Første norske kvinner i robåt over Atlanteren?

Rojenter.jpg

 OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.
OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.

Første norske kvinner i robåt over Atlanteren?

"Rowegians" vil gjerne bli de første norske kvinnene som ror over Atlanteren. I desember legger de derfor ut på en tur som er over 3000 nautiske mil lang, fra Gomera på Kanariøyene til Antigua i Det karibiske hav.

Talisker Whisky Atlantic Challenge – verdens tøffeste rokonkurranse – het tidligere
Atlantic Rowing Race og ble etablert i 1997. Siden 2015 har konkurransen blitt
arrangert hvert år, med start i desember. Tidligere er det bare seks norske menn som
har fullført verdens tøffeste rokonkurranse, og nå vil fire kvinner gjerne slå mennenes
rekord på 59 dager. I år vil de delta under navnet Rowegians, et lag som består av
Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull.

GODT FORBEREDT
I en pressemelding i dag sier jentene at de har forberedt seg godt:
– Nå føler vi oss klare til å ta fatt på denne utrolige
utfordringen. Vi motiveres av eventyret og av samarbeidet om å nå et felles mål. Selv
om forberedelsene har vært krevende, har vi hatt mye gøy i prosessen. Vi håper det
vil bli like gøy å ro over Atlanteren – utfordrende, men spennende – og at det vil bli et
minne for livet, sier Sophie Stabell, som er med på laget.
Det kommer ikke som noen overraskelse at det er flere folk som har vært i
verdensrommet og på Mount Everest, enn som har rodd over Atlanteren. Man må
være en spesiell type menneske for å trosse blemmer, saltvannsutslett, hai og
søvnmangel – og det er dette som gjør Talisker Whisky Atlantic Challenge til verdens
tøffeste rokonkurranse. De fire kvinnene har ulik bakgrunn, men én ting til felles:
eventyrlyst.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.