Førsteinntrykk: Silver Eagle CC 630

Silver Eagle_3.jpg

BEHAGELIG: Styrekonsollen i Silver-en er behagelig velorganisert. De to stolene er regulerbare og forreste del kan vippes opp for stående kjøring.
BEHAGELIG: Styrekonsollen i Silver-en er behagelig velorganisert. De to stolene er regulerbare og forreste del kan vippes opp for stående kjøring.

Førsteinntrykk: Silver Eagle CC 630

Silver var de første på fritidsbåtmarkedet som kombinerte aluminiumsskrog med glassfiber innerliner. Mange har kommet etter de siste årene, men Silver holder koken. Modellen 630 er den største av styrekonsollbåtene.

Den er veldig enkel i sin innredning. En ren dørk med lysegrå gelcoat. Dreggkasse forut og midtmontert styrekonsoll med to stoler bak og sittebenk med stuverom under foran vindskjermen. Akterut en tverrstilt sofabenk med stort stuverom under. Her har de to batteriene fått plass. På styrbord side i benken utvendig er hovedstrømsbryter og sikringspanel. Motorbrønnen er stor og kan romme to 60-hestere som også er et motorvalg. Båten passer godt til hobbyfiskere som  ønsker å komme raskt ut på seigrunnen, og det er innredning som tåler både fiskesløying og annet gris.

Selvdreneringen akterut er to fine skåler i hver hjørne med dreneringshull og ut gjennom akterspeilet via slanger. Skålene er et pluss, for da slipper man å ha vannskvetter som flyter rundt på dørken akterut. Langs hele rekka er det griperekker som ender i to pulpitbøyler forut. Man beveger seg sikkert rundt på hele båten. Det er fire solide kryssholt. Lanterneføringen består av en liten lanternmast med sidelanterner som monteres i kontakt forut og tilsvarende lang topplanterne/akterlanterne akterut. Litt vel omstendelig etter vår smak. Vi foretrekker fastmontert lanterner.

DRENERING: En slik skål i dørken med dreneringshull er det på hver side. På skottet til akterbenken/ stuverommet er hovedstrømsbryter og sikringer montert i vanntett panel.

Styrekonsollen er fint organisert med gass/gir-spak og ratt riktig plassert. Instrumentene er rett i siktelinjen i det noe nedsenkede dashbordet som også rommer et 12 volt-uttak og plass til en 8-tommers kartplotter/ekkolodd. Førerstol og passasjerstol kan vendes 360 grader, og begge har oppvippbar frontdel av sitteputen for stående kjøring.

Sjøegenskapene til denne båten er meget gode opp til i underkant av 40 knop. Skroget sitter godt i sjøen, det responderer villig på triming av motorvinkelen, og det er ingen slamring fra innredning eller skrog. Normalt vil en aluminiumsbåt gi en fiolinkassevirkning og være ganske støyende i litt sjø, men med glassfiber innerliner og skummet innside mot skroget, er båten omtrent helt død lydmessig. Men en 20-foter som bare veier 650 kg trenger slett ikke en 150-hester. Vi merket at når vi passerte 40 knop begynte båten å bli kilen å kjøre.

LETTERE OVERMOTORISERT: I hastigheter over 40 knop kommer chinewalken. Vi anbefaler derfor en mindre motor.

Toppfarten på 45 knop holdt vi kun noen få sekunder før båten begynte å vippe fra side til side, såkalt chinewalk. Pendelbevegelsen lar seg ikke stoppe skikkelig uten å trekke av på gassen. Det er morsomt å kjøre på grensen, men det kan være veldig farlig om du ikke vet nøyaktig hvordan du skal håndtere redskapen. Derfor synes vi 150-hesteren er en overmotorisering til denne båten som ganske sikkert er like morsom å kjøre med en 115-hester, men ganske mye tryggere.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

6.30

Bredde (meter): 

2.40

Dyptgående (meter): 

0.30

Lengde (fot): 

20.00

V-bunn (grader): 

18.50

Vekt (kg): 

650

Drivstoff (liter): 

130

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

90.00

Motoreffekt til (hk): 

150.00

Motor testbåt: 

Honda BF150

- Sylindervolum: 

2354

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

150.00

- Effekt (kw): 

110.00

Toppfart i test (knop): 

45.00

Pris fra (kr): 

340 000,-

Pris testbåt (kr): 

375 000,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.