Første norske kvinner i robåt over Atlanteren?

Rojenter.jpg

 OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.
OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.

Første norske kvinner i robåt over Atlanteren?

"Rowegians" vil gjerne bli de første norske kvinnene som ror over Atlanteren. I desember legger de derfor ut på en tur som er over 3000 nautiske mil lang, fra Gomera på Kanariøyene til Antigua i Det karibiske hav.

Talisker Whisky Atlantic Challenge – verdens tøffeste rokonkurranse – het tidligere
Atlantic Rowing Race og ble etablert i 1997. Siden 2015 har konkurransen blitt
arrangert hvert år, med start i desember. Tidligere er det bare seks norske menn som
har fullført verdens tøffeste rokonkurranse, og nå vil fire kvinner gjerne slå mennenes
rekord på 59 dager. I år vil de delta under navnet Rowegians, et lag som består av
Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull.

GODT FORBEREDT
I en pressemelding i dag sier jentene at de har forberedt seg godt:
– Nå føler vi oss klare til å ta fatt på denne utrolige
utfordringen. Vi motiveres av eventyret og av samarbeidet om å nå et felles mål. Selv
om forberedelsene har vært krevende, har vi hatt mye gøy i prosessen. Vi håper det
vil bli like gøy å ro over Atlanteren – utfordrende, men spennende – og at det vil bli et
minne for livet, sier Sophie Stabell, som er med på laget.
Det kommer ikke som noen overraskelse at det er flere folk som har vært i
verdensrommet og på Mount Everest, enn som har rodd over Atlanteren. Man må
være en spesiell type menneske for å trosse blemmer, saltvannsutslett, hai og
søvnmangel – og det er dette som gjør Talisker Whisky Atlantic Challenge til verdens
tøffeste rokonkurranse. De fire kvinnene har ulik bakgrunn, men én ting til felles:
eventyrlyst.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.