Førsteinntrykk: Yamarin Cross 60 C

YamarinCross60C_7.jpg

INNFRIR: Yamarin Cross 60 C innfrir som en allround hyttebåt. FOTO: Lars K Larsen
INNFRIR: Yamarin Cross 60 C innfrir som en allround hyttebåt. FOTO: Lars K Larsen

Førsteinntrykk: Yamarin Cross 60 C

Finske Yamarin har alltid vært i førstedivisjon hva kvalitetsbåter i sitt segment angår. Cross-serien som har aluminiumsskrog produsert av Fiskars følger godt opp.

Se bildegalleri og tekniske data nederst i saken

Finnene har vært storprodusenter av båter med midtmonterte styrhus, med en liten sittebrønn forut og et lite akterdekk. Svenskene kaller det for ”korvkioskbåtar”. Båttypen har fått god innpass her til lands også, og importørene og produsentene av disse båtene sier at de dominerer salget, spesielt i nord. Det er praktiske bruksbåter som egner seg godt for litt rufsete skjærgårdsvær.

Les også: Styrhusboom i Norden

 

Varmeapparat
Yamarin Cross 60C er ny av året. Med aluminiumsskrog og glassfiber innredning og styrhus, egner båten seg godt for helårsbruk, spesielt om man spanderer ekstrautstyr som varmeapparat, enten Wallas 1800 eller Webasto. Det var det i vår testbåt, og det fikk fram smilet hos oss på en vindfull og litt gustrig aprildag.

Mulighet for overnatting
Sittebrønnen forut kan man bruke på solfylte sommerdager. Om man åpner takluke, dør i front av styrhuset og i akterkant, har man et luftig styrhus, men man kan også få ekstra styreposisjon på akterdekket som ekstrautstyr slik at man kan stå ute og kjøre. Neppe lurt å ha alle sluser åpne i god fart, men på en fin varm sommerdag og i putrefart er det helt ypperlig, og takluken gjør det enkelt og greit å komme inn og ut av førerhuset. 

Det er godt om stuverom både i benk i forpiggen og under benkene i styrhuset. Her ligger også et par ekstra ileggsplater med puter som gjør at man kan gjøre om de langsgående sittebenkene til en stor dobbeltkøye som dekker hele styrhuset. Det er vel helst en nødovernattingsplass, men vi er imponert over hvor mye plass det er i denne 20-foteren. På akterdekket kan man fint stå og fiske, eller om man vil bade fra badeplattformene på hver side av motorbrønnen. Denne er omgitt av et fint rekkverk og med fenderholdere på innsiden. Akterdekket er i samme nivå som plattformene på hver side av motorbrønnen.


AKTERDEKKET er fint å fiske fra. Som ekstrautstyr kan du også få båten levert med utvendig styreposisjon.

Stumt skrog
Båten er fin å kjøre. Den oppfører seg helt greit i sjøen. Vi målte 31 knop på topp med en 100-hester, og det er en passende motor til denne båten. Den rir godt på bølgene, og selv om det skvetter litt i hard vind og sjøen skrått forfra, er det ikke sjenerende. Både førerplass og passasjerplass har vindusviskere på frontruten. Skroget er helt stumt, og man merker at det er isolert godt mellom aluminiumsskroget og glassfiber-innerlineren. Ingen slamring og sjenerende lydnivå.

BRA: Førerposisjonen er behagelig med gass/gir og ratt riktig montert.

Vår testbåt var utstyrt med en 8-tommers kartplotter, og rattet skjulte litt av skjermen når vi satt godt tilbakelent. Man sitter også godt i passasjersetet, og det er plass til en på hver benk bak disse stolene – to om man er veldig gode venner og kan sitte trangt. Om man har ekstra styreplass ute, sjalter man om på gass/gir-kontrollen med et håndtak ved førerplass inne.

 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

6.05

Bredde (meter): 

2.32

Dyptgående (meter): 

0.35

Lengde (fot): 

20.00

V-bunn (grader): 

18.50

Vekt (kg): 

960

Drivstoff (liter): 

116

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

80.00

Motoreffekt til (hk): 

115.00

Motor testbåt: 

Yamaha F100

- Sylindervolum: 

1596

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

100.00

- Effekt (kw): 

73.60

Toppfart i test (knop): 

31.00

Pris fra (kr): 

393 391,-

Opplysninger: 

www.yamaha-motor.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.