Førsteinntrykk: Silver Wolf 510 BR

Silver_Wolf510_6.jpg

KURRANT: Bli med om bord i den finske aluminiumsbåten Silver 510 Wolf.
KURRANT: Bli med om bord i den finske aluminiumsbåten Silver 510 Wolf.
God sjøbåt

Førsteinntrykk: Silver Wolf 510 BR

Silver var først ute med båter med aluminiumsskrog og glassfiber innerliner. Det gir stive, kompakte og støysvake båter. Modellen Wolf 510 BR kom i 2012. En fin 17-fots ut-på-skjæra-båt.

Det er ikke noe hokus-pokus med denne båten, hverken i design eller innredning. Det er en rett-opp-og-ned-båt uten fiksfakserier. En brønn forut med sitteplasser, to konsoller med dør (ekstrautstyr) mellom og fører/passasjersete bak og helt akterut en tverrstilt sofabenk.

Se bildekarusell nederst i artikkelen

Spesiell brønn
Brønnen forut er ikke som på mange andre walkaround-modeller som gjerne har en uformet sofa forut. Denne båten har et trappetrinn på hver side av et stuverom forut. På det lille fordekket er det også et stuverom til tauverk/dregg og på babord side foran den ene konsollen er det en benk med et stuverom under. Denne benken er sitteplass for en person. Til sammen er det vel i praksis bare to personer som kan sitte forut. Men båten er godkjent for 6 personer, så det er uansett nok med faste sitteplasser om bord.

SPSIELL: Ikke helt som andre bowridere. Her er det stuverom som gjelder. Et stort i front og et mindre til fortøyningstau på det lille fordekket. Til venstre på bildet skimtes benk med sitteplass til en person og med stuverom under.
SPSIELL: Ikke helt som andre bowridere. Her er det stuverom som gjelder. Et stort i front og et mindre til fortøyningstau på det lille fordekket. Til venstre på bildet skimtes benk med sitteplass til en person og med stuverom under.

     Førerplassen har det nødvendige av instrumentering, og det er plass til en kartplotter i dashbordet. Alt er logisk og praktisk plassert.

     Det er godt om griperekker rundt hele, og spesielt vellykket er det rundt brønnen forut og rundt vindskjermene. Sidelanternene er bra plassert på konsollen og de er skjermet fra å bli sparket i stykker eller revet av på en bryggekant.

På hekken er det en nedfellbar bade-/redningsleider. Det er fire kryssholt, to foran og to akterut, og i motorbrønnen er det et stuverom på hver side til f.eks. tauverk og dregg.

VELKJØRENDE: Silver Wolf 510 er morsom og velkjørende.
VELKJØRENDE: Silver Wolf 510 er morsom og velkjørende.

Sjøegenskaper
Båten oppfører seg helt forutsigbart i sjøen. Med det største motorvalget på 60 hk med Hondas nye flotte påhenger, målte vi 31,5 knop ved 6.400 omdreininger på topp og med en person om bord. Båten går etter forutsetningene mykt i sjøen, og det er ingen slamring fra innredningsdetaljer. Det er enkelt å trimme båten selv om powertrimmen ikke gir de store utslagene.

 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.10

Bredde (meter): 

1.98

Dyptgående (meter): 

0.32

V-bunn (grader): 

18.50

Vekt (kg): 

520

Drivstoff (liter): 

25

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

50.00

Motoreffekt til (hk): 

60.00

Motor testbåt: 

Honda BF60

- Sylindervolum: 

998

- Antall synlindre: 

3

- Effekt (hk): 

60.00

- Effekt (kw): 

45.60

Toppfart i test (knop): 

31.20

Pris fra (kr): 

219 918,-

Pris testbåt (kr): 

237 147,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.