Første norske kvinner i robåt over Atlanteren?

Rojenter.jpg

 OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.
OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.

Første norske kvinner i robåt over Atlanteren?

"Rowegians" vil gjerne bli de første norske kvinnene som ror over Atlanteren. I desember legger de derfor ut på en tur som er over 3000 nautiske mil lang, fra Gomera på Kanariøyene til Antigua i Det karibiske hav.

Talisker Whisky Atlantic Challenge – verdens tøffeste rokonkurranse – het tidligere
Atlantic Rowing Race og ble etablert i 1997. Siden 2015 har konkurransen blitt
arrangert hvert år, med start i desember. Tidligere er det bare seks norske menn som
har fullført verdens tøffeste rokonkurranse, og nå vil fire kvinner gjerne slå mennenes
rekord på 59 dager. I år vil de delta under navnet Rowegians, et lag som består av
Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull.

GODT FORBEREDT
I en pressemelding i dag sier jentene at de har forberedt seg godt:
– Nå føler vi oss klare til å ta fatt på denne utrolige
utfordringen. Vi motiveres av eventyret og av samarbeidet om å nå et felles mål. Selv
om forberedelsene har vært krevende, har vi hatt mye gøy i prosessen. Vi håper det
vil bli like gøy å ro over Atlanteren – utfordrende, men spennende – og at det vil bli et
minne for livet, sier Sophie Stabell, som er med på laget.
Det kommer ikke som noen overraskelse at det er flere folk som har vært i
verdensrommet og på Mount Everest, enn som har rodd over Atlanteren. Man må
være en spesiell type menneske for å trosse blemmer, saltvannsutslett, hai og
søvnmangel – og det er dette som gjør Talisker Whisky Atlantic Challenge til verdens
tøffeste rokonkurranse. De fire kvinnene har ulik bakgrunn, men én ting til felles:
eventyrlyst.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.