Førsteinntrykk: Silver Wolf 510 BR

Silver_Wolf510_6.jpg

KURRANT: Bli med om bord i den finske aluminiumsbåten Silver 510 Wolf.
KURRANT: Bli med om bord i den finske aluminiumsbåten Silver 510 Wolf.
God sjøbåt

Førsteinntrykk: Silver Wolf 510 BR

Silver var først ute med båter med aluminiumsskrog og glassfiber innerliner. Det gir stive, kompakte og støysvake båter. Modellen Wolf 510 BR kom i 2012. En fin 17-fots ut-på-skjæra-båt.

Det er ikke noe hokus-pokus med denne båten, hverken i design eller innredning. Det er en rett-opp-og-ned-båt uten fiksfakserier. En brønn forut med sitteplasser, to konsoller med dør (ekstrautstyr) mellom og fører/passasjersete bak og helt akterut en tverrstilt sofabenk.

Se bildekarusell nederst i artikkelen

Spesiell brønn
Brønnen forut er ikke som på mange andre walkaround-modeller som gjerne har en uformet sofa forut. Denne båten har et trappetrinn på hver side av et stuverom forut. På det lille fordekket er det også et stuverom til tauverk/dregg og på babord side foran den ene konsollen er det en benk med et stuverom under. Denne benken er sitteplass for en person. Til sammen er det vel i praksis bare to personer som kan sitte forut. Men båten er godkjent for 6 personer, så det er uansett nok med faste sitteplasser om bord.

SPSIELL: Ikke helt som andre bowridere. Her er det stuverom som gjelder. Et stort i front og et mindre til fortøyningstau på det lille fordekket. Til venstre på bildet skimtes benk med sitteplass til en person og med stuverom under.
SPSIELL: Ikke helt som andre bowridere. Her er det stuverom som gjelder. Et stort i front og et mindre til fortøyningstau på det lille fordekket. Til venstre på bildet skimtes benk med sitteplass til en person og med stuverom under.

     Førerplassen har det nødvendige av instrumentering, og det er plass til en kartplotter i dashbordet. Alt er logisk og praktisk plassert.

     Det er godt om griperekker rundt hele, og spesielt vellykket er det rundt brønnen forut og rundt vindskjermene. Sidelanternene er bra plassert på konsollen og de er skjermet fra å bli sparket i stykker eller revet av på en bryggekant.

På hekken er det en nedfellbar bade-/redningsleider. Det er fire kryssholt, to foran og to akterut, og i motorbrønnen er det et stuverom på hver side til f.eks. tauverk og dregg.

VELKJØRENDE: Silver Wolf 510 er morsom og velkjørende.
VELKJØRENDE: Silver Wolf 510 er morsom og velkjørende.

Sjøegenskaper
Båten oppfører seg helt forutsigbart i sjøen. Med det største motorvalget på 60 hk med Hondas nye flotte påhenger, målte vi 31,5 knop ved 6.400 omdreininger på topp og med en person om bord. Båten går etter forutsetningene mykt i sjøen, og det er ingen slamring fra innredningsdetaljer. Det er enkelt å trimme båten selv om powertrimmen ikke gir de store utslagene.

 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.10

Bredde (meter): 

1.98

Dyptgående (meter): 

0.32

V-bunn (grader): 

18.50

Vekt (kg): 

520

Drivstoff (liter): 

25

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

50.00

Motoreffekt til (hk): 

60.00

Motor testbåt: 

Honda BF60

- Sylindervolum: 

998

- Antall synlindre: 

3

- Effekt (hk): 

60.00

- Effekt (kw): 

45.60

Toppfart i test (knop): 

31.20

Pris fra (kr): 

219 918,-

Pris testbåt (kr): 

237 147,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.