Europa mot Norge

Europa mot Norge

Alle fritidsbåtorganisasjonene i Europa henstiller nå til den norske regjeringen om å endre praksis for vinterlagring av utenlandske båter i Norge.

Av Hans Due

Alle de europeiske båtorganisasjonene som tilhører European Boating Association var på et møte på Mallorca sist helg enige om å sende en henstilling til den norske regjeringen om å endre regler og praksis for vinterlagring av utenlandske båter i Norge, slik at det norske regelverket harmonerer med EUs regelverk. I Norge er det ikke lov å lagre båt lenger enn 6 uker uten å måtte betale toll og hk-avgift for båten, mens reglene i EU er 18 måneder.

Generalsekretær Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) redegjorde for European Boating Association for de særnorske reglene for vinterlagring av båt i Norge og bestemmelsene om at man må søke seilingstillatelse for å entre norsk farvann.

Reglene for vinterlagring fikk stor oppmerksomhet i vinter da en svensk seiler som ville se hele den norske kysten måtte vinterlagre båten sin i Mo i Rana fordi han ikke rakk hele norskekysten (som er omtrent like lang som avstanden rundt ekvator) på en sesong. Tollvesenet oppdaget båten og krevde ham for flere hundre tusen kroner i toll og importavgifter.

Stortingsrepresentant Ingjerd Schou (H) har tatt opp saken i Stortinget og bedt finansminister Sigbjørn Johnsen om å endre regelverket slik at det harmonerer med resten av Europa. Dette ble lagt merke til og spesielt bemerket på møtet i EBU.

Reidar Kjelsrud fortalte også søsterorganisasjonene i Europa om den spesielle seilingstillatelsen man må ha for å seile i norske farvann, forøvrig en sovende bestemmelse som ikke blir håndhevet, og som derfor bør fjernes. KNBF jobber mot myndighetene for å endre både vinterlagringsbestemmelsene og bestemmelsene om seilingstillatelse.

(14.04.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.