Førsteinntrykk: Silver Wolf 510 BR

Silver_Wolf510_6.jpg

KURRANT: Bli med om bord i den finske aluminiumsbåten Silver 510 Wolf.
KURRANT: Bli med om bord i den finske aluminiumsbåten Silver 510 Wolf.
God sjøbåt

Førsteinntrykk: Silver Wolf 510 BR

Silver var først ute med båter med aluminiumsskrog og glassfiber innerliner. Det gir stive, kompakte og støysvake båter. Modellen Wolf 510 BR kom i 2012. En fin 17-fots ut-på-skjæra-båt.

Det er ikke noe hokus-pokus med denne båten, hverken i design eller innredning. Det er en rett-opp-og-ned-båt uten fiksfakserier. En brønn forut med sitteplasser, to konsoller med dør (ekstrautstyr) mellom og fører/passasjersete bak og helt akterut en tverrstilt sofabenk.

Se bildekarusell nederst i artikkelen

Spesiell brønn
Brønnen forut er ikke som på mange andre walkaround-modeller som gjerne har en uformet sofa forut. Denne båten har et trappetrinn på hver side av et stuverom forut. På det lille fordekket er det også et stuverom til tauverk/dregg og på babord side foran den ene konsollen er det en benk med et stuverom under. Denne benken er sitteplass for en person. Til sammen er det vel i praksis bare to personer som kan sitte forut. Men båten er godkjent for 6 personer, så det er uansett nok med faste sitteplasser om bord.

SPSIELL: Ikke helt som andre bowridere. Her er det stuverom som gjelder. Et stort i front og et mindre til fortøyningstau på det lille fordekket. Til venstre på bildet skimtes benk med sitteplass til en person og med stuverom under.
SPSIELL: Ikke helt som andre bowridere. Her er det stuverom som gjelder. Et stort i front og et mindre til fortøyningstau på det lille fordekket. Til venstre på bildet skimtes benk med sitteplass til en person og med stuverom under.

     Førerplassen har det nødvendige av instrumentering, og det er plass til en kartplotter i dashbordet. Alt er logisk og praktisk plassert.

     Det er godt om griperekker rundt hele, og spesielt vellykket er det rundt brønnen forut og rundt vindskjermene. Sidelanternene er bra plassert på konsollen og de er skjermet fra å bli sparket i stykker eller revet av på en bryggekant.

På hekken er det en nedfellbar bade-/redningsleider. Det er fire kryssholt, to foran og to akterut, og i motorbrønnen er det et stuverom på hver side til f.eks. tauverk og dregg.

VELKJØRENDE: Silver Wolf 510 er morsom og velkjørende.
VELKJØRENDE: Silver Wolf 510 er morsom og velkjørende.

Sjøegenskaper
Båten oppfører seg helt forutsigbart i sjøen. Med det største motorvalget på 60 hk med Hondas nye flotte påhenger, målte vi 31,5 knop ved 6.400 omdreininger på topp og med en person om bord. Båten går etter forutsetningene mykt i sjøen, og det er ingen slamring fra innredningsdetaljer. Det er enkelt å trimme båten selv om powertrimmen ikke gir de store utslagene.

 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.10

Bredde (meter): 

1.98

Dyptgående (meter): 

0.32

V-bunn (grader): 

18.50

Vekt (kg): 

520

Drivstoff (liter): 

25

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

50.00

Motoreffekt til (hk): 

60.00

Motor testbåt: 

Honda BF60

- Sylindervolum: 

998

- Antall synlindre: 

3

- Effekt (hk): 

60.00

- Effekt (kw): 

45.60

Toppfart i test (knop): 

31.20

Pris fra (kr): 

219 918,-

Pris testbåt (kr): 

237 147,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.