Færre omkom i fritidsbåtulykker i fjor

tb4541b2.jpg

DRUKNET: Antall dødsulykker med fritidsbåt viser en tydelig nedgang.Illustrasjonsfoto: Vegard M. Aas, NTB/Scanpix.
DRUKNET: Antall dødsulykker med fritidsbåt viser en tydelig nedgang.Illustrasjonsfoto: Vegard M. Aas, NTB/Scanpix.

Færre omkom i fritidsbåtulykker i fjor

Sjøfartsdirektoratet har registrert at 27 personer omkom i fritidsbåtulykker i 2016. Sammenlignet med 2015 er dette en nedgang på 10 dødsfall. En må tilbake til 2007 før en finner et nivå som er lavere. Samtidig med at færre omkom fra fritidsbåt, reddet Redningsselskapet 45 menneskeliv i 2016. 15 flere enn i 2015.

-Det er positivt at tallet går nedover, og vi håper at denne trenden vil fortsette. Vi ønsker at folk skal kose seg og samtidig ta vare på seg selv og vise hensyn til andre som ferdes på sjøen, sier Sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en pressemelding. Av de i alt 27 omkomne i 2016 var i likhet med 2015 fem av utenlandsk nasjonalitet, to fra  Russland, en fra Tyskland, Tsjekkia og Finnland. Svært få kvinner omkommer ved bruk av fritidsbåter, sammenlignet med menn. Data fra de ti siste årene viser at omlag 94 % av alle omkomne var menn. I 2016 omkom 26 menn og en kvinne. Kvinnen omkom som følge av drukning pga. fall fra kai i forbindelse med ombord- ilandstigning av fritidsbåten.
Redningsselskapet får mer å gjøre
Redningsselskapet erfarer at tallet på oppdrag, assistanser, søk og reddede liv øker. Større arbeidsmengde for Redningsselskapet samsvarer med at tallet på fritidsbåter øker og generell trafikkvekst på sjøen.
-Vårt inntrykk er at stadig flere bruker sjøen. I den sammenheng er det gledelig at tallet på omkomne har gått ned. Samtidig ser vi at økt aktivitet på sjøen gir oss mer å gjøre. Derfor er det viktig at vi styrker vår livreddende innsats og er forebyggende arbeid slik at visjonen vår om at ingen skal drukne om noen år kan bli en realitet, sier kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet i den samme meldingen.
Vest kunne ha reddet flere
Flere av de omkomne kunne trolig ha berget livet om de hadde brukt flyteutstyr. På tross av påbudet om flyteutstyr om bord på båter under 8 meter som er i fart, er det fortsatt mange som ikke bruker vest, og av de 27 som mistet livet i fjor var det bare ti som hadde på seg flyteutstyr.
-Sjøfartsdirektoratet vil fortsette arbeidet med forebygge og holdningsskapende arbeid for å påvirke  fritidsbåtbrukere som ikke bruker vest til å sette trygghet først når de er på sjøen. De gode holdningene til fritidsbåtfolket er utrolig viktige for å redde flere liv, sier Akselsen.
Menn i 50 åra topper statistikken
 Den gjennomsnittlige alderen på de omkomne var 56 år, som er noe høyere enn i fjor.Den gjennomsnittlige alderen på de omkomne i 2016 var 58 år, noe som er litt høyere enn i fjor. Den eldste som omkom i 2016 var 78 år, mens den yngste bare var 13 år. Vi må fem år tilbake i tid for å finne tilsvarende ung alder på omkomne.

-Fremdeles opprettholdes bildet vi har sett fra tidligere år, hvor den typiske forulykkede var en mann i 50 årene, skriver Sjøfartsdirektoratet.
Nær halvparten av dødsulykkene i fjor skjedde i trange farvann langs kysten, mens omkring 26 prosent skjedde på innsjø, og det er åpne motorbåter som er involvert i flest ulykker.
Her er fylkesstatistikken:
Buskerud            1
Finnmark            3
Hedmark             1
Hordaland          2
Møre og Romsdal            2
Nordland            3
Oppland              4
Rogaland             3
Sogn og Fjordane            2
Sør-Trøndelag   1
Telemark            1
Troms   2
Vestfold              1

Østfold 1

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.