Førsteinntrykk: Silver Eagle CC 630

Silver Eagle_3.jpg

BEHAGELIG: Styrekonsollen i Silver-en er behagelig velorganisert. De to stolene er regulerbare og forreste del kan vippes opp for stående kjøring.
BEHAGELIG: Styrekonsollen i Silver-en er behagelig velorganisert. De to stolene er regulerbare og forreste del kan vippes opp for stående kjøring.

Førsteinntrykk: Silver Eagle CC 630

Silver var de første på fritidsbåtmarkedet som kombinerte aluminiumsskrog med glassfiber innerliner. Mange har kommet etter de siste årene, men Silver holder koken. Modellen 630 er den største av styrekonsollbåtene.

Den er veldig enkel i sin innredning. En ren dørk med lysegrå gelcoat. Dreggkasse forut og midtmontert styrekonsoll med to stoler bak og sittebenk med stuverom under foran vindskjermen. Akterut en tverrstilt sofabenk med stort stuverom under. Her har de to batteriene fått plass. På styrbord side i benken utvendig er hovedstrømsbryter og sikringspanel. Motorbrønnen er stor og kan romme to 60-hestere som også er et motorvalg. Båten passer godt til hobbyfiskere som  ønsker å komme raskt ut på seigrunnen, og det er innredning som tåler både fiskesløying og annet gris.

Selvdreneringen akterut er to fine skåler i hver hjørne med dreneringshull og ut gjennom akterspeilet via slanger. Skålene er et pluss, for da slipper man å ha vannskvetter som flyter rundt på dørken akterut. Langs hele rekka er det griperekker som ender i to pulpitbøyler forut. Man beveger seg sikkert rundt på hele båten. Det er fire solide kryssholt. Lanterneføringen består av en liten lanternmast med sidelanterner som monteres i kontakt forut og tilsvarende lang topplanterne/akterlanterne akterut. Litt vel omstendelig etter vår smak. Vi foretrekker fastmontert lanterner.

DRENERING: En slik skål i dørken med dreneringshull er det på hver side. På skottet til akterbenken/ stuverommet er hovedstrømsbryter og sikringer montert i vanntett panel.

Styrekonsollen er fint organisert med gass/gir-spak og ratt riktig plassert. Instrumentene er rett i siktelinjen i det noe nedsenkede dashbordet som også rommer et 12 volt-uttak og plass til en 8-tommers kartplotter/ekkolodd. Førerstol og passasjerstol kan vendes 360 grader, og begge har oppvippbar frontdel av sitteputen for stående kjøring.

Sjøegenskapene til denne båten er meget gode opp til i underkant av 40 knop. Skroget sitter godt i sjøen, det responderer villig på triming av motorvinkelen, og det er ingen slamring fra innredning eller skrog. Normalt vil en aluminiumsbåt gi en fiolinkassevirkning og være ganske støyende i litt sjø, men med glassfiber innerliner og skummet innside mot skroget, er båten omtrent helt død lydmessig. Men en 20-foter som bare veier 650 kg trenger slett ikke en 150-hester. Vi merket at når vi passerte 40 knop begynte båten å bli kilen å kjøre.

LETTERE OVERMOTORISERT: I hastigheter over 40 knop kommer chinewalken. Vi anbefaler derfor en mindre motor.

Toppfarten på 45 knop holdt vi kun noen få sekunder før båten begynte å vippe fra side til side, såkalt chinewalk. Pendelbevegelsen lar seg ikke stoppe skikkelig uten å trekke av på gassen. Det er morsomt å kjøre på grensen, men det kan være veldig farlig om du ikke vet nøyaktig hvordan du skal håndtere redskapen. Derfor synes vi 150-hesteren er en overmotorisering til denne båten som ganske sikkert er like morsom å kjøre med en 115-hester, men ganske mye tryggere.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

6.30

Bredde (meter): 

2.40

Dyptgående (meter): 

0.30

Lengde (fot): 

20.00

V-bunn (grader): 

18.50

Vekt (kg): 

650

Drivstoff (liter): 

130

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

90.00

Motoreffekt til (hk): 

150.00

Motor testbåt: 

Honda BF150

- Sylindervolum: 

2354

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

150.00

- Effekt (kw): 

110.00

Toppfart i test (knop): 

45.00

Pris fra (kr): 

340 000,-

Pris testbåt (kr): 

375 000,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.