Førsteinntrykk: AMT 215 PH

AMT_P215_2.jpg

AMT 215PH
AMT 215PH

Førsteinntrykk: AMT 215 PH

AMT 215 PH er en robust, praktisk og fremfor alt kompakt og godt sammenskrudd bakveggbåt fra Finland.

For modellåret 2013 har finske AMT lansert sin første bakveggbåt. Den får nok lettere fotfeste her på berget enn de tradisjonelle finske bakladerne med åpent fordekk. Pilothouse-båten (derav forkortelsen PH), har et høyreist forskip og åpent arbeidsdekk akter. Båten føyer seg direkte inn i den etter hvert lange rekken av styrhusbåter i størrelsen rundt 20 fot. Nettopp denne modellen er den første i sitt slag fra AMT, og er en videreutvikling av skroget til de velprøvde 200 DC og BR-modellene.

Har det meste
Finnene har lagt bredsiden til og fortsatt å utvikle småbåter i rasende tempo de to siste årene. AMT 215 PH er en imponerende komplett bruksbåt, med en rekke smarte løsninger og svært god plassutnyttelse. Praktisk talt hvert eneste lille hulrom er utnyttet, og til forskjell fra mange av sine konkurrenter fra Syd-Europa, har båten skikkelige stuverom under akterdekket. Rundt dekket er det en kraftig rekke, noe man også har valgt rundt motorbrønnen i stedet for et oppbygd akterspeil. Det gjør adkomsten svært enkel. Det er også lett å bevege seg frem på fordekket takket være gode trinn og dollbord, en velplassert håndrekke på hardtopen og en virkelig høy og solid rekke rundt fordekket som ender i en pulpit med bred åpning.
ARBEIDSDEKK med gode adkomstmuligheter både via dollbord og motorbrønn. Dekket har dessuten en ren og lettstelt layout.

Pluss for kompakt
215 PH har en enkel skyvedør inn til styrhuset. Her inne er det svært god ståhøyde. Store vindusflater gir førsteklasses sikt for alle som sitter der – enten på den doble akterbenken eller i en av de to faste stolene i fartsretningen. Begge disse kan vris rundt når man ønsker å være sosial. Under og bak førerstolen er det en komplett, liten byssemodul med to skap, en skikkelig vask og et lite kokeapparat. Under dekk forut er det en V-køye som kan gjøres om til en romslig dobbeltkøye. Under køyebunnen er det et sjøvannstoalett.

Førerplassen er velfungerende, til tross for at konsollen ser høy ut ved første øyekast. Ved bruk noterte vi oss et enkelt, rent og praktisk design med alle funksjoner ergonomisk plassert. Overalt på båten, både på dekk og innomhus, er det rikelig med solide håndtak å holde seg i.
GOD UTNYTTELSE: Plassen mellom skrog og innerliner er minimert for å utnytte plassen maksimalt. Det har gitt merkbare resultater i 215 PH.

Den kompakte konstruksjonen gir en opplevelse av trygghet når man legger av gårde. Skroget er harmonisk og med god vektfordeling selv med en massiv hytte forut. Båten vi var ute med hadde en 150 hk Honda på hekken. Maks motorstørrelse er 200 hk. Med mindre man laster båten tungt, gjør 150-hesteren en god jobb med fire personer om bord. Det vi fremfor alt merket oss er at båten byr på komfort i hastigheter over 30 knop, noe som ikke er alltid er vanlig i dette segmentet.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

6.40

Bredde (meter): 

2.40

Dyptgående (meter): 

0.83

Vekt (kg): 

1 200

Drivstoff (liter): 

220

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

115.00

Motoreffekt til (hk): 

200.00

Motor testbåt: 

Honda BF150

- Sylindervolum: 

2354

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

150.00

- Effekt (kw): 

110.00

Toppfart i test (knop): 

36.00

Pris fra (kr): 

399 000,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.