Førsteinntrykk: Silver Wolf 510 BR

Silver_Wolf510_6.jpg

KURRANT: Bli med om bord i den finske aluminiumsbåten Silver 510 Wolf.
KURRANT: Bli med om bord i den finske aluminiumsbåten Silver 510 Wolf.
God sjøbåt

Førsteinntrykk: Silver Wolf 510 BR

Silver var først ute med båter med aluminiumsskrog og glassfiber innerliner. Det gir stive, kompakte og støysvake båter. Modellen Wolf 510 BR kom i 2012. En fin 17-fots ut-på-skjæra-båt.

Det er ikke noe hokus-pokus med denne båten, hverken i design eller innredning. Det er en rett-opp-og-ned-båt uten fiksfakserier. En brønn forut med sitteplasser, to konsoller med dør (ekstrautstyr) mellom og fører/passasjersete bak og helt akterut en tverrstilt sofabenk.

Se bildekarusell nederst i artikkelen

Spesiell brønn
Brønnen forut er ikke som på mange andre walkaround-modeller som gjerne har en uformet sofa forut. Denne båten har et trappetrinn på hver side av et stuverom forut. På det lille fordekket er det også et stuverom til tauverk/dregg og på babord side foran den ene konsollen er det en benk med et stuverom under. Denne benken er sitteplass for en person. Til sammen er det vel i praksis bare to personer som kan sitte forut. Men båten er godkjent for 6 personer, så det er uansett nok med faste sitteplasser om bord.

SPSIELL: Ikke helt som andre bowridere. Her er det stuverom som gjelder. Et stort i front og et mindre til fortøyningstau på det lille fordekket. Til venstre på bildet skimtes benk med sitteplass til en person og med stuverom under.
SPSIELL: Ikke helt som andre bowridere. Her er det stuverom som gjelder. Et stort i front og et mindre til fortøyningstau på det lille fordekket. Til venstre på bildet skimtes benk med sitteplass til en person og med stuverom under.

     Førerplassen har det nødvendige av instrumentering, og det er plass til en kartplotter i dashbordet. Alt er logisk og praktisk plassert.

     Det er godt om griperekker rundt hele, og spesielt vellykket er det rundt brønnen forut og rundt vindskjermene. Sidelanternene er bra plassert på konsollen og de er skjermet fra å bli sparket i stykker eller revet av på en bryggekant.

På hekken er det en nedfellbar bade-/redningsleider. Det er fire kryssholt, to foran og to akterut, og i motorbrønnen er det et stuverom på hver side til f.eks. tauverk og dregg.

VELKJØRENDE: Silver Wolf 510 er morsom og velkjørende.
VELKJØRENDE: Silver Wolf 510 er morsom og velkjørende.

Sjøegenskaper
Båten oppfører seg helt forutsigbart i sjøen. Med det største motorvalget på 60 hk med Hondas nye flotte påhenger, målte vi 31,5 knop ved 6.400 omdreininger på topp og med en person om bord. Båten går etter forutsetningene mykt i sjøen, og det er ingen slamring fra innredningsdetaljer. Det er enkelt å trimme båten selv om powertrimmen ikke gir de store utslagene.

 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.10

Bredde (meter): 

1.98

Dyptgående (meter): 

0.32

V-bunn (grader): 

18.50

Vekt (kg): 

520

Drivstoff (liter): 

25

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

50.00

Motoreffekt til (hk): 

60.00

Motor testbåt: 

Honda BF60

- Sylindervolum: 

998

- Antall synlindre: 

3

- Effekt (hk): 

60.00

- Effekt (kw): 

45.60

Toppfart i test (knop): 

31.20

Pris fra (kr): 

219 918,-

Pris testbåt (kr): 

237 147,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.