Får Saga Oseberg dispensasjon?

IMG_5161s_FOTO_TORDIS_ODBEHR.jpg

DISPENSASJON: Saga Oseberg må få dispensasjon fra strenge krav. (Foto: Tordis Ødbehr).
DISPENSASJON: Saga Oseberg må få dispensasjon fra strenge krav. (Foto: Tordis Ødbehr).

Får Saga Oseberg dispensasjon?

-Sjøfartsdirektoratet har ikke fattet noe vedtak om Saga Oseberg. Vi har heller ikke mottatt noen søknad om sertifisering av vikingskipet, men vi har mottatt en forespørsel, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus.

-Sjøfartsdirektoratet har ikke mottatt noen søknad fra Saga Oseberg, hverken om dispensasjon eller noe annet. Derimot mottok vi tidligere i år en henvendelse om hva som vil kreves av et skip som dette. Derfor har vi prøvd å få til en dialog før vi kommer frem til en løsning om vikingskipet etter lovens bokstav enten er et passasjerskip eller lasteskip. Det er med andre ord ikke fattet noe som helst vedtak, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus til Båtmagasinet.
Full storm
Det blåste opp til full storm i helgen da Tønsbergs Blad hadde et oppslag om hva som vil kreves for at Saga Oseberg skal kunne seile videre med passasjerer. «Den må både ha motor og merkede nødutganger». Også Båtmagasinet omtalte og kommenterte saken. På vår Facebook-side fosset det inn et rekordstort antall kommentarer.
Sjøfartsdirektoratet sendte Stiftelsen Saga Oseberg et brev for noen dager siden der de forsøker å definere Saga Osebergs bruksområder og hvor de ber om mer informasjon for å komme nærmere en løsning.
Klart regelverk
Regelverket er klart, sier Aarhus. Har fartøyet 12 eller færre passasjerer så kreves det ingen godkjenning, men man må oppfylle kravene som stilles i den mye omtalte "rib-forskriften. Er det 13 passasjerer eller flere så er en i utgangspunktet passasjerskip som da er omfattet av et internasjonalt regelverk, sier han.

SIKKERHET: Krav til sikkerhet kommer først, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.
SIKKERHET: Krav til sikkerhet kommer først, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.

Om Saga Oseberg skal betraktes som passasjerskip eller lasteskip beror på hvem og hvor mange som er om bord. Den kan være lasteskip hvis den betjenes av bare medlemmer, men med gjester, flere enn 12, er den å regne som et passasjerskip. «Draken» i Haugesund går som lasteskip og har en liten motor for sikkerhetens skyld.
Sikkerhet i fokus
-Det er sikkerheten om bord som er viktigst. Jeg er sikker på at Saga Oseberg tar sikkerhet på det største alvor, men med de lover og regler vi er satt til å følge, er vi nødt til å stille noen krav. Det kan godt være det kommer noen upopulære krav, men den diskusjonen får vi ta sammen.
Stiftelsen tok kontakt
Sikkerheten har alltid vært førsteprioritet hos oss, sier lederen i Stiftelsen Saga Oseberg, Ole Harald Flåten. Det var etter en sikkerhetskonferanse tidligere i år stiftelsen tok kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å få alt på stell.
Nå er prosessen i gang, men før det kommer avklaringer, har det vært nødvendig å kansellere inngåtte avtaler. Et par fra USA hadde planlagt å legge bryllupet sitt til Tønsberg, ene og alene på grunn av en tur med Saga Oseberg for seg selv og sine gjester. Telefonen Flåten måtte ta var utrivelig da han måtte fortelle at det ikke var mulig å ta gjester og brudepar ut på fjorden, melder Tønsbergs Blad.
"Komisk regel"
Han har forståelse for lover og regler, men ser det komiske i at et vikingskip, med sitt spesielle samfunnsoppdrag, skal likestilles med passasjerskip.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».