Førsteinntrykk: AMT 215 PH

AMT_P215_2.jpg

AMT 215PH
AMT 215PH

Førsteinntrykk: AMT 215 PH

AMT 215 PH er en robust, praktisk og fremfor alt kompakt og godt sammenskrudd bakveggbåt fra Finland.

For modellåret 2013 har finske AMT lansert sin første bakveggbåt. Den får nok lettere fotfeste her på berget enn de tradisjonelle finske bakladerne med åpent fordekk. Pilothouse-båten (derav forkortelsen PH), har et høyreist forskip og åpent arbeidsdekk akter. Båten føyer seg direkte inn i den etter hvert lange rekken av styrhusbåter i størrelsen rundt 20 fot. Nettopp denne modellen er den første i sitt slag fra AMT, og er en videreutvikling av skroget til de velprøvde 200 DC og BR-modellene.

Har det meste
Finnene har lagt bredsiden til og fortsatt å utvikle småbåter i rasende tempo de to siste årene. AMT 215 PH er en imponerende komplett bruksbåt, med en rekke smarte løsninger og svært god plassutnyttelse. Praktisk talt hvert eneste lille hulrom er utnyttet, og til forskjell fra mange av sine konkurrenter fra Syd-Europa, har båten skikkelige stuverom under akterdekket. Rundt dekket er det en kraftig rekke, noe man også har valgt rundt motorbrønnen i stedet for et oppbygd akterspeil. Det gjør adkomsten svært enkel. Det er også lett å bevege seg frem på fordekket takket være gode trinn og dollbord, en velplassert håndrekke på hardtopen og en virkelig høy og solid rekke rundt fordekket som ender i en pulpit med bred åpning.
ARBEIDSDEKK med gode adkomstmuligheter både via dollbord og motorbrønn. Dekket har dessuten en ren og lettstelt layout.

Pluss for kompakt
215 PH har en enkel skyvedør inn til styrhuset. Her inne er det svært god ståhøyde. Store vindusflater gir førsteklasses sikt for alle som sitter der – enten på den doble akterbenken eller i en av de to faste stolene i fartsretningen. Begge disse kan vris rundt når man ønsker å være sosial. Under og bak førerstolen er det en komplett, liten byssemodul med to skap, en skikkelig vask og et lite kokeapparat. Under dekk forut er det en V-køye som kan gjøres om til en romslig dobbeltkøye. Under køyebunnen er det et sjøvannstoalett.

Førerplassen er velfungerende, til tross for at konsollen ser høy ut ved første øyekast. Ved bruk noterte vi oss et enkelt, rent og praktisk design med alle funksjoner ergonomisk plassert. Overalt på båten, både på dekk og innomhus, er det rikelig med solide håndtak å holde seg i.
GOD UTNYTTELSE: Plassen mellom skrog og innerliner er minimert for å utnytte plassen maksimalt. Det har gitt merkbare resultater i 215 PH.

Den kompakte konstruksjonen gir en opplevelse av trygghet når man legger av gårde. Skroget er harmonisk og med god vektfordeling selv med en massiv hytte forut. Båten vi var ute med hadde en 150 hk Honda på hekken. Maks motorstørrelse er 200 hk. Med mindre man laster båten tungt, gjør 150-hesteren en god jobb med fire personer om bord. Det vi fremfor alt merket oss er at båten byr på komfort i hastigheter over 30 knop, noe som ikke er alltid er vanlig i dette segmentet.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

6.40

Bredde (meter): 

2.40

Dyptgående (meter): 

0.83

Vekt (kg): 

1 200

Drivstoff (liter): 

220

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

115.00

Motoreffekt til (hk): 

200.00

Motor testbåt: 

Honda BF150

- Sylindervolum: 

2354

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

150.00

- Effekt (kw): 

110.00

Toppfart i test (knop): 

36.00

Pris fra (kr): 

399 000,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.