Får Saga Oseberg dispensasjon?

IMG_5161s_FOTO_TORDIS_ODBEHR.jpg

DISPENSASJON: Saga Oseberg må få dispensasjon fra strenge krav. (Foto: Tordis Ødbehr).
DISPENSASJON: Saga Oseberg må få dispensasjon fra strenge krav. (Foto: Tordis Ødbehr).

Får Saga Oseberg dispensasjon?

-Sjøfartsdirektoratet har ikke fattet noe vedtak om Saga Oseberg. Vi har heller ikke mottatt noen søknad om sertifisering av vikingskipet, men vi har mottatt en forespørsel, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus.

-Sjøfartsdirektoratet har ikke mottatt noen søknad fra Saga Oseberg, hverken om dispensasjon eller noe annet. Derimot mottok vi tidligere i år en henvendelse om hva som vil kreves av et skip som dette. Derfor har vi prøvd å få til en dialog før vi kommer frem til en løsning om vikingskipet etter lovens bokstav enten er et passasjerskip eller lasteskip. Det er med andre ord ikke fattet noe som helst vedtak, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus til Båtmagasinet.
Full storm
Det blåste opp til full storm i helgen da Tønsbergs Blad hadde et oppslag om hva som vil kreves for at Saga Oseberg skal kunne seile videre med passasjerer. «Den må både ha motor og merkede nødutganger». Også Båtmagasinet omtalte og kommenterte saken. På vår Facebook-side fosset det inn et rekordstort antall kommentarer.
Sjøfartsdirektoratet sendte Stiftelsen Saga Oseberg et brev for noen dager siden der de forsøker å definere Saga Osebergs bruksområder og hvor de ber om mer informasjon for å komme nærmere en løsning.
Klart regelverk
Regelverket er klart, sier Aarhus. Har fartøyet 12 eller færre passasjerer så kreves det ingen godkjenning, men man må oppfylle kravene som stilles i den mye omtalte "rib-forskriften. Er det 13 passasjerer eller flere så er en i utgangspunktet passasjerskip som da er omfattet av et internasjonalt regelverk, sier han.

SIKKERHET: Krav til sikkerhet kommer først, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.
SIKKERHET: Krav til sikkerhet kommer først, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.

Om Saga Oseberg skal betraktes som passasjerskip eller lasteskip beror på hvem og hvor mange som er om bord. Den kan være lasteskip hvis den betjenes av bare medlemmer, men med gjester, flere enn 12, er den å regne som et passasjerskip. «Draken» i Haugesund går som lasteskip og har en liten motor for sikkerhetens skyld.
Sikkerhet i fokus
-Det er sikkerheten om bord som er viktigst. Jeg er sikker på at Saga Oseberg tar sikkerhet på det største alvor, men med de lover og regler vi er satt til å følge, er vi nødt til å stille noen krav. Det kan godt være det kommer noen upopulære krav, men den diskusjonen får vi ta sammen.
Stiftelsen tok kontakt
Sikkerheten har alltid vært førsteprioritet hos oss, sier lederen i Stiftelsen Saga Oseberg, Ole Harald Flåten. Det var etter en sikkerhetskonferanse tidligere i år stiftelsen tok kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å få alt på stell.
Nå er prosessen i gang, men før det kommer avklaringer, har det vært nødvendig å kansellere inngåtte avtaler. Et par fra USA hadde planlagt å legge bryllupet sitt til Tønsberg, ene og alene på grunn av en tur med Saga Oseberg for seg selv og sine gjester. Telefonen Flåten måtte ta var utrivelig da han måtte fortelle at det ikke var mulig å ta gjester og brudepar ut på fjorden, melder Tønsbergs Blad.
"Komisk regel"
Han har forståelse for lover og regler, men ser det komiske i at et vikingskip, med sitt spesielle samfunnsoppdrag, skal likestilles med passasjerskip.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.