Først frikjent – nå dømt for forsikringssvindel

sunseekersvindelLKL.jpg

DØMT: Lagmannsretten har dømt to båteiere for forsikringssvindel.
DØMT: Lagmannsretten har dømt to båteiere for forsikringssvindel.

Først frikjent – nå dømt for forsikringssvindel

Det tok nesten fem år å få to karer fra Østfold dømt for å ha senket sin Sunseeker med viten og vilje. Nå har lagmannsretten idømt mennene ubetinget fengsel i ti måneder.

Tre etterforskere i forsikringsskapet IF, blant dem tidligere Kriposetterforsker Jørn Jensen, som har ledet etterforskningen, fulgte den to dager lange rettsaken med stor interesse. Til Båtmagasinet la de ikke skjul på at forundringen var stor da de to karene på 37 og 53 år ble frikjent i forrige runde i lagmannsretten. Saken fikk ny behandling i lagmannsretten etter at påtalemyndigheten tok saken til Høyesterett, med begrunnelse at lagmannsretten ikke hadde oppfylt sin undersøkelsesplikt.
«Katta i sekken»
Denne gang var ikke lagmannsretten i tvil om at de to karene med viten og vilje senket den 15 år gamle luksusbåten på dypt vann utenfor Hvaler. Mennene hevet forsikringsbeløpet fra 1.5 til 2 millioner kroner, rett før de la avgårde fra Strømstad. Båten hadde de kjøpt usett fra Cannes. Da den ankom på lastebil fra Frankrike til Sverige, innså de at de hadde kjøpt katta i sekken.
15 indisier
-Hvem har saget over eksosrør og kjølevannsrør og hvem har åpnet bunnventil, om det ikke er de tiltalte selv, spurte aktor i sin prosedyre. Han la ikke frem bevis i lagmannsretten, men konsentrerte seg om en rekke på 15 indisier. Han undret seg blant annet over at koøyene sto åpne da båten ble tatt opp fra dypet av forsikringsselskapet. Luka over motorrommet var fjernet. Han stilte spørsmål om hvorfor slepet fant sted midt på natta og hvorfor båten gikk ned i et område med dybder på over 100 meter. Han undret seg over at mobiltelefonene til de to akkurat hadde gått tomme for strøm da dette skjedde, til tross for at karene både før og etter hadde hatt samtaler med folk på land, og han undret seg over hvorfor skøya som slepte båten ikke hadde VHF. I ettertid er det observert VHF i skøyta, uten at det kan bevises at den var på plass under slepet. På slutten av sin prosedyre unnlot heller ikke aktor å nevne at den yngste av de to karene også tidligere hadde vært innblandet i en forsikringssak med en båt. Den gang dreide det seg ikke om kjøp, men salg. Hans Grand Banks ble totalskadet av brann og forliste på Sørlandskysten. Han var etter sigende på vei til en kjøper med båten, men han har senere aldri kunnet fortelle politiet hvem kjøperen var. Noen hadde gjort innbrudd i hans bil og stålet dokumenter.

ETTERFORSKER: Jørn Jensen i IF har ledet etterforskningen i båtsvindelsaken.
ETTERFORSKER: Jørn Jensen i IF har ledet etterforskningen i båtsvindelsaken.

Ubetinger fengsel
Aktor la ned påstand om ubetinget fengsel i ett år og to måneder, men han var villig til å gi noen måneders reduksjon i straffen på grunn av den lange tiden som er gått siden saken ble opprettet.
Lagmannsretten valgte å følge hans påstand og idømte de to mennene ubetinget fengsel i ti måneder. De må i tillegg betale saksomkostninger - og en stor regning på 650.000 kroner for kostnadene IF har hatt med å få «beviset» opp fra havbunnen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.