Færre omkom i fritidsbåtulykker i fjor

tb4541b2.jpg

DRUKNET: Antall dødsulykker med fritidsbåt viser en tydelig nedgang.Illustrasjonsfoto: Vegard M. Aas, NTB/Scanpix.
DRUKNET: Antall dødsulykker med fritidsbåt viser en tydelig nedgang.Illustrasjonsfoto: Vegard M. Aas, NTB/Scanpix.

Færre omkom i fritidsbåtulykker i fjor

Sjøfartsdirektoratet har registrert at 27 personer omkom i fritidsbåtulykker i 2016. Sammenlignet med 2015 er dette en nedgang på 10 dødsfall. En må tilbake til 2007 før en finner et nivå som er lavere. Samtidig med at færre omkom fra fritidsbåt, reddet Redningsselskapet 45 menneskeliv i 2016. 15 flere enn i 2015.

-Det er positivt at tallet går nedover, og vi håper at denne trenden vil fortsette. Vi ønsker at folk skal kose seg og samtidig ta vare på seg selv og vise hensyn til andre som ferdes på sjøen, sier Sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en pressemelding. Av de i alt 27 omkomne i 2016 var i likhet med 2015 fem av utenlandsk nasjonalitet, to fra  Russland, en fra Tyskland, Tsjekkia og Finnland. Svært få kvinner omkommer ved bruk av fritidsbåter, sammenlignet med menn. Data fra de ti siste årene viser at omlag 94 % av alle omkomne var menn. I 2016 omkom 26 menn og en kvinne. Kvinnen omkom som følge av drukning pga. fall fra kai i forbindelse med ombord- ilandstigning av fritidsbåten.
Redningsselskapet får mer å gjøre
Redningsselskapet erfarer at tallet på oppdrag, assistanser, søk og reddede liv øker. Større arbeidsmengde for Redningsselskapet samsvarer med at tallet på fritidsbåter øker og generell trafikkvekst på sjøen.
-Vårt inntrykk er at stadig flere bruker sjøen. I den sammenheng er det gledelig at tallet på omkomne har gått ned. Samtidig ser vi at økt aktivitet på sjøen gir oss mer å gjøre. Derfor er det viktig at vi styrker vår livreddende innsats og er forebyggende arbeid slik at visjonen vår om at ingen skal drukne om noen år kan bli en realitet, sier kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet i den samme meldingen.
Vest kunne ha reddet flere
Flere av de omkomne kunne trolig ha berget livet om de hadde brukt flyteutstyr. På tross av påbudet om flyteutstyr om bord på båter under 8 meter som er i fart, er det fortsatt mange som ikke bruker vest, og av de 27 som mistet livet i fjor var det bare ti som hadde på seg flyteutstyr.
-Sjøfartsdirektoratet vil fortsette arbeidet med forebygge og holdningsskapende arbeid for å påvirke  fritidsbåtbrukere som ikke bruker vest til å sette trygghet først når de er på sjøen. De gode holdningene til fritidsbåtfolket er utrolig viktige for å redde flere liv, sier Akselsen.
Menn i 50 åra topper statistikken
 Den gjennomsnittlige alderen på de omkomne var 56 år, som er noe høyere enn i fjor.Den gjennomsnittlige alderen på de omkomne i 2016 var 58 år, noe som er litt høyere enn i fjor. Den eldste som omkom i 2016 var 78 år, mens den yngste bare var 13 år. Vi må fem år tilbake i tid for å finne tilsvarende ung alder på omkomne.

-Fremdeles opprettholdes bildet vi har sett fra tidligere år, hvor den typiske forulykkede var en mann i 50 årene, skriver Sjøfartsdirektoratet.
Nær halvparten av dødsulykkene i fjor skjedde i trange farvann langs kysten, mens omkring 26 prosent skjedde på innsjø, og det er åpne motorbåter som er involvert i flest ulykker.
Her er fylkesstatistikken:
Buskerud            1
Finnmark            3
Hedmark             1
Hordaland          2
Møre og Romsdal            2
Nordland            3
Oppland              4
Rogaland             3
Sogn og Fjordane            2
Sør-Trøndelag   1
Telemark            1
Troms   2
Vestfold              1

Østfold 1

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.