Får Saga Oseberg dispensasjon?

IMG_5161s_FOTO_TORDIS_ODBEHR.jpg

DISPENSASJON: Saga Oseberg må få dispensasjon fra strenge krav. (Foto: Tordis Ødbehr).
DISPENSASJON: Saga Oseberg må få dispensasjon fra strenge krav. (Foto: Tordis Ødbehr).

Får Saga Oseberg dispensasjon?

-Sjøfartsdirektoratet har ikke fattet noe vedtak om Saga Oseberg. Vi har heller ikke mottatt noen søknad om sertifisering av vikingskipet, men vi har mottatt en forespørsel, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus.

-Sjøfartsdirektoratet har ikke mottatt noen søknad fra Saga Oseberg, hverken om dispensasjon eller noe annet. Derimot mottok vi tidligere i år en henvendelse om hva som vil kreves av et skip som dette. Derfor har vi prøvd å få til en dialog før vi kommer frem til en løsning om vikingskipet etter lovens bokstav enten er et passasjerskip eller lasteskip. Det er med andre ord ikke fattet noe som helst vedtak, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus til Båtmagasinet.
Full storm
Det blåste opp til full storm i helgen da Tønsbergs Blad hadde et oppslag om hva som vil kreves for at Saga Oseberg skal kunne seile videre med passasjerer. «Den må både ha motor og merkede nødutganger». Også Båtmagasinet omtalte og kommenterte saken. På vår Facebook-side fosset det inn et rekordstort antall kommentarer.
Sjøfartsdirektoratet sendte Stiftelsen Saga Oseberg et brev for noen dager siden der de forsøker å definere Saga Osebergs bruksområder og hvor de ber om mer informasjon for å komme nærmere en løsning.
Klart regelverk
Regelverket er klart, sier Aarhus. Har fartøyet 12 eller færre passasjerer så kreves det ingen godkjenning, men man må oppfylle kravene som stilles i den mye omtalte "rib-forskriften. Er det 13 passasjerer eller flere så er en i utgangspunktet passasjerskip som da er omfattet av et internasjonalt regelverk, sier han.

SIKKERHET: Krav til sikkerhet kommer først, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.
SIKKERHET: Krav til sikkerhet kommer først, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.

Om Saga Oseberg skal betraktes som passasjerskip eller lasteskip beror på hvem og hvor mange som er om bord. Den kan være lasteskip hvis den betjenes av bare medlemmer, men med gjester, flere enn 12, er den å regne som et passasjerskip. «Draken» i Haugesund går som lasteskip og har en liten motor for sikkerhetens skyld.
Sikkerhet i fokus
-Det er sikkerheten om bord som er viktigst. Jeg er sikker på at Saga Oseberg tar sikkerhet på det største alvor, men med de lover og regler vi er satt til å følge, er vi nødt til å stille noen krav. Det kan godt være det kommer noen upopulære krav, men den diskusjonen får vi ta sammen.
Stiftelsen tok kontakt
Sikkerheten har alltid vært førsteprioritet hos oss, sier lederen i Stiftelsen Saga Oseberg, Ole Harald Flåten. Det var etter en sikkerhetskonferanse tidligere i år stiftelsen tok kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å få alt på stell.
Nå er prosessen i gang, men før det kommer avklaringer, har det vært nødvendig å kansellere inngåtte avtaler. Et par fra USA hadde planlagt å legge bryllupet sitt til Tønsberg, ene og alene på grunn av en tur med Saga Oseberg for seg selv og sine gjester. Telefonen Flåten måtte ta var utrivelig da han måtte fortelle at det ikke var mulig å ta gjester og brudepar ut på fjorden, melder Tønsbergs Blad.
"Komisk regel"
Han har forståelse for lover og regler, men ser det komiske i at et vikingskip, med sitt spesielle samfunnsoppdrag, skal likestilles med passasjerskip.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.