Færre omkom i fritidsbåtulykker i fjor

tb4541b2.jpg

DRUKNET: Antall dødsulykker med fritidsbåt viser en tydelig nedgang.Illustrasjonsfoto: Vegard M. Aas, NTB/Scanpix.
DRUKNET: Antall dødsulykker med fritidsbåt viser en tydelig nedgang.Illustrasjonsfoto: Vegard M. Aas, NTB/Scanpix.

Færre omkom i fritidsbåtulykker i fjor

Sjøfartsdirektoratet har registrert at 27 personer omkom i fritidsbåtulykker i 2016. Sammenlignet med 2015 er dette en nedgang på 10 dødsfall. En må tilbake til 2007 før en finner et nivå som er lavere. Samtidig med at færre omkom fra fritidsbåt, reddet Redningsselskapet 45 menneskeliv i 2016. 15 flere enn i 2015.

-Det er positivt at tallet går nedover, og vi håper at denne trenden vil fortsette. Vi ønsker at folk skal kose seg og samtidig ta vare på seg selv og vise hensyn til andre som ferdes på sjøen, sier Sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en pressemelding. Av de i alt 27 omkomne i 2016 var i likhet med 2015 fem av utenlandsk nasjonalitet, to fra  Russland, en fra Tyskland, Tsjekkia og Finnland. Svært få kvinner omkommer ved bruk av fritidsbåter, sammenlignet med menn. Data fra de ti siste årene viser at omlag 94 % av alle omkomne var menn. I 2016 omkom 26 menn og en kvinne. Kvinnen omkom som følge av drukning pga. fall fra kai i forbindelse med ombord- ilandstigning av fritidsbåten.
Redningsselskapet får mer å gjøre
Redningsselskapet erfarer at tallet på oppdrag, assistanser, søk og reddede liv øker. Større arbeidsmengde for Redningsselskapet samsvarer med at tallet på fritidsbåter øker og generell trafikkvekst på sjøen.
-Vårt inntrykk er at stadig flere bruker sjøen. I den sammenheng er det gledelig at tallet på omkomne har gått ned. Samtidig ser vi at økt aktivitet på sjøen gir oss mer å gjøre. Derfor er det viktig at vi styrker vår livreddende innsats og er forebyggende arbeid slik at visjonen vår om at ingen skal drukne om noen år kan bli en realitet, sier kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet i den samme meldingen.
Vest kunne ha reddet flere
Flere av de omkomne kunne trolig ha berget livet om de hadde brukt flyteutstyr. På tross av påbudet om flyteutstyr om bord på båter under 8 meter som er i fart, er det fortsatt mange som ikke bruker vest, og av de 27 som mistet livet i fjor var det bare ti som hadde på seg flyteutstyr.
-Sjøfartsdirektoratet vil fortsette arbeidet med forebygge og holdningsskapende arbeid for å påvirke  fritidsbåtbrukere som ikke bruker vest til å sette trygghet først når de er på sjøen. De gode holdningene til fritidsbåtfolket er utrolig viktige for å redde flere liv, sier Akselsen.
Menn i 50 åra topper statistikken
 Den gjennomsnittlige alderen på de omkomne var 56 år, som er noe høyere enn i fjor.Den gjennomsnittlige alderen på de omkomne i 2016 var 58 år, noe som er litt høyere enn i fjor. Den eldste som omkom i 2016 var 78 år, mens den yngste bare var 13 år. Vi må fem år tilbake i tid for å finne tilsvarende ung alder på omkomne.

-Fremdeles opprettholdes bildet vi har sett fra tidligere år, hvor den typiske forulykkede var en mann i 50 årene, skriver Sjøfartsdirektoratet.
Nær halvparten av dødsulykkene i fjor skjedde i trange farvann langs kysten, mens omkring 26 prosent skjedde på innsjø, og det er åpne motorbåter som er involvert i flest ulykker.
Her er fylkesstatistikken:
Buskerud            1
Finnmark            3
Hedmark             1
Hordaland          2
Møre og Romsdal            2
Nordland            3
Oppland              4
Rogaland             3
Sogn og Fjordane            2
Sør-Trøndelag   1
Telemark            1
Troms   2
Vestfold              1

Østfold 1

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.