Får Saga Oseberg dispensasjon?

IMG_5161s_FOTO_TORDIS_ODBEHR.jpg

DISPENSASJON: Saga Oseberg må få dispensasjon fra strenge krav. (Foto: Tordis Ødbehr).
DISPENSASJON: Saga Oseberg må få dispensasjon fra strenge krav. (Foto: Tordis Ødbehr).

Får Saga Oseberg dispensasjon?

-Sjøfartsdirektoratet har ikke fattet noe vedtak om Saga Oseberg. Vi har heller ikke mottatt noen søknad om sertifisering av vikingskipet, men vi har mottatt en forespørsel, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus.

-Sjøfartsdirektoratet har ikke mottatt noen søknad fra Saga Oseberg, hverken om dispensasjon eller noe annet. Derimot mottok vi tidligere i år en henvendelse om hva som vil kreves av et skip som dette. Derfor har vi prøvd å få til en dialog før vi kommer frem til en løsning om vikingskipet etter lovens bokstav enten er et passasjerskip eller lasteskip. Det er med andre ord ikke fattet noe som helst vedtak, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus til Båtmagasinet.
Full storm
Det blåste opp til full storm i helgen da Tønsbergs Blad hadde et oppslag om hva som vil kreves for at Saga Oseberg skal kunne seile videre med passasjerer. «Den må både ha motor og merkede nødutganger». Også Båtmagasinet omtalte og kommenterte saken. På vår Facebook-side fosset det inn et rekordstort antall kommentarer.
Sjøfartsdirektoratet sendte Stiftelsen Saga Oseberg et brev for noen dager siden der de forsøker å definere Saga Osebergs bruksområder og hvor de ber om mer informasjon for å komme nærmere en løsning.
Klart regelverk
Regelverket er klart, sier Aarhus. Har fartøyet 12 eller færre passasjerer så kreves det ingen godkjenning, men man må oppfylle kravene som stilles i den mye omtalte "rib-forskriften. Er det 13 passasjerer eller flere så er en i utgangspunktet passasjerskip som da er omfattet av et internasjonalt regelverk, sier han.

SIKKERHET: Krav til sikkerhet kommer først, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.
SIKKERHET: Krav til sikkerhet kommer først, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.

Om Saga Oseberg skal betraktes som passasjerskip eller lasteskip beror på hvem og hvor mange som er om bord. Den kan være lasteskip hvis den betjenes av bare medlemmer, men med gjester, flere enn 12, er den å regne som et passasjerskip. «Draken» i Haugesund går som lasteskip og har en liten motor for sikkerhetens skyld.
Sikkerhet i fokus
-Det er sikkerheten om bord som er viktigst. Jeg er sikker på at Saga Oseberg tar sikkerhet på det største alvor, men med de lover og regler vi er satt til å følge, er vi nødt til å stille noen krav. Det kan godt være det kommer noen upopulære krav, men den diskusjonen får vi ta sammen.
Stiftelsen tok kontakt
Sikkerheten har alltid vært førsteprioritet hos oss, sier lederen i Stiftelsen Saga Oseberg, Ole Harald Flåten. Det var etter en sikkerhetskonferanse tidligere i år stiftelsen tok kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å få alt på stell.
Nå er prosessen i gang, men før det kommer avklaringer, har det vært nødvendig å kansellere inngåtte avtaler. Et par fra USA hadde planlagt å legge bryllupet sitt til Tønsberg, ene og alene på grunn av en tur med Saga Oseberg for seg selv og sine gjester. Telefonen Flåten måtte ta var utrivelig da han måtte fortelle at det ikke var mulig å ta gjester og brudepar ut på fjorden, melder Tønsbergs Blad.
"Komisk regel"
Han har forståelse for lover og regler, men ser det komiske i at et vikingskip, med sitt spesielle samfunnsoppdrag, skal likestilles med passasjerskip.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.