Første norske kvinner i robåt over Atlanteren?

Rojenter.jpg

 OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.
OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.

Første norske kvinner i robåt over Atlanteren?

"Rowegians" vil gjerne bli de første norske kvinnene som ror over Atlanteren. I desember legger de derfor ut på en tur som er over 3000 nautiske mil lang, fra Gomera på Kanariøyene til Antigua i Det karibiske hav.

Talisker Whisky Atlantic Challenge – verdens tøffeste rokonkurranse – het tidligere
Atlantic Rowing Race og ble etablert i 1997. Siden 2015 har konkurransen blitt
arrangert hvert år, med start i desember. Tidligere er det bare seks norske menn som
har fullført verdens tøffeste rokonkurranse, og nå vil fire kvinner gjerne slå mennenes
rekord på 59 dager. I år vil de delta under navnet Rowegians, et lag som består av
Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull.

GODT FORBEREDT
I en pressemelding i dag sier jentene at de har forberedt seg godt:
– Nå føler vi oss klare til å ta fatt på denne utrolige
utfordringen. Vi motiveres av eventyret og av samarbeidet om å nå et felles mål. Selv
om forberedelsene har vært krevende, har vi hatt mye gøy i prosessen. Vi håper det
vil bli like gøy å ro over Atlanteren – utfordrende, men spennende – og at det vil bli et
minne for livet, sier Sophie Stabell, som er med på laget.
Det kommer ikke som noen overraskelse at det er flere folk som har vært i
verdensrommet og på Mount Everest, enn som har rodd over Atlanteren. Man må
være en spesiell type menneske for å trosse blemmer, saltvannsutslett, hai og
søvnmangel – og det er dette som gjør Talisker Whisky Atlantic Challenge til verdens
tøffeste rokonkurranse. De fire kvinnene har ulik bakgrunn, men én ting til felles:
eventyrlyst.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.