Førsteinntrykk: Silver Wolf 510 BR

Silver_Wolf510_6.jpg

KURRANT: Bli med om bord i den finske aluminiumsbåten Silver 510 Wolf.
KURRANT: Bli med om bord i den finske aluminiumsbåten Silver 510 Wolf.
God sjøbåt

Førsteinntrykk: Silver Wolf 510 BR

Silver var først ute med båter med aluminiumsskrog og glassfiber innerliner. Det gir stive, kompakte og støysvake båter. Modellen Wolf 510 BR kom i 2012. En fin 17-fots ut-på-skjæra-båt.

Det er ikke noe hokus-pokus med denne båten, hverken i design eller innredning. Det er en rett-opp-og-ned-båt uten fiksfakserier. En brønn forut med sitteplasser, to konsoller med dør (ekstrautstyr) mellom og fører/passasjersete bak og helt akterut en tverrstilt sofabenk.

Se bildekarusell nederst i artikkelen

Spesiell brønn
Brønnen forut er ikke som på mange andre walkaround-modeller som gjerne har en uformet sofa forut. Denne båten har et trappetrinn på hver side av et stuverom forut. På det lille fordekket er det også et stuverom til tauverk/dregg og på babord side foran den ene konsollen er det en benk med et stuverom under. Denne benken er sitteplass for en person. Til sammen er det vel i praksis bare to personer som kan sitte forut. Men båten er godkjent for 6 personer, så det er uansett nok med faste sitteplasser om bord.

SPSIELL: Ikke helt som andre bowridere. Her er det stuverom som gjelder. Et stort i front og et mindre til fortøyningstau på det lille fordekket. Til venstre på bildet skimtes benk med sitteplass til en person og med stuverom under.
SPSIELL: Ikke helt som andre bowridere. Her er det stuverom som gjelder. Et stort i front og et mindre til fortøyningstau på det lille fordekket. Til venstre på bildet skimtes benk med sitteplass til en person og med stuverom under.

     Førerplassen har det nødvendige av instrumentering, og det er plass til en kartplotter i dashbordet. Alt er logisk og praktisk plassert.

     Det er godt om griperekker rundt hele, og spesielt vellykket er det rundt brønnen forut og rundt vindskjermene. Sidelanternene er bra plassert på konsollen og de er skjermet fra å bli sparket i stykker eller revet av på en bryggekant.

På hekken er det en nedfellbar bade-/redningsleider. Det er fire kryssholt, to foran og to akterut, og i motorbrønnen er det et stuverom på hver side til f.eks. tauverk og dregg.

VELKJØRENDE: Silver Wolf 510 er morsom og velkjørende.
VELKJØRENDE: Silver Wolf 510 er morsom og velkjørende.

Sjøegenskaper
Båten oppfører seg helt forutsigbart i sjøen. Med det største motorvalget på 60 hk med Hondas nye flotte påhenger, målte vi 31,5 knop ved 6.400 omdreininger på topp og med en person om bord. Båten går etter forutsetningene mykt i sjøen, og det er ingen slamring fra innredningsdetaljer. Det er enkelt å trimme båten selv om powertrimmen ikke gir de store utslagene.

 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.10

Bredde (meter): 

1.98

Dyptgående (meter): 

0.32

V-bunn (grader): 

18.50

Vekt (kg): 

520

Drivstoff (liter): 

25

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

50.00

Motoreffekt til (hk): 

60.00

Motor testbåt: 

Honda BF60

- Sylindervolum: 

998

- Antall synlindre: 

3

- Effekt (hk): 

60.00

- Effekt (kw): 

45.60

Toppfart i test (knop): 

31.20

Pris fra (kr): 

219 918,-

Pris testbåt (kr): 

237 147,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.