Færre omkom i fritidsbåtulykker i fjor

tb4541b2.jpg

DRUKNET: Antall dødsulykker med fritidsbåt viser en tydelig nedgang.Illustrasjonsfoto: Vegard M. Aas, NTB/Scanpix.
DRUKNET: Antall dødsulykker med fritidsbåt viser en tydelig nedgang.Illustrasjonsfoto: Vegard M. Aas, NTB/Scanpix.

Færre omkom i fritidsbåtulykker i fjor

Sjøfartsdirektoratet har registrert at 27 personer omkom i fritidsbåtulykker i 2016. Sammenlignet med 2015 er dette en nedgang på 10 dødsfall. En må tilbake til 2007 før en finner et nivå som er lavere. Samtidig med at færre omkom fra fritidsbåt, reddet Redningsselskapet 45 menneskeliv i 2016. 15 flere enn i 2015.

-Det er positivt at tallet går nedover, og vi håper at denne trenden vil fortsette. Vi ønsker at folk skal kose seg og samtidig ta vare på seg selv og vise hensyn til andre som ferdes på sjøen, sier Sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en pressemelding. Av de i alt 27 omkomne i 2016 var i likhet med 2015 fem av utenlandsk nasjonalitet, to fra  Russland, en fra Tyskland, Tsjekkia og Finnland. Svært få kvinner omkommer ved bruk av fritidsbåter, sammenlignet med menn. Data fra de ti siste årene viser at omlag 94 % av alle omkomne var menn. I 2016 omkom 26 menn og en kvinne. Kvinnen omkom som følge av drukning pga. fall fra kai i forbindelse med ombord- ilandstigning av fritidsbåten.
Redningsselskapet får mer å gjøre
Redningsselskapet erfarer at tallet på oppdrag, assistanser, søk og reddede liv øker. Større arbeidsmengde for Redningsselskapet samsvarer med at tallet på fritidsbåter øker og generell trafikkvekst på sjøen.
-Vårt inntrykk er at stadig flere bruker sjøen. I den sammenheng er det gledelig at tallet på omkomne har gått ned. Samtidig ser vi at økt aktivitet på sjøen gir oss mer å gjøre. Derfor er det viktig at vi styrker vår livreddende innsats og er forebyggende arbeid slik at visjonen vår om at ingen skal drukne om noen år kan bli en realitet, sier kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet i den samme meldingen.
Vest kunne ha reddet flere
Flere av de omkomne kunne trolig ha berget livet om de hadde brukt flyteutstyr. På tross av påbudet om flyteutstyr om bord på båter under 8 meter som er i fart, er det fortsatt mange som ikke bruker vest, og av de 27 som mistet livet i fjor var det bare ti som hadde på seg flyteutstyr.
-Sjøfartsdirektoratet vil fortsette arbeidet med forebygge og holdningsskapende arbeid for å påvirke  fritidsbåtbrukere som ikke bruker vest til å sette trygghet først når de er på sjøen. De gode holdningene til fritidsbåtfolket er utrolig viktige for å redde flere liv, sier Akselsen.
Menn i 50 åra topper statistikken
 Den gjennomsnittlige alderen på de omkomne var 56 år, som er noe høyere enn i fjor.Den gjennomsnittlige alderen på de omkomne i 2016 var 58 år, noe som er litt høyere enn i fjor. Den eldste som omkom i 2016 var 78 år, mens den yngste bare var 13 år. Vi må fem år tilbake i tid for å finne tilsvarende ung alder på omkomne.

-Fremdeles opprettholdes bildet vi har sett fra tidligere år, hvor den typiske forulykkede var en mann i 50 årene, skriver Sjøfartsdirektoratet.
Nær halvparten av dødsulykkene i fjor skjedde i trange farvann langs kysten, mens omkring 26 prosent skjedde på innsjø, og det er åpne motorbåter som er involvert i flest ulykker.
Her er fylkesstatistikken:
Buskerud            1
Finnmark            3
Hedmark             1
Hordaland          2
Møre og Romsdal            2
Nordland            3
Oppland              4
Rogaland             3
Sogn og Fjordane            2
Sør-Trøndelag   1
Telemark            1
Troms   2
Vestfold              1

Østfold 1

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen tar til orde for en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker på den nasjonale fritidsbåtkonferansen i Haugesund i dag. Foto: Torbein Kvil Gamst/Sjøfartsdirektoratet
325 personer har mistet livet i forbindelse med bruk av fritidsfartøy de siste ti årene. Nå ønsker sjøfartsdirektøren politisk drahjelp for å få på plass en nasjonal handlingsplan etter modell av nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet.
Den nye undersøkelsen viser en gledelig utvikling av vestbruk.
I dag starter Fritidsbåtkonferansen i Haugesund. Der skal blant annet en helt ny båtlivsundersøkelse presenteres.
Mye søppel krever forenede krefter. Fjorden skjuler ikke bare søppel på mikronivå, men også mye i tungsvektsklassen. Da er det bra at frivillig innsats, kombinert med penger og innsats både fra det offentlige og det private gjøres om til praktisk miljøforbedring.
FIN MESSE: Nærmere 50 båter var utstilt på Stavanger Båtmesse sist helg.
Stavanger Båtmesse ble en happening i Stavanger sentrum og et utstillingsvindu for båtbransjen i Rogaland. Etter flere års fravær er messen tilbake. I helgen var nærmere 75 båter fra 35 utstillere på plass langs kaiene i Børevigå rett ved Oljemuseet.
Tapen er super til å bunte opplagsstativet.
Noen lure tips, blir man aldri lei av å skrive om, - selv om man står i fare for å gjenta seg selv. Tapen som ikke setter spor er super å ha ombord.
 ULOGISK: Det er helt ulogisk å betale avgift for slitasje på vei når man ikke bruker veien, sier finanspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad.
Fremskrittspartiets stortingsgruppe har sendt innspill til regjeringen om å fjerne veibruksavgiften på båtbensin. FrPs finansfraksjon på Stortinget mener veiavgiften på båtbensin er uten begrunnelse, og vi mener derfor at avgiften må fjernes.
ÅRETS GJESTEHAVN: Arendals nye gjestehavn gikk til topps i Båtmagasinets kåring.
Det var Arendal som stakk av med seieren i Båtmagasinets kåring av Årets gjestehavn 2017. Avstemmingen blant leserne ga Arendal en klar seier, med Rosendal som en god nummer to.
Garmin lanserer nå Ultra High-Definition scanning ekkolodd, med ny teknologi som ifølge dem, gir fantastiske bilder av bunnstruktur og fisk under og rundt båten ned til 60 meter.