært truet. Her er et nytt forsøk.

Sentry Fenders er basert på at de raskt kan festes på fester ombord og eventuelt på påler og brygger. «Ingen knuter, ingen fenderliner, ikkenoe trøbbel», er det friske utsagnet fra produsenten som peker på at de er enkle å justere og enkle å stroppe til båten, eller ellers hvor det er nødvendigh med demping. Stroppesystemet med patentlåser følger med fenderne.

    De er produsert i et patentert skum-materiale med lukkede celler som verken trekker vann, eller blir påvirket av solens skadelige UV-stråler.

Fler opplysninger: https://www.missionboatgear.com/products/sentry-fenders

Video: https://www.youtube.com/watch?v=yFvr9jQWcoo

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.