Fartsgrense godkjent

indrehavn.jpg

Dette 30-knops skiltet skulle vært byttet ut med et 8-knops skilt før årets sesong. (Foto: Privat)
Dette 30-knops skiltet skulle vært byttet ut med et 8-knops skilt før årets sesong. (Foto: Privat)

Fartsgrense godkjent

I februar vedtok Havnestyret å senke fartsgrensen. Kystverket hadde forlagt søknaden, så ingenting har skjedd.

Til store protester ble det satt en 30-knops fartsgrense på Indre Havn i Horten i fjor. Etter en høringsrunde vedtok Horten Havnestyre i februar i år at grensen skulle senkes til 8 knop fra og med denne sesongen. I følge lokalavisen Gjengangeren venter man bare på Kystverkets godkjenning. Nå er sesongen i full gang, og 30-knops skiltet står fortsatt ved innløpet til Indre Havn drøye tre måneder etter at Havnestyret gjorde sitt vedtak. Fra Kystverket har det vært helt stille.
– Vedtaket er sendt som søknad til Kystverket, som er øverste instans og eventuelt «innvilger» ny fartsgrense. Vi kan ikke innføre ny fartsgrense og skifte skiltene før det er godkjent der, forklarer Bente Levin, driftssjef i Horten havnevesen til Gjengangeren.
– Hvilket svar forventer dere, spør lokalavisen.
– De kan enkelt sagt svare ja eller nei. Vi tror de godkjenner søknaden, svarer Levin.

Neste helg går Færderseilasen av stabelen. De har innkomst på Indre Havn i Horten. Vi antar at de rundt 800 båtene som deltar vil sette pris på om det ikke fortsatt er skiltet med 30 knop der de skal ankre opp og slappe av etter endt seilas.

Det ser ut som om Horten havnevesen kan sette i gang med utskifting av skilt med en gang. Søknaden deres om å endre fartsgrensen til 8 knop på Indre Havn i Horten har nå topp prioritet i hovedkontoret i Ålesund, og årsaken til det er at søknaden som ble mottatt 28. februar i år har blitt forlagt på Regionkontor Øst i Arendal, opplyser seniorrådgiver for kommunikasjon i Kystverket, Pål Are Lilleheim til Båtmagasinet. Kystverket er dypt ulykkelig over saksbehandlingen, og lover rask tilbakemelding til Horten Havnevesen, og vedtaket kommer til å bli slik Horten Havnevesen har foreslått, får vi opplyst. Så om saksbehandlingen i Kystverket om 8 knop på Indre Havn knapt nok har hatt styrefart de siste månedene, er i hvert fall den opp i godt over 30 knop nå slik at fartsgrensen nå kan lande på 8 knop.

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.