Førsteinntrykk: AMT 215 PH

AMT_P215_2.jpg

AMT 215PH
AMT 215PH

Førsteinntrykk: AMT 215 PH

AMT 215 PH er en robust, praktisk og fremfor alt kompakt og godt sammenskrudd bakveggbåt fra Finland.

For modellåret 2013 har finske AMT lansert sin første bakveggbåt. Den får nok lettere fotfeste her på berget enn de tradisjonelle finske bakladerne med åpent fordekk. Pilothouse-båten (derav forkortelsen PH), har et høyreist forskip og åpent arbeidsdekk akter. Båten føyer seg direkte inn i den etter hvert lange rekken av styrhusbåter i størrelsen rundt 20 fot. Nettopp denne modellen er den første i sitt slag fra AMT, og er en videreutvikling av skroget til de velprøvde 200 DC og BR-modellene.

Har det meste
Finnene har lagt bredsiden til og fortsatt å utvikle småbåter i rasende tempo de to siste årene. AMT 215 PH er en imponerende komplett bruksbåt, med en rekke smarte løsninger og svært god plassutnyttelse. Praktisk talt hvert eneste lille hulrom er utnyttet, og til forskjell fra mange av sine konkurrenter fra Syd-Europa, har båten skikkelige stuverom under akterdekket. Rundt dekket er det en kraftig rekke, noe man også har valgt rundt motorbrønnen i stedet for et oppbygd akterspeil. Det gjør adkomsten svært enkel. Det er også lett å bevege seg frem på fordekket takket være gode trinn og dollbord, en velplassert håndrekke på hardtopen og en virkelig høy og solid rekke rundt fordekket som ender i en pulpit med bred åpning.
ARBEIDSDEKK med gode adkomstmuligheter både via dollbord og motorbrønn. Dekket har dessuten en ren og lettstelt layout.

Pluss for kompakt
215 PH har en enkel skyvedør inn til styrhuset. Her inne er det svært god ståhøyde. Store vindusflater gir førsteklasses sikt for alle som sitter der – enten på den doble akterbenken eller i en av de to faste stolene i fartsretningen. Begge disse kan vris rundt når man ønsker å være sosial. Under og bak førerstolen er det en komplett, liten byssemodul med to skap, en skikkelig vask og et lite kokeapparat. Under dekk forut er det en V-køye som kan gjøres om til en romslig dobbeltkøye. Under køyebunnen er det et sjøvannstoalett.

Førerplassen er velfungerende, til tross for at konsollen ser høy ut ved første øyekast. Ved bruk noterte vi oss et enkelt, rent og praktisk design med alle funksjoner ergonomisk plassert. Overalt på båten, både på dekk og innomhus, er det rikelig med solide håndtak å holde seg i.
GOD UTNYTTELSE: Plassen mellom skrog og innerliner er minimert for å utnytte plassen maksimalt. Det har gitt merkbare resultater i 215 PH.

Den kompakte konstruksjonen gir en opplevelse av trygghet når man legger av gårde. Skroget er harmonisk og med god vektfordeling selv med en massiv hytte forut. Båten vi var ute med hadde en 150 hk Honda på hekken. Maks motorstørrelse er 200 hk. Med mindre man laster båten tungt, gjør 150-hesteren en god jobb med fire personer om bord. Det vi fremfor alt merket oss er at båten byr på komfort i hastigheter over 30 knop, noe som ikke er alltid er vanlig i dette segmentet.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

6.40

Bredde (meter): 

2.40

Dyptgående (meter): 

0.83

Vekt (kg): 

1 200

Drivstoff (liter): 

220

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

115.00

Motoreffekt til (hk): 

200.00

Motor testbåt: 

Honda BF150

- Sylindervolum: 

2354

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

150.00

- Effekt (kw): 

110.00

Toppfart i test (knop): 

36.00

Pris fra (kr): 

399 000,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FOTO: THIERRY AMELLER PHOTOGRAPHY KLEVEN
Facebook-gründer Mark Zuckerberg skal ha kjøpt en av «Ulysses» yachtene, som er bygd av Kleven-verftet i Norge.
Alukin C 950
Når får vi se den første aluminiumsbåten med Nimbus-merket på? Nimbus har nemlig gått inn som deleier i den Norrtäljebaserte aluminiumsbyggeren, Alukin. I første omgang blir båtene inkludert i Nimbus båtserie.
Studenter har laget varianten av kamuflasjen fra første verdenskrig.
Princess flesker til med solid selvskryt om «hemmeligheten» og mener selv den nye modellen bringer raske båter opp på et nytt nivå. Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet, er det mange som mener.
Dette er «Wawe Boat 444» med vannscoooteren «docket» i posisjon akterut.
Man tager en "Wawe Boat 444", monterer en vannscooter akterut, og vips; du har en potensiell 50-knoper.
Systemet som nå er under Navico-paraplyen. (Foto: Lars Åke Redeén)
Elektronikkselskapet Navico (Simrad, Lowrance, B&G) har kjøpt Yacht Defined Sweden AB og HOC Yachts AB. Dermed åpnes verdensmarkedet for de to meget ekspansive svenske selskapene som ble etablert i 2016 og 2014.
LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).
Tohatsu innleder det nye året med tre nye utenbordsmotorer. I følge produsenten er nyhetene markedets letteste 4-taktere, MFS9,9E Sport, MFS15E og MFS20E, med batterifri elektronisk innsprøytning (EFI).
Nimbus Weekender 9 (W9) er den første modellen i en serie på ni fra den svenske båtbyggeren. Etter reorganiseringen aner vi konturene av at det satses bevisst på den moderne motorbåtbrukeren.
Ikke før har XO lansert «DFNDR» (på Land Rover-språket «Defender»), så er de klare me den Explorer. Lanseringen er på Düsseldorfmessen, som nå er nummer en messen i Europa.